کد خبر: 488574
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۲ ۰۷:۲۳:۰۰
| |

جو بایدن، آماده دیدار با کیم جونگ اون/ آمریکا اجازه کسب مشروعیت بین المللی به کره شمالی را می دهد؟

در روزهایی که رسانه‌های امریکایی از پیشرفت تسلیحاتی کره‌شمالی خبر می‌دهند و کیم‌جونگ اون، رهبر کره‌شمالی چند توصیه‌نامه پوششی جدید برای شهروندان منتشر کرده، جو بایدن می‌گوید حاضر است در شرایط درست با رهبر جوان و جنجالی کره‌شمالی دیدار کند

جو بایدن، آماده دیدار با کیم جونگ اون/ آمریکا اجازه کسب مشروعیت بین المللی به کره شمالی را می دهد؟
کد خبر: 488574
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۲ ۰۷:۲۳:۰۰

اعتمادآنلاین| سفر مون جائه این، رییس‌جمهور کره‌جنوبی به ایالات متحده امریکا و نخستین دیدار با جو بایدن در جامه چهل‌وششمین رییس‌جمهور کشور میزبان، پرونده کره‌شمالی را پس از قریب به 5 ماه از آغاز به کار دولت جدید در امریکا به صدر اخبار آورد.

به گزارش روزنامه اعتماد، در روزهایی که رسانه‌های امریکایی از پیشرفت تسلیحاتی کره‌شمالی خبر می‌دهند و کیم‌جونگ اون، رهبر کره‌شمالی چند توصیه‌نامه پوششی جدید برای شهروندان منتشر کرده، جو بایدن می‌گوید حاضر است در شرایط درست با رهبر جوان و جنجالی کره‌شمالی دیدار کند؛ وعده‌ای که یادآور عکس‌هایی است که دونالد ترامپ، رییس‌جمهور سابق ایالات متحده با کیم جونگ اون چه در سنگاپور و چه در مرز تاریخی دو کره گرفت اما در نهایت نه به خلع سلاح هسته‌ای پیونگ یانگ و نه به پایان تحریم‌های جهانی علیه کره‌شمالی منتهی شد.


جو بایدن و مون جائه این روز جمعه به وقت ایالات متحده در کاخ سفید باهم دیدار کردند و ناگفته پیداست که پس از روابط دوجانبه، کره‌شمالی بیشترین وقت این دیدار را به خود اختصاص داد. به گزارش رویترز، بایدن و همتای او از کره‌جنوبی در این دیدار از فوریت داشتن تلاش‌ها برای تعامل با کره‌شمالی و مذاکره بر سر برنامه تسلیحات هسته‌ای این کشور صحبت کردند. جو بایدن در بخش‌هایی از این گفت‌وگو تایید کرد که حاضر است تحت شرایط درست با کیم جونگ اون دیدار کند. در حالی که به گفته روسای جمهور دو کشور خلع سلاح هسته‌ای کامل شبه‌جزیره کره هدف هر دوی آنها است اما بایدن تاکید کرد که نسبت به دشواری وادار کردن کره‌شمالی به تسلیم کردن زرادخانه هسته‌ای‌اش آن هم بعد از شکست خوردن تلاش‌های روسای جمهور قبل از خود، «دچار هیچ توهمی» نیست.


جو بایدن در کنفرانس خبری مشترک با رییس‌جمهور کره‌جنوبی گفت: «هر دوی ما عمیقا نسبت به وضعیت نگران هستیم. من با رییس‌جمهور کره‌جنوبی تمایلی مشترک برای تعامل دیپلماتیک با کره‌شمالی و «اتخاذ گام‌های عملگرایانه به منظور کاستن از تنش‌ها» داریم. من آنچه در مدت گذشته (دوره دونالد ترامپ) انجام شده را انجام نخواهم داد؛ من به او همه آن چیزی که به دنبالش است اعم از کسب مشروعیت و رسمیت بین‌المللی و اجازه به رفتن در مسیر کسب جدیت ظاهری نسبت به چیزی که ابدا درباره آن جدیت نداشته، نخواهم داد.


به گزارش رویترز، این سخنان جو بایدن نشان‌دهنده یک تغییر در تفکر او است، چرا که کاخ سفید در ماه مارس اعلام کرد او مایل به دیدار با کیم جونگ اون نیست. هرچند که دولت جو بایدن در 5 ماه گذشته از آغاز به کار چندان درباره پرونده کره‌شمالی دست به اقدام‌های عملی نزده اما بایدن سونگ کیم، مقام کهنه‌کار وزارت خارجه امریکا را به عنوان فرستاده ویژه این کشور برای کره‌شمالی انتخاب کرده است. سونگ کیم یک دیپلمات امریکایی- کره‌ای است که به عنوان فرستاده ویژه برای کره‌شمالی تحت ریاست‌جمهوری باراک اوباما همین‌طور سازمان‌دهنده نشست‌های دونالد ترامپ با کیم جونگ اون خدمت کرده است. مون جائه این که به تعامل با کره‌شمالی به چشم یک مساله مربوط به میراث کاری‌اش نگاه می‌کند اصرار به انتصاب یک فرستاده داشته و گفت، سونگ کیم به بررسی اینکه کره‌شمالی مایل به تعامل دیپلماتیک هست کمک خواهد کرد.

جدا از مساله کره‌شمالی، بایدن و مون بر وجود ائتلاف قدرتمند بین دو کشور بعد از تیرگی‌های ایجادشده توسط دونالد ترامپ در روابط دوجانبه تاکید کردند. مون جائه این تبدیل به دومین رهبر خارجی بعد از نخست‌وزیر ژاپن شده که از زمان شروع ریاست‌جمهوری جو بایدن در ماه ژانویه به کاخ سفید رفت و بایدن نیز گفت‌وگو با مهمان خود از سئول را به گفت‌وگوی دوستان قدیمی تشبیه کرد.


چین و تایوان و بحث شکایت‌های تایوان از پکن به دلیل فشارهای نظامی مکرر نیز یکی دیگر از سوژه‌های مورد بحث در دیدار بایدن و رییس‌جمهور کره‌جنوبی بود.


«مون جائه این» گفت: «ما این دیدگاه مشترک را داشتیم که صلح و ثبات در تنگه تایوان شدیدا مهم بوده و توافق کردیم بر سر این مساله همکاری داشته باشیم و در عین حال در روابط میان چین و تایوان مشخصه‌های ویژه را در نظر بگیریم.» به گزارش رویترز، پس از این سخنان، وزارت امور خارجه تایوان از این ابراز حمایت تشکر کرده و گفت، این جزیره «همواره نقشی کلیدی در ثبات و موفقیت منطقه‌ای ایفا کرده است.»


با این وجود رییس‌جمهور کره‌جنوبی در قبال مساله چین با محافظه‌کاری بیشتری سخن گفت و در حالی که واشنگتن مشتاق به یک بیانیه قدرتمند از سمت مون جائه این در قبال چین بود اما او نگران ناراحت کردن بزرگ‌ترین شریک تجاری کشورش بود. در بخش‌هایی از این کنفرانس خبری، بایدن نیز از سرمایه‌گذاری‌های چند میلیارد دلاری شرکت‌های کره‌جنوبی در بخش‌های استراتژیک امریکا همچون میکروچیپ‌ها استقبال کرد.


دو کشور در بیانیه مربوط به نشست رهبران‌شان توافق کردند تا شبکه‌های مخابراتی نسل پنجم و نسل ششم شفاف و باز را توسعه و تامین جهانی چیپ‌ها برای خودروها را افزایش دهند. آنها همچنین توافق کردند شرایط را نسبت به ایجاد یک نیروی ضربت برای زنجیره تامینی مربوط به تولید تکنولوژی‌های سطح بالا بررسی کنند.


مون جائه این که در داخل کشورش از بابت وضعیت همه‌گیری کووید-19 تحت فشار است، در بخش‌هایی از این کنفرانس خبری گفت که دو کشور با داشتن شراکت در زمینه واکسن که به ترکیب دانش کارشناسی امریکا و ظرفیت تولید کره بپردازد، موافق بوده‌اند. او گفت، این روند به تامین واکسن‌های کووید-19 در منطقه هند- اقیانوسیه کمک خواهد کرد، در حالی که بایدن گفت، امریکا به تامین واکسیناسیون 550 هزار سرباز کره‌جنوبی می‌پردازد.


در بیانیه مشترک آنها عنوان شد، سئول «به طرزی چشمگیر» تعهدش به برنامه بین‌المللی توزیع واکسن موسوم به کوواکس در سال جاری میلادی را افزایش داده و دو کشور متعهد به همکاری با شرکای دیگر به منظور ایجاد یک مکانیزم تامین مالی جدید در قبال امنیت سلامت شدند.


به گزارش ایسنا، رییس‌جمهور امریکا در این دیدار بر روابط اقتصادی و امنیتی عمیق پیونددهنده امریکا با کره‌جنوبی از جمله در زمینه داشتن رویکرد مشترک در قبال کره‌شمالی تاکید کرده و گفت: شراکت ما بر مبنای تعهد آهنین ما به امنیت مشترک بنا شده است. ائتلاف ما همواره برای مدت طولانی حامی صلح، امنیت و موفقیت و اهمیت بیشتر منطقه و نزدیک شدن ما به یکدیگر بوده است.


رییس‌جمهور کره‌جنوبی گفت، کشورش همکاری نزدیکی با امریکا در راستای حصول یک خلع سلاح هسته‌ای کامل شبه‌جزیره کره خواهد داشت. مون در گفت‌وگو با خبرنگاران بعد از دیدار خصوصی با جو بایدن گفت، از «بازگشت امریکا به رهبری» استقبال می‌کند. او ادامه داد که دو کشور هم‌پیمان در زمینه مبارزه با همه‌گیری کووید-19، بازسازی اقتصاد جهانی و رسیدگی به مساله تغییرات آب و هوایی باهم همکاری خواهند کرد. رییس‌جمهور کره‌جنوبی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با بایدن گفت: امریکا قبول کرده به خط‌مشی‌های مربوط به برد پروازی که باعث محدود شدن برد موشک‌های کره‌جنوبی به 800 کیلومتر می‌شده، پایان دهد. من با خرسندی خبر پایان بازبینی در خط‌مشی‌های مربوط به موشک‌ها را اعلام می‌کنم.

تسلیحات هسته‌ای کره‌شمالی در حال ارتقا است


«تنها چند هفته پس از روی کار آمدن جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا، کره‌شمالی پیغام زیرکانه‌ای به دولت جدید فرستاد که بخش‌های کلیدی نیروگاه تولید سوخت هسته‌ای این کشور، مجتمع قدیمی که برنامه تسلیحات هسته‌ای 4 دهه پیش در آن آغاز شده بود را روشن کرد.» به گزارش ایسنا، واشنگتن‌پست در تحلیلی نوشت: «مقامات کره‌شمالی می‌دانستند که گرمای ناشی از آزمایشگاه رادیوشیمیایی آنها، ماهواره‌های امریکایی را روشن می‌کند و به گزارش روزانه رییس‌جمهور ایالات متحده راه پیدا می‌کند، حتی اگر مشخص نباشد این یک اقدام ساختگی فریب‌دهنده یا دور تازه پایدار تولید است.


«ویکتور چا» که تحلیلی از تصاویر برای مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی منتشر کرده است، گفت: «این بخشی از دستورالعمل است» و «این پیغام را می‌رساند که ما اینجا هستیم که بمانیم». زرادخانه سلاح‌های هسته‌ای کره‌شمالی و انبار سوخت این کشور، طی 4 سال اخیر تقریبا دو برابر شده و با وجود دیدارهای پرسروصدای دونالد ترامپ، رییس‌جمهور سابق امریکا با «کیم جونگ اون»، رهبر کره‌شمالی، افزایش ثابتی داشته است. بهترین برآوردهای غیرطبقه‌بندی‌شده این هستند که کره‌شمالی دست‌کم 45 سلاح هسته‌ای دارد و به نظر می‌رسد کسب زرادخانه‌ای تقریبا به اندازه زرادخانه پاکستان- دیگر کشور هسته‌ای که امریکا یک مرتبه خواستار خلع سلاح آن شده بود- را هدف قرار داده است. مقامات دولت بایدن در خلوت اذعان می‌کنند که این توهم را ندارند که کره‌شمالی از تمام برنامه هسته‌ای خود دست بکشد. به گفته دستیاران بایدن، وی مانند رییس‌جمهوران سابق امریکا، این تصمیم را گرفته که به‌طور رسمی کره‌شمالی را به عنوان یک کشور هسته‌ای اعلام نکند.

این ماه پس از اینکه واشنگتن نتیجه بازبینی سیاست خود در قبال کره‌شمالی را منتشر کرد، مون گفت تفاوتی در رویکرد این دو متحد (امریکا و کره‌جنوبی) در قبال کره‌شمالی نمی‌بیند. هر دو کشور قصد داشتند با تکیه بر توافق سنگاپور، گام‌های «دیپلماتیک، تدریجی، مرحله‌ای، عملی و انعطاف‌پذیر» در راستای هدف نهایی خلع سلاح شبه‌جزیره کره بردارند.

اما این منافع متقابل دارای محدودیت‌هایی هستند. دولت بایدن به نوبه خود عمق‌بخشی شراکت استراتژیک واشنگتن با کره‌جنوبی را هدف قرار داده و آن را به استراتژی در حال تحول امریکا برای رقابت با چین جلب کرده است. این امر به خاطر رابطه تجاری عظیم کره‌جنوبی با پکن، اقدام ظریف و شکننده‌ای محسوب می‌شود. مقامات امریکا همچنین پکن را به کمک به کره‌شمالی در سرقت بودجه برای تامین برنامه خود از طریق جرایم اینترنتی متهم کرده‌اند.


هیاتی از کارشناسان سازمان ملل امسال گزارشی را منتشر کردند که مدعی شده بود هکرهای کره‌شمالی طی 2019 تا نوامبر 2020 از طریق حملات سایبری، 316.4 میلیون دلار دزدیده‌اند که 281 میلیون دلار آن از طریق تبادل ارز رمزنگاری شده در سپتامبر 2020 انجام شده بود. طبق این گزارش، ارزهای رمزنگاری‌شده از طریق واسطه‌گران در چین پولشویی شده بودند. ثمره این دزدی، به باور بسیاری کارشناسان، تامین مالی مهم‌ترین پروژه کره‌شمالی، یعنی گسترش زرادخانه هسته‌ای است.»

کیم جونگ اون پوشیدن جین پاره و برخی مدل‌های مو را ممنوع کرد

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، برای «جلوگیری از ترویج و نفوذ فرهنگ غربی و سبک زندگی سرمایه‌داری» پوشیدن شلوار «جین» پاره یا «زاپ‌دار» و برخی مدل‌های مو را برای شهروند این کشور ممنوع اعلام کرد. به گزارش ایسنا، رودونگ سینمون، روزنامه رسمی کمیته مرکزی حزب کارگر کره شمالی، در روزهای گذشته، سرمقاله‌اش را به ابراز نگرانی در مورد نفوذ و گسترش سبک زندگی و فرهنگ غربی در این کشور اختصاص داده است. این روزنامه همچنین نوشته که کیم جونگ اون برای مقابله با این نگرانی‌ها، پوشیدن شلوار جین تنگ و زاپ‌دار (پاره) را ممنوع اعلام کرده است. این روزنامه همچنین با ارایه فهرستی از 15 مدل موی مجاز، تاکید کرده که مدل پشت‌موی بلند نیز برای شهروندان کره‌شمالی ممنوع است.

سردبیر روزنامه رودونگ سینمون در این سرمقاله می‌نویسد: «تاریخ به ما یاد داده است که اگر سبک زندگی خود را کم‌اهمیت بشماریم، کشورمان مانند دیواری که به مرور زمان نم گرفته است، فرومی‌پاشد.» او در ادامه نوشته است: باید در برابر ریزترین نشانه‌های سبک زندگی خارجی بایستیم تا بتوانیم آن را ریشه‌کن کنیم. خبرگزاری یونهاپ کره‌جنوبی انتشار این سرمقاله در روزنامه رسمی همسایه شمالی‌اش را هشداری برای جوانان این کشور در مورد انتخاب سبک‌های زندگی «خارجی و منحرف» دانسته است. به نوشته ایندیپندنت، این خبرگزاری همچنین نوشته که کره شمالی در دسامبر 2020، قانونی را به تصویب رساند که براساس آن، شهروندانی که تحت‌تاثیر ویدیوهای تبلیغاتی کره جنوبی باشند، مجازات می‌شوند. ناظران معتقدند که دستور اخیر کیم جونگ اون مبنی بر ممنوعیت مدل‌های خاص مو و پوشش در راستای قانون پیشین و به منظور مقابله با نفوذ فرهنگ غربی در این کشور است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها