کد خبر: 488029
|
۱۴۰۰/۰۲/۳۱ ۱۰:۰۲:۱۶
| |

یگانه شکیب:

برخی از حالت نه جنگ نه صلح میان تهران و ریاض سود می‌برند/ دیپلماسی ریاض با خرج کردن پول پیش می‌رود

عضو هیئت‌علمی کالج سانتامونیکا در کالیفرنیا معتقد است که دیپلماسی ریاض با خرج کردن پول و نخوت به پیش می‌رود.

برخی از حالت نه جنگ نه صلح میان تهران و ریاض سود می‌برند/ دیپلماسی ریاض با خرج کردن پول پیش می‌رود
کد خبر: 488029
|
۱۴۰۰/۰۲/۳۱ ۱۰:۰۲:۱۶

اعتمادآنلاین| رسانه انگلیسی میدل‌ایست‌آی با انتشار جزئیات جدیدی از مذاکرات مقامات ایران و عربستان در عراق اعلام کرد اصلی‌ترین محور مذاکرات هفته گذشته دوطرف جنگ یمن بوده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، میدل‌ایست‌آی به نقل از مقام‌های مطلع عراقی مدعی شد: مقامات سعودی در این مذاکرات خواستار ضمانت‌هایی برای اتمام حملات نیرو‌های یمنی به تأسیسات نفتی و اقتصادی خود بوده‌اند. مقامات ایرانی هم در مقابل خواستار کمک عربستان برای فروش نفت خود و دور زدن تحریم‌های آمریکا شده‌اند.

راید کریملی، رئیس برنامه ریزی سیاسی در وزارت خارجه عربستان در اظهارات ادعایی مدعی شد: «ریاض و تهران در حال مذاکره مستقیم هستند.» این مقام سعودی هدف از مذاکرات بین عربستان و ایران را کاهش تنش‌های منطقه‌ای عنوان کرد و گفت: قضاوت درباره نتیجه کار خیلی زود است و ریاض قصد دارد بررسی کند که اقدامات قابل تایید کدام هستند.

روزنامه فایننشیال تایمز ماه گذشته در گزارشی مدعی دیدار و گفت‌وگوی مقامات رسمی ایران و عربستان در نهم ماه میلادی جاری در عراق شد.

فایننشیال تایمز در ادامه گزارش ادعایی خود نوشت: «دور اول این مذاکرت درباره حملات نیرو‌های یمنی به خاک عربستان بوده و این مذاکرات مثبت ارزیابی شده است.» رسانه انگلیسی میدل‌ایست‌آی با انتشار جزئیات جدیدی از مذاکرات مقامات ایران و عربستان در عراق اعلام کرد اصلی‌ترین محور مذاکرات هفته گذشته دو طرف جنگ یمن بوده است.

این رسانه به نقل از مقام‌های مطلع عراقی مدعی شده که مقامات سعودی در این مذاکرات خواستار ضمانت‌هایی برای اتمام حملات نیرو‌های یمنی به تأسیسات نفتی و اقتصادی خود بوده‌اند. مقامات ایرانی هم در مقابل خواستار کمک عربستان برای فروش نفت خود و دور زدن تحریم‌های آمریکا شده‌اند.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری خود درباره ادعای میدل ایست آی مبنی بر اینکه ایران در مذاکرات با عربستان خواستار کمک برای فروش نفت و دور زدن تحریم‌های آمریکا اظهار کرد: گفت‌وگوهای ما در عربستان در حوزه موضوعات دو جانبه و منطقه پیگیری می شود و خبرسازی های دیگر صحت ندارد.

روایت یک مقاله پر سر و صدا اما غیر واقعی


رضا یگانه شکیب عضو هیئت علمی کالج سانتا مونیکا در کالیفرنیا و کارشناس مسائل منطقه، درباره تحولات در روابط عربستان و ایران، گفت: مقاله‌ای در تاریخ 13 ماه می‌ به قلم خانم سعداد الصلحی به چاپ رسید که خبر از دیدار مقامات سعودی و ایرانی در بغداد داد.

در این مقاله دو تن از مقامات ارشد عراقی یعنی آقای محمد الهاشمی معروف به ابوجهاد که مشاور نخست وزیر الکاظمی است و دیگری مشاور امنیت ملی آقای قاسم العراجی بوده‌اند که زیر نظر مستقیم نخست وزیر عراق «مدیریت» این گفت‌وگو‌ها را بر عهده داشته‌اند.

او در ادامه گفت: خانم الصلحی همچنین ادعا کرده که سه شنبه گذشته خالد بن سلمان٬ که معاون وزارت دفاع عربستان سعودی است و ریاست شرکت صنایع نظامی سعودی را هم بر عهده دارد با نخست وزیر و رئیس جمهور عراق دیدار‌هایی داشته است که به نظر نویسنده بی ارتباط به ملاقات‌های هیئت‌های سعودی و ایرانی نبوده است.

نظر نویسنده را در مورد ملاقات‌ها نه می‌توانم رد کنم و نه تایید، اما به اهدافی که از مذاکرات نام برده می‌توان ایرادات زیادی وارد کرد.

دلایلی ساده که نشان از دروغ بودن ادعاهای موضوع مذاکرات تهران و ریاض دارد


یگانه شکیب اضافه کرد: در این مقاله ادعا کرده شده است که ایران از عربستان قول مساعدت گرفته که نفت را به قیمتی پایین‌تر از بازار در اختیار آنها قرار دهد تا سعودی ها با کشیدن درصدی سود روی آن نفت را برای ایران به فروش برسانند و به این ترتیب ایران بتواند تحریم‌ها را دور بزند.

در عوض ایران هم از انصار الله می‌خواهد که حملات پهپادی و موشکی خود را به عربستان متوقف کند. بنا بر چند دلیل این نظریات و ادعا را می‌توان مورد تردید قرار داد.

عضو هیئت علمی کالج سانتا مونیکا در کالیفرنیا افزود: اول اینکه ایران در حال حاضر با پیش گرفتن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توانسته وابستگی بودجه خود به نفت را بین 10 تا 25 درصد نگه دارد، ثانیا مدتهاست که علی‌رغم سیاست بچه گانه فشار حداکثری ترامپ، ایران همچنان توانسته نفت خود را از راه های جدید به فروش برساند.

ثالثا اگر ایران کمکی از کشوری برای صدور نفت خود بخواهد آن کشور قطعا حکومتی نوکر غرب و متحجر همانند حکومت سعودی که افسارش دست واشنگتن است و پیوند‌های مستحکمی با تل آویو دارد، نخواهد بود.

او افزود: از طرف دیگر انصار الله هم تنها نیروی مقاومت یمنی در برابر جنایات سعودی در یمن نیست، بلکه گروه‌های متعددی در یمن هستند به ویژه در ارتش یمن که اگر انصار الله هم به فرض حرف ایران را گوش داده و حملات را ضد سعودی متوقف کند دیگر گروه‌ها در دولت نجات ملی یمن و ارتش ملی یمن ممکن است، کوتاه نیایند.

دیپلماسی که با خرج کردن پول و نخوت به پیش می‌رود!


یگانه شکیب با بیان اینکه روحیات و خلقیات سعودی‌ها را هم نباید فراموش کرد که همیشه از موضعی بالا و با تفرعن با بقیه سخن می‌گویند، تاکید کرد: دیپلماسی ریاض با خرج کردن پول و نخوت به پیش می‌رود. به طور مثال چند سال پیش که نخست وزیر لبنان آقای سعد الحریری که روابط مالی نزدیکی با سعودی‌ها دارد را در ریاض چند روز حبس کردند و کمک‌های مالی خود را به لبنان متوقف کردند، چراکه از لبنانی‌ها می‌خواستند که به قول خودشان حزب الله را جمع کنند، یعنی حتی به خود زحمت نمی‌دادند که آستین بالا بزنند و فراتر از این ژست‌ها و فشار مالی کاری عملی انجام دهند.

عضو هیئت علمی کالج سانتا مونیکا در کالیفرنیا اظهار کرد: بنابر همین دلایل در این مورد هم که نویسنده مقاله ادعا کرده است که سعودی‌ها به شراکت انصارالله در روند قدرت در یمن تن در داده اند هم باید شک کرد. از طرف دیگر چنین مسائلی را نباید در خلاء مطالعه کرد، بلکه باید این اتفاقات را البته به فرض وقوع در کنار سایر رویداد‌ها و با توجه به اثرات متقابل آن‌ها بررسی کرد. مثلا اگر مذاکراتی سه جانبه در بغداد وجود داشته احتمالا مسائلی همچون نقش گروه‌های سنی در آینده سیاسی عراق یا توازن قدرت میان گروه‌های عراقی هم‌پیمان ایران و ریاض هم مطرح بوده که با عملیات رسانه‌ای برخی سعی در کمرنگ کردن آن دارند.

برخی از حالت نه جنگ نه صلح میان تهران و ریاض سود می‌برند/ ضعف بی سابقه عربستان در رویارویی با مقاومت مردمی یمن؛ نکته ای که جا ماند!


او ادامه داد: البته اگر واقعا ملاقات‌هایی هم در راستای به اصطلاح تنش زدایی میان ایران و عربستان صورت گرفته است، بعید به نظر می‌رسد که تل آویو ساکت بنشیند، چراکه هم تل آویو و هم واشنگتن از این حالت نه جنگ نه صلح میان تهران و ریاض سود می‌برند. فراموش نکنیم که کشتار حجاج بیت الله الحرام در سه دهه گذشته هم زمانی اتفاق افتاد که روابط تهران و ریاض به سمت کاهش تنش پیش رفته بود و صدام که از این تحولات احساس خطر می‌کرد منافقین را با سلاح، پاسپورت عراقی و عکس‌های امام (ره) به عربستان فرستادند تا شلوغ کرده و به کشتار دامن بزنند.

یگانه شکیب با بیان اینکه نکته ظریف دیگری را در این مقاله خانم الصلحی نباید فراموش کنیم، گفت: خانم الصلحی، مقاله خود را به نوشته دیگری ارجاع می‌دهند که آقای علی حرب 8 روز پیش از آن نوشته است و او هم همین خط مذاکرات پنهان ریاض و تهران در بغداد را دنبال می‌کند.

علی حرب در این مقاله ادعا می‌کند که بر طبق گزارش‌های متعدد رسانه‌ها ایران و سعودی از ماه‌ها پیش مشغول مذاکره هستند، ولی فقط یک مرجع ارائه می‌کند که آن هم گزارشی از رویترز در 18 فوریه به قلم فردی ناشناس، اما با مرجعی به نوشته‌ای از غیدا غنطوص در 14 آوریل است. در قسمت دیگری هم مقاله علی حرب به ملاقات رئیس سازمان امنیت عربستان با همتای سوریه‌ای خود در دمشق اشاره می‌کند که قطعا بدون اطلاع ایران نیست و مرجع او این بار هم گزارشی از گاردین است.

عضو هیئت علمی کالج سانتا مونیکا در کالیفرنیا ادامه داد: نکته‌ای که هیچ یک از این روزنامه نگاران که همه هم سوابقی نسبتا طولانی در کار در رسانه‌های غربی مانند نیوزویک، نیوورک تایمز و تلگراف دارند که از پیشگامان صاحب سبک عملیات جنگ روانی از همان دوران جنگ سرد به حساب می‌آیند، به آن اشاره نکرده‌اند ضعف بی سابقه حکومت عربستان در رویارویی با مقاومت مردمی یمن و ضرر و زیان‌های چند ده میلیارد دلاری است که از حملات نیرو‌های مقاومت یمن به تاسیسات انرژی آن‌ها وارد شده است.

عربستان باید با واقعیتی ناخوشایند همچون جو بایدن که دل خوشی از ریاض ندارد، کنار بیاید/ دولت الکاظمی مشغول جا انداختن بغداد به عنوان عاملی موثر و فعال در دیپلماسی منطقه است


او افزود: نباید فراموش کنیم که درست بر عکس ایران، عربستان هنوز بیش از 96 درصد بودجه اش به صادرات نفت وابسته است و هرگونه تاخیر یا توقفی در این صادرات براییگانه شکیب در گفت‌وگوی مشروح با باشگاه خبرنگاران جوان:
آن کشور که چند سال است با کسری بودجه مواجه شده فاجعه آمیز است.

از آن طرف هم عربستانی که همه تخم مرغ‌های خود را در سبد ترامپ قرار داده بود، حالا باید با واقعیتی ناخوشایند همچون جو بایدن که دل خوشی از ریاض ندارد هم کنار بیایند، بنابراین بزک کردن چهره درمانده عربستان در این معادله و جا زدن آن به عنوان کسی که در مذاکرات برگی برای رو کردن و اهرمی برای فشار در برابر ایران دارد نیز در همان راستای پروپاگاندا به نفع سعودی قرار می‌گیرند.

یگانه شکیب با اشاره به فعالیت‌های اخیر دولت عراق است، گفت: به نظر می‌رسد دولت الکاظمی مشغول جا انداختن بغداد به عنوان عاملی موثر و فعال در دیپلماسی منطقه است، علاوه بر ایجاد پیوند‌های اقتصادی عظیم با آنکارا، او هیئتی نظامی را را روز گذشته برای ارسال یک کمک 3 میلیون دلاری به ارتش لبنان به بیروت اعزام کرده است، لذا در این گونه مقالات بیشترین چیزی که تا به حال به آن پرداخته شده نه ملاقات‌های این و آن، بلکه نقش بغداد است که مورد تاکید قرار گرفته است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها