کد خبر: 488887
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۲ ۲۰:۳۱:۰۰
| |

غزل لطفی در یادداشتی در روزنامه اعتماد عنوان کرد:

آموزش مجازی، آزمون حضوری

امتحانات نهایی پایه نهم و دوازدهم با تمام مخالفت‌های دانش‌آموزان و اولیا و با پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش و طبق تصمیم ستاد ملی مدیریت و مبارزه با کرونا، به صورت حضوری در حال برگزاری است. از نکات مهمی که در این تصمیم مورد توجه قرار نگرفت، همگن بودن آموزش و آزمون است. دانش‌آموزان یک‌ سال تحصیلی را با آموزش مجازی گذرانده‌اند و در پایان برای آنها نسخه آزمون حضوری پیچیده شد.

آموزش مجازی، آزمون حضوری
کد خبر: 488887
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۲ ۲۰:۳۱:۰۰

اعتمادآنلاین| غزل لطفی در یادداشتی نوشت: امتحانات نهایی پایه نهم و دوازدهم با تمام مخالفت‌های دانش‌آموزان و اولیا و با پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش و طبق تصمیم ستاد ملی مدیریت و مبارزه با کرونا، به صورت حضوری در حال برگزاری است. از نکات مهمی که در این تصمیم مورد توجه قرار نگرفت، همگن بودن آموزش و آزمون است. دانش‌آموزان یک‌ سال تحصیلی را با آموزش مجازی گذرانده‌اند و در پایان برای آنها نسخه آزمون حضوری پیچیده شد که این موضوع از چند منظر قابل بحث خواهد بود.


1- اولین موضوعی که مورد توجه است؛ اگر سیستم آموزش مجازی آنقدر کارآمد نبوده که نمی‌توان در آن آزمون برگزار کرد، چطور یک‌سال تحصیلی با پشتوانه این سیستم سپری شد؟


2- در برخی مباحث شنیده شده است که برای جلوگیری از هرگونه تقلب و تضییع حقوق دانش‌آموزان و به جهت سرنوشت‌ساز بودن این دو پایه تصمیم به برگزاری امتحانات حضوری گرفته شده، حال سوال اینجاست که بزرگوارانی که این موارد را مطرح کرده‌اند، خودشان دانش‌آموز نبوده‌اند و نمی‌دانند در هر نوع آزمونی امکان تقلب وجود دارد؟

آیا بهتر نبود به‌جای بیان این مباحث که بیانگر نوعی عدم اعتماد‌سازی به فرزندان میهن‌مان است، زمینه فرهنگ‌سازی را فراهم می‌کردند تا چنین چالشی را مطرح نکنند؟ بهتر نبود برای جلوگیری از هر گونه ضایع شدن حقوق دانش‌آموزان، در ماه‌های گذشته به تبیین و راه‌اندازی سیستمی کارآمد برای آزمون‌ها پرداخته می‌شد؟ آموزش و برگزاری آزمون از نکاتی بوده است که با توجه به شرایط پاندمی، باید پیش‌بینی‌های لازم برای آنها قبلا انجام می‌شد اما مانند همیشه بعد از وقوع هر اتفاقی به دنبال علاجی برایش هستیم و در این میان دانش‌آموزان را با شرایطی پر استرس روبه‌رو کردیم و به این موضوع که اضطراب از بزرگ‌ترین عواملی است که موجب عدم تمرکز در آزمون و در نتیجه حاصل نشدن بهترین نتیجه خواهد بود نیز توجه نشده است. در این تصمیم‌گیری نه سلامت جسمی دانش‌آموزان، معلمان و کادر آموزشی در نظر گرفته شده است و نه سلامت روحی آنها و فقط در واقع ساده‌ترین روش ممکن ارایه شده تا مسوولیت برگزاری آزمون‌های نهایی که بر دوش سیستم آموزشی کشور است، اجرا شود. مهم‌ترین نکته‌ای که این سال کرونایی به ما یادآور می‌شود، این مهم است که فارغ از تمام آمارها و موفقیت‌های اعلام‌شده توسط وزارت آموزش و پرورش باید این نکته را در نظر گرفت که آموزش مجازی را فقط و فقط معلمان، پیش برده‌اند و تمام افتخاراتی که بانیان آموزشی ما برای پشت سر گذاشتن سالی موفق در آموزش مجازی برای خود قائل هستند و مطرح می‌کنند؛ در واقع تلاشی همه‌جانبه و با تمام وجود از سوی معلمان بوده است که باعث شده آموزش متوقف نشود.


همچنین فرآیند برگزاری آزمون‌ها به صورت حضوری بیانگر این موضوع است که پایه‌گذاران و برنامه‌ریزان آموزش کشور قبل از دانش‌آموزان، کارنامه عملکرد یک‌ساله خود را اعلام کرده‌اند و متاسفانه با توجه به عدم وجود سازوکاری کارآمد برای برگزاری امتحانات متناسب با سال تحصیلی که آموزش در آن مجازی طی شد، نمره قبولی هم نگرفته‌اند.

آیا به واقع با این شرایط پر از استرس، عدالت آموزشی حاصل می‌شود؟

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها