عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران:

ارز ترجیحی بزرگترین مانع بخش خصوصی بود/ با امضای برجام تازه به اول خط می‌رسیم/ در شاخص‌های اقتصاد بین‌الملل، عقب هستیم

مهراد عباد، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت:‌ اگر روابط بین المللی ما همانطور که شنیده‌ها حاکی از آن است پیش برود؛ همه مسائل ختم به خیر شود و همه به برجام برگردند، تازه به اول خط می‌رسیم.

ارز ترجیحی بزرگترین مانع بخش خصوصی بود/ با امضای برجام تازه به اول خط می‌رسیم/ در شاخص‌های اقتصاد بین‌الملل، عقب هستیم
کد خبر: 488218
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۱ ۰۷:۵۰:۴۹

اعتمادآنلاین| مهراد عباد در مورد روند اقتصادی کشور اظهار داشت: اگر روابط بین المللی ما همانطور که شنیده‌ها حاکی از آن است پیش برود، همه مسائل ختم به خیر شود و همه به برجام برگردند، تازه به اول خط می‌رسیم. ما مشکلات داخلی اقتصادی اساسی که در این چند سال تحریم برایمان به وجود آمده نیز داریم که باید حل کنیم.

به گزارش ایلنا، وی ادامه داد: بعد از این توافقات بین‌المللی رشد اقتصادی به زودی حاصل نمی‌شود. البته توافق نکنیم هم اوضاع بدتر می‌شود اما اگر توافق حاصل شود و تحریم‌های بین المللی برداشته شوند، شاید بتوانیم ظرف 3 یا 4 سال به یک رشد اقتصادی مثبت دست پیدا کنیم.

وی افزود: شاید چند سال طول بکشد تا اتفاقاتی که ظرف چند سال رخ داده برطرف شود، ما مشکلات زیادی داریم که بسیاری از آنها هم داخلی هستند. مدیران ما به علت تحریم‌ها مجبور شدند تصمیماتی بگیرند که به ضرر اقتصاد بود مثل آزادسازی یا ممنوعیت بعضی کالاها، پروسه ثبت سفارش و سیاست‌های ارزی که باید بازنگری شوند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اهمیت تصمیمات دولت بعدی گفت: رییس جمهور بعدی ما نیز باید کسی باشد که بتواند این بحران را مدیریت کند، اگر اینگونه نباشد شاید پروسه رسیدن به رشد اقتصادی مثبت خیلی بیشتر طول بکشد. البته رشد اقتصادی که طی چند سال ممکن است به آن برسیم رشد اقتصادی کمی خواهد بود.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور گفت: سالیان سال است که در کشور سرمایه‌گذاری خارجی انجام نشده، از همین روی همه ماشین‌آلات ما قدیمی هستند و تکنولوژی‌های جدید در این چند سال وارد کشور نشده است. ارتباطات بین‌المللی ما برای تهیه مواد اولیه باکیفیت سال‌ها است که قطع شده و به علت دور زدن تحریم‌ها در قوانین تغییرات زیادی ایجاد شده و باید بازنگری شود. چند سال پیش پروسه ثبت سفارش 10 دقیقه طول می‌کشید اما الان 2 ماه طول می‌کشد، در مورد تخصیص ارز نیز شرایط مشابهی حاکم است. شاید با نیت خیر باشد اما تصمیماتی گرفته شده معمولا اشتباه بوده است. در شاخص‌های اقتصادی بین المللی نیز ما بسیار عقب هستیم بنابراین رییس جمهور بسیار تاثیرگذار است.

عباد در ادامه اضافه کرد: در روزهای اخیر وزارت صمت به کمک اتاق بازرگانی لیستی از موانع را منتشر کرده است. بنابراین همه موانع مشخص بوده ولی لازم است که با کارشناسان مربوطه که روی موضوع اشراف دارند مانند انجمن‌های تخصصی، بخش خصوصی و غیره مشورت شود تا این کار انجام شود. اولین حوزه‌ای که پیشنهاد می‌دهم به آن ورود شود حوزه ارزی است چون ارز 4200 تومانی بزرگترین مانع برای بخش خصوصی است.

وی در ادامه تصریح کرد: سال گذشته وزارت صمت یک لیست را بروز کرد و طبق آن واردات بیش از 2000 کالا را ممنوع کردند که کشور به بعضی از آنها نیاز زیادی دارد و کسی هم قادر به تولید آن نیست، احتمالا یک گروه بسیار محدود که آن کالا را نمی‌شناختند وارد لیست کرده‌اند یا فکر می‌کردند می‌توان در داخل تولید کرد، درحالی که کالاهای بسیار بی‌کیفیت تولید می‌شد ولی جلوی واردات آن را گرفتند. یا اینکه یک شبه صادرات یک کالا را ممنوع می‌کردند در حالی که افراد بسیاری در آن حوزه‌ها فعالیت می‌کردند که با تصمیمات خلق‌الساعه یک شبه متضرر می‌شدند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها