کد خبر: 488801
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۲ ۱۴:۰۸:۴۷
| |

مدیرکل محصولات علوفه‌ای وزارت جهاد کشاورزی:

پیاز در جنوب کرمان بیش از برنامه ابلاغی کشت شده است

مدیرکل محصولات علوفه‌ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی اعلام‌کرد: امسال برنامه کشت پیاز در جنوب کرمان در سطح پنج‌هزار و 500 هکتار ابلاغ شده، این در حالی است که کشت این محصول در سطح 15 هزار و 200 هکتار انجام شده است.

پیاز در جنوب کرمان بیش از برنامه ابلاغی کشت شده است
کد خبر: 488801
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۲ ۱۴:۰۸:۴۷

اعتمادآنلاین| از وزارت جهاد کشاورزی، «حسین اصغری» در واکنش به خبرها و کلیپ‌های منتشر شده در برخی رسانه‌ها و فضای مجازی در زمینه مشکلات مازاد تولید پیاز در جنوب کرمان، افزود: برنامه کشت محصولات سبزی و صیفی به صورت فصلی به استان‌ها ابلاغ و در استان‌ها نیز سهم و نقش هر شهرستان و مراکز خدمات تعیین و به مناطق ابلاغ می‌شود.

به گزارش ایرنا، مدیرکل محصولات علوفه ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی با بیان این‌که آنچه به صورت مشخص در مورد پیاز اتفاق افتاده، کشت بیش از برنامه ابلاغی در منطقه جنوب کرمان است، گفت: برنامه پنج هزار و 500 هکتاری (زمستانه و بهاره) کشت پیاز در این منطقه که برای تولید 320 هزار تن محصول ابلاغ شده، در سطح 15 هزار و 200 هکتار با تولید 865 هزار تن اجرا شده است.

اصغری با اشاره به این‌که مازاد محصول تولیدی امکان مصرف داخل را نداشته و از سوی دیگر زیرساخت‌های صادراتی نیز توان صادرات این حجم محصول را ندارد، خاطرنشان‌کرد: با پیگیری‌های انجام شده و بر اساس آمار گمرک، 486 هزار تن پیاز در سال 1399 صادر شد، در حالی که متوسط صادرات سه ساله صادرات پیاز - از سال 96 تا 98 - معادل 292 هزار تن بوده است و مقداری نیز توسط بخش خصوصی در سردخانه‌ها نگهداری می‌شود.

خرید 68 هزار تن پیاز توسط سازمان تعاون روستایی

وی، هدف از خرید تضمینی محصولات کشاورزی را کاهش ضرر و زیان کشاورزان بر اساس کف هزینه‌های تولید عنوان کرد و افزود: بر اساس قانون افزایش بهره‌وری و تبصره 6 ماده 6 این قانون، خریدهای تضمینی در محصولات غیر اساسی منوط به پذیرش الگوی کشت از طرف کشاورزان و تولیدکنندگان است.

این مسوول با بیان این‌که در وضعیت کنونی و با تصویب قیمت‌های فعلی نرخ خرید تضمینی، شاهد اجرا نشدن برنامه و افزایش بی‌رویه کشت هستیم، تاکید کرد: بدیهی است هرگونه افزایش غیرمتعارف قیمت تضمینی موجب بالا رفتن سطح زیرکشت پیاز در سال‌های آتی می‌شود که علاوه بر ایجاد ضرر و زیان به کشاورزان، موجب هدر رفت منابع عمومی خواهد شد.

اصغری یادآور شد: تاکنون نزدیک به 68 هزار تن پیاز توسط سازمان تعاون روستایی از کشاورزان استان هرمزگان و جنوب کرمان خریداری شده است.

اتصال جنوب کرمان به شبکه ریلی، راهکار حل مشکلات حمل و نقل

مدیرکل محصولات علوفه ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی درباره مشکل حمل و نقل و کمبود کامیون برای حمل محصول به بازار، گفت: مشکلات ساختار حمل و نقل در منطقه جنوب کرمان در حوزه وظایف وزارت جهاد کشاورزی نیست، ضمن آن که عدم رعایت برنامه و کشت سه برابری، مشکل حمل و نقل را تشدید کرده است.

وی ادامه‌داد: شاید منطقی‌ترین راه موجود، اتصال جنوب کرمان به شبکه ریلی باشد تا بتواند مشکلات حمل و نقل جاده ای را کاهش دهد.

اجرای الگوی کشت نیازمند الزام‌های قانونی و اجرایی

اصغری افزود: اجرای الگوی کشت به دلیل ابعاد مختلف اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در کنار مسائل فنی نیازمند الزام‌های قانونی و اجرایی و تشریک مساعی سایر دستگاه‌ها است که تاکنون محقق نشده است.

طبق آمارها در سال 97 حدود 342 هزار تن پیاز به ارزش 124 میلیون دلار و سال 98 نزدیک 395 هزار تن پیاز به ارزش 108 میلیون دلار به کشورهای هدف صادر شد و پیش‌بینی می‌شود در سال 99 بیش از 400 هزار تن پیاز به کشورهای هدف صادر شده باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها