منصور غلامی، وزیر علوم:

تعداد دانشگاه‌های برتر کشور در دنیا به 61 دانشگاه رسیده است / دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی با صنایع دفاعی همکاران قدیمی هستند / هر جا تقاضا به سمت دانشگاه‌ها رفته است، هموازه پاسخ ما مثبت بوده است

وزیر علوم گفت: صادرات شرکت های دانش بنیان در سال 99 بیش از 139 میلیون دلار بوده است، قراردادهای بسته شده با صنعت و جامعه 8427 قرارداد بوده است. تعداد دانشگاه های برتر کشور در دنیا به 61 دانشگاه رسیده است.

تعداد دانشگاه‌های برتر کشور در دنیا به 61 دانشگاه رسیده است / دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی با صنایع دفاعی همکاران قدیمی هستند / هر جا تقاضا به سمت دانشگاه‌ها رفته است، هموازه پاسخ ما مثبت بوده است
کد خبر: 489396
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۴ ۱۰:۰۱:۰۰

اعتمادآنلاین| منصور غلامی، وزیر علوم در جلسه علنی امروز مجلس و در پاسخ به سوال مصطفی میرسلیم در خصوص اینکه از سرمایه عظیم علمی کشور چه استفاده ای برای حل مشکلات شده است؟ بیان کرد: آموزش عالی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی وظایف کلان بزرگی را به ثمره رسانده است. امروز ما سرمایه عظیمی از نیروی انسانی در آموزش عالی داریم که حاصل 42 سال تلاش این خانواده است. امروز نیاز نیروی انسانی کارشناس برای کشور را کاملا تامین کرده و در حوزه های مختلف تخصصی در تراز کشورهای پیشرفته علمی قرار داریم. 90 درصد از مدیران ارشد کشور فارغ التحصیل دانشگاه های داخلی هستند و سرمایه نیروی انسانی متخصص حاصل تلاش بی بدیل خانواده آموزش عالی در طول این سالها هستند به کمک این نیروی انسانی متخصص ما توانستیم دستاوردهای علمی کشور را در دنیا عرضه کنیم.

به گزارش ایسنا، وی در ادامه اظهار کرد: عملکرد پژوهشی و علمی کشور باید به روز باشد تا منجر به توسعه و ایجاد فناوری های جدید شود. با علوم قدیمی نمی توان دستاوردهای جدید داشت. در بستر رشد علمی کشور که رهبری تاکید داشتند رشد و توسعه علمی کشور نباید متوقف یا کند شود ما موفق شدیم گروه های توانمندی از جوانان را شناسایی و به سمت توسعه فناوری ها ببربم امروز ما در کشور 46 پارک علم و فناوری، 200 مرکز رشد، 6 هزار شرکت دانش بنیان و 4 هزار واحدهای فناور جدید داریم که همه اینها دانشگاه ها و مراکز پژوهشی را به سمت انجام کار عملیاتی در جامعه پیش می برند. جامعه دانشگاهی کشور در خدمت نظام تمام تلاش خود را به کار گرفته است.

وزیر علوم در ادامه تصریح کرد: هر جا تقاضا به سمت دانشگاه ها برای حل مشکل رفته است پاسخ ما مثبت بوده است در یک سال گذشته و بیماری کرونا شاهد بودیم دانشگاه ها و مراکز پژوهشی به میدان آمده و دستگاه‌های پیشرفته در حوزه سلامت و پزشکی تقدیم مردم کرد. در بحث واکسن نیز مراکز علمی تلاش خود را به کار گرفتند در حوزه ارتباطات، دانشگاه ها و مراکز پژوهشی با صنعت 512 میلیارد تومان قراداد بسته شده است.

وی در ادامه گفت: دانشگاه ها و مراکز پژوهشی همکاری گسترده ای با وزارت نیرو در حوزه نفت و انرژی از ساخت دستگاه تا استخراج و بهینه سازی دارند. دانشگاه ها و مراکز پژوهشی با صنایع دفاعی همکاران قدیمی هستند هر کجا که تفاضا از دانشگاه برای حل مسئله شده است پاسخ دانشگاه ها مثبت است. از سال 97 به بعد در دانشگاه های کشور پایش مهارت و اشتغال پذیری دانش آموختگان را داشتیم و در سال گذشته در دانشگاه های صنعتی 150 برنامه درسی را با نگاه توانمندسازی برای اشتغال بازنگری کردیم 39 مرکز هدایت شغلی در دانشگاه ها شکل گرفته و 11 مرکز دیگر به زودی افتتاح می شود.

غلامی گفت: در سال گذشته 6000 دانشجو در دوره های مهارت آموزی دانشگاه ها شرکت کردند ارتقای جایگاه علمی کشور در سطح بین الملل، افزایش تعداد پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد که حامیان جوانان صاحب ایده هستند و شرکتهای دانش بنیان که اشتغال پایدار برای 6 هزار نفر ایجاد کردند حاصل تلاشهای این مجموعه است.

وی در پایان افزود: صادرات شرکتهای دانش بنیان در سال 99 بیش از 139 میلیون دلار بوده است، قراردادهای بسته شده با صنعت و جامعه 8427 قرارداد بوده است. و حدود 4800 عضو هیات علمی دانشگاه ها در این قراردادها در حال کار هستند، 131 آزمایشگاه مرکزی در دانشگاه ها تشکیل شده است و تعداد دانشگاه های برتر کشور در دنیا به 61 دانشگاه رسیده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها