کد خبر: 489140
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۳ ۱۳:۴۰:۴۳
| |

راندمان نیروگاه ری 2.5 برابر می‌شود/ 2 ساعت برق مورد نیاز تهران از ری تامین می‌شود

مدیرعامل نیروگاه ری اظهار داشت: در حال حاضر راندمان نیروگاه 22 درصد است که بنا بر این است طی مدت 18 ماه کار نوسازی به اجرا برسد و رقم راندمان به 55 درصد برسد.

راندمان نیروگاه ری 2.5 برابر می‌شود/ 2 ساعت برق مورد نیاز تهران از ری تامین می‌شود
کد خبر: 489140
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۳ ۱۳:۴۰:۴۳

اعتمادآنلاین| حمید بادرستانی در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه واحدهای نیروگاه ری در سال 95 نصب شده‌اند، اظهار داشت: قبل از انقلاب این نیروگاه 20 درصد تولید شبکه برق را به تنهایی بر عهده داشته و در زمان خودش بزرگترین نیروگاه کشور بوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، وی با بیان اینکه ظرفیت شبکه 5000 مگاوات و توان نیروگاه 1000 مگاوات بوده است، افزود: بنابراین نیروگاه نقش حیاتی و کلیدی را بر عهده داشته است.

مدیرعامل نیروگاه ری گفت: نیروگاه با نصب 44 واحد کار خود را آغاز می‌کند و به تدریج به نقاط مختلف کشور متصل شده و تولید، پراکنده می‌شود.

بادرستانی با بیان اینکه در حال حاضر با توجه به عمر نزدیک 50 سال، 21 واحد نیروگاه آماده تولید است، بیان داشت: نیروگاه با 800 مگاوات ظرفیت تولید در بدترین شرایط 550 مگاوات خالص آمادگی تولید برق دارد. به عبارتی دیگر 2 ساعت برق شهر تهران را در طی شبانه‌روز تامین می‌کند.

وی با بیان اینکه نیروگاه ری به لحاظ تعداد واحد، بزرگترین نیروگاه گازی کشور است، خاطرنشان کرد: اکنون این نیروگاه 21 واحد آماه تولید دارد. به لحاظ تنوع تکنولوژی نیز متنوع‌ترین نیروگاه کشور است که از تکنولوژی سه کشور بلژیک، ژاپن و ایتالیا برخوردار می‌باشد.

مدیرعامل نیروگاه ری افزود: تنوع تکنولوژی مشکلاتی را به لحاظ تامین قطعات یدکی و تربیت نیرو متناسب با تکنولوژی به همراه داشته اما در عین حال وابستگی به یک کشور و انحصار را از بین برده است.

بادرستانی با بیان اینکه نیروگاه یک دانشگاه نیروگاه گازی کشور است، یادآور شد: این نیروگاه آمادگی تولید 5 میلیارد کیلووات ساعت برق خالص در یک سال را دارد. البته تحویل میزان برق بستگی به دیسپچینگ دارد اما در حال حاضر تمام تولید نیروگاه در مدار است زیرا در فصل تابستان مصرف افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: در فصول سرد بخشی از واحدها با توجه به راندمان پایین نیروگاه، از مدار خارج می‌شوند و با توجه به مصرف سوخت، راندمان نیروگاه نیز افزایش می‌یابد درواقع در فصل زمستان نیروگاه ری نیروگاه دوم است.

مدیرعامل نیروگاه ری با بیان اینکه 10 درصد برق تهران توسط نیروگاه ری تامین می‌شود، اظهار داشت: در سال 99 نسبت به سال 98 میزان تولید نیروگاه 11 درصد افزایش یافته است.

بادرستانی گفت: 99 درصد سوخت نیروگاه، گاز و با حداقل آلایندگی است و امسال تا این لحظه 100درصد از سوخت گاز استفاده کردیم و مصرف مازوت نیز صفر بوده است.

وی با اشاره به اینکه سال قبل 2 تعمیرات اساسی در نیروگاه انجام شد، درباره نوسازی نیروگاه بیان داشت: قبل از ترامپ، قراردادهایی برای نوسازی منعقد شده بود اما بعد از روی کار آمدن ترامپ، شرکت‌های خارجی انصراف دادند اما در حال حاضر مجددا طرح توسعه و نوسازی در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرعامل نیروگاه ری ادامه داد: بعد از پیک تابستان، نوسازی واحد آغاز خواهد شد.

بادرستانی در پاسخ به سوال ایلنا درباره راندمان نیروگاه گفت: در حال حاضر راندمان نیروگاه 22 درصد است که بنا بر این است طی مدت 18 ماه کار نوسازی به اجرا برسد و رقم راندمان به 55 درصد برسد.

وی یادآور شد: نیروگاه سیکل ترکیبی و بهترین راندمان را خواهد داشت.

مدیرعامل نیروگاه ری ادامه داد: در حال حاضر با توجه به قدیمی بودن تکنولوژی نیروگاه، رقم راندمان 22 درصد است که با تبدیل به سیکل ترکیبی و افزایش راندمان به 55 درصد، میزان تولید 2.5 برابر خواهد شد.

بادرستانی خاطرنشان کرد: رقم تولید با اجرای برنامه نوسازی از 170 مگاوات به 800 مگاوات خواهد رسید.

وی ادامه داد: با انجام عملیات نوسازی، بخشی از واحدهای قدیمی باید جمع‌آوری شوند که بنا بر این است بعد از پیک تابستان اجرا شود که امیدواریم با توجه به تغییر دولت، مشکلی حادث نشود.

مدیرعامل نیروگاه ری در پاسخ به سوال دیگر ایلنا درباره تهاتر با نفت برای تامین نقدینگی نوسازی نیروگاه اظهار داشت: قرار بر این بود که پروژه نوسازی از مسیر تهاتر با نفت اجرا شود اما این کار متوقف شده و بنده دلیل آن را نمی‌دانم.

بادرستانی همچنین 70 درصد تجهیزات مورد نیاز نیروگاه را داخلی و 30 درصد را وارداتی عنوان کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها