مهدی چمران، عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

انتخابات 1400| داغ شدن تنور انتخابات ربطی به تصمیم‌گیری‌های شورای نگهبان ندارد/ دولت دوازدهم مقصر مشارکت اندک مردم در انتخابات است/ جبهه اصولگرا هجمه‌ای به لاریجانی وارد نکرده است/ اگر همه تحریم‌ها برداشته شود، به برجام بازمی‌گردیم

یک عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب گفت: تنور انتخابات به شورای نگهبان ربطی ندارد. تنور انتخابات به عملکرد دولت دوازدهم ربط دارد که چه کاری انجام داده و متاسفانه همین باعث مشارکت کم مردم شده است. اصلاً شورای نگهبان 30 نفر را هم تایید صلاحیت کند، چه فرقی می‌کند و چه تاثیری در داغ شدن تنور انتخابات دارد؟

انتخابات 1400| داغ شدن تنور انتخابات ربطی به تصمیم‌گیری‌های شورای نگهبان ندارد/ دولت دوازدهم مقصر مشارکت اندک مردم در انتخابات است/ جبهه اصولگرا هجمه‌ای به لاریجانی وارد نکرده است/ اگر همه تحریم‌ها برداشته شود، به برجام بازمی‌گردیم
کد خبر: 488559
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۲ ۰۷:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| تا روز 28 خرداد 1400 زمان زیادی باقی نمانده و انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری در حالی در این روز برگزار می‌شود که از تب داغ دوره‌های گذشته هیچ خبری نیست. نظرسنجی‌های مختلف هم خبر از مشارکت پایین در انتخابات می‌دهد و گویا اکنون ارکان مختلف حاکمیت نیز همچون مردم این واقعیت را پذیرفته و با آن کنار آمده است. این در حالی است که همه چشم‌ها به شورای نگهبان دوخته شده تا تصمیم این شورا برای تایید صلاحیت کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری مشخص شود. از سوی دیگر مذاکرات وین به نقطه حساسی رسیده و به نظر می‌رسد نتیجه آن تا روز انتخابات تاثیر مهمی بر انتخابات 1400 داشته باشد.

مهدی چمران، عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در خصوص انتخابات ریاست‌جمهوری و مشارکت مردم در این دوره از انتخابات به بیان نکات قابل توجهی پرداخته است که مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

***

عملکرد دولت دوازدهم مسبب مشارکت اندک مردم در انتخابات است

*با توجه به نظرسنجی‌هایی که خبر از مشارکت حداقلی مردم می‌دهند و توصیه رهبری به مشارکت گسترده مردم در انتخابات، به نظرشما امکان دارد شورای نگهبان برای گرم شدن تنور انتخابات در تایید صلاحیت کاندیداها منعطف‌تر رفتار کند؟

تنور انتخابات به شورای نگهبان ربطی ندارد. تنور انتخابات به عملکرد دولت دوازدهم ربط دارد که چه کاری انجام داده و متاسفانه همین عملکرد باعث مشارکت کم مردم در انتخابات شده است.

اصلاً شورای نگهبان 30 نفر را هم تایید صلاحیت کند، چه فرقی می‌کند و چه تاثیری در داغ شدن تنور انتخابات دارد؟ ربط دادن تنور انتخابات به تصمیم شورای نگهبان درست نیست، به مسائل دیگر مربوط می‌شود که باید آنها در مورد آن کار کنند.

*منظور این است که شورای نگهبان با تایید صلاحیت برخی از چهره‌ها باعث آمدن مردم به پای صندوق رأی شود.

شورای نگهبان یک وظیفه قانونی دارد و کار خود را انجام می‌دهد. شورای نگهبان مجمع تشخیص مصلحت نیست که ببیند، خب حالا برای آمدن مردم پای صندوق‌های رأی چه کند و به نظر من، شورای نگهبان به این چیزها چشم ندوخته و در نهایت کار خود را انجام می‌دهد.

مردم اگر تغییر می‌خواهند، باید پای صندوق رأی بیایند

*جریان‌های مختلف برای به دست آوردن مشارکت بیشتر باید چه راهکاری در پیش بگیرند؟

نمی‌دانم، جریان‌ها کاری را که باعث مشارکت مردم در انتخابات می‌شود انجام دهند. راهکاری که خود ما در شورای ائتلاف در پیش گرفتیم همان تشکیل مجامع بود. الان در مجامعی که شکل گرفته فقط در تهران بیش از 90 هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند.

بنابراین این کارها سبب بالا رفتن میزان مشارکت در انتخابات می‌شود، همین‌ها باعث می‌شود جمعی را تشویق به مشارکت کنند و به میدان عمل بکشانند و متوجه شوند که مردم در انتخابات موثر هستند. راه‌های دیگری هم مثل استفاده از فضای مجازی و... وجود دارد تا مردم را تشویق کنیم که تغییر و گذشتن از وضع موجود با آمدن پای صندوق رأی رقم می‌خورد نه با پشت کردن به صندوق رأی.

پشت کردن به صندوق رأی چه بسا باعث بدتر شدن وضعیت موجود هم می‌شود. مردم اگر تغییر می‌خواهند، باید پای صندوق رأی بیایند و خودشان برای سرنوشت‌شان تصمیم بگیرند.

هجمه‌ای از سوی اصولگرایان به آقای لاریجانی ندیدم

*علت هجمه شدید اصولگرایان به آقای لاریجانی چیست؟

من هجمه‌ای به آقای لاریجانی ندیدم. در اصولگرایی قرار نبود حمله‌ای اتفاق بیفتاد و اتفاقی هم نیفتاد، حالا مردم اگر چیزهایی علیه آقای لاریجانی ساخته‌اند به اصولگرایان ربطی ندارد.

هر چقدر که به جلو رفتیم وضعیت بدتر شده است

*در حال حاضر مهم‌ترین مساله کشور وضعیت معیشت مردم است، با توجه به رویکرد اصولگرایان در خصوص برجام و تاثیر آن بر زندگی مردم، آیا بهتر نیست اصولگرایان برای آوردن قشر بیشتری از مردم پای صندوق‌های رأی رویکرد خود را منعطف‌تر کنند؟

معنی منعطف‌تر شدن را نمی‌دانم؛ یعنی اصولگراها بیایند دست روی عقل‌شان بگذارند؟ و بگویند ما مقصریم؟

ما تجربه کردیم که این چیزها بر زندگی مردم تاثیر منفی‌تری می‌گذارد، نتیجه را هم دیدیم، هر چقدر که به جلو رفتیم وضعیت بدتر شده است.

اگر آن چیزی که دولت اعلام کرده مبنی بر برداشتن همه تحریم‌ها، که هم ما هم دولت پشت این قضیه ایستاده است، برگشتن به برجام خیلی هم خوب است؛ اما اگر آمریکایی‌ها قصد گول زدن یا فریب دادن ما را داشته باشند، قاعدتاً ما نباید فریب بخوریم. با فریب خوردن زندگی مردم بهبود نمی‌یابد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها