روند معکوس رشد اقتصادی، از منفی 11 به مثبت 2.2

گرچه برآوردهای مراجع خارجی و داخلی از منفی بودن رشد اقتصادی در سال گذشته یا در 9 ماهه سال گذشته حکایت داشت، اما رئیس کل بانک مرکزی مثبت 2.2 درصد را برای این رشد برآورد کرده است. البته وی توضیح نداده که دلیل مثبت شدن رشد اقتصادی چیست.

روند معکوس رشد اقتصادی، از منفی 11 به مثبت 2.2
کد خبر: 489575
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۴ ۱۳:۴۹:۱۴

اعتمادآنلاین| آنچه در سال گذشته در رابطه با تولید ناخالص داخلی اتفاق افتاد ادامه روند منفی از سال 1398 بود؛ به طوری که رشد اقتصادی با نفت در پایان آن سال منفی 6.1 درصد و در بخش بدون نفت مثبت 0.6 درصد بود و در فصل پایانی به منفی 4.6 با نفت و منفی 0.5 بدون نفت رسید.

اعلام منفی رشد اقتصادی از سوی مرکز آمار

به گزارش ایسنا، سال 1399 نیز با رشد منفی در هر دو بخش آغاز شد و برای فصل بهار و تابستان این روند منفی ادامه داشت، ولی آنچه در پاییز توسط مرکز آمار ثبت شد مثبت 0.8 در رشد با نفت و مثبت 0.2 درصد بدون نفت بود، اما مجموع وضعیت ماهانه بیانگر رشد منفی بود؛ به گونه‌ای که در بخش با نفت منفی 1.2 و بدون نفت منفی یک درصد برای 9 ماهه گزارش شد.

بانک جهانی: از منفی 5.3 تا مثبت 1.7

اما آنچه از کانال منابع دیگر در رابطه با رشد اقتصادی ایران در سال گذشته با توجه به شرایط سخت و ناپایداری که در بخش اقتصادی وجود داشت گزارش شد تقریبا همگی بیانگر رشد منفی بود و به تدریج تغییر جهت داد. این در حالی است که بانک جهانی برای سال 1399، در بهار سال گذشته برآورد منفی 5.3 درصد و در پاییز منفی 4.5 و در بهار امسال مثبت 1.7 درصد را اعلام کرده بود.

صندوق بین‌المللی پول: از منفی 6 تا مثبت 1.5

صندوق بین‌المللی پول نیز برا ی پارسال، در بهار و پاییز سال گذشته به ترتیب منفی شش و منفی پنج درصد برآورد کرد، ولی در بهار امسال برآورد مثبت 1.5 درصد داشت.

مرکز پژوهش‌های مجلس: از منفی 7:4 تا منفی 11 و کمی مثبت

همچنین مرکز پژوهش‌های مجلس در سال گذشته پیش بینی کرد که رشد اقتصادی ایران در بازه منفی 7.4 تا منفی 11 باشد، اما نظرش در دی‌ماه تا حدودی تغییر کرد و مثبت نیم درصد را مورد توجه قرار داد.

نظر منفی سازمان برنامه و بودجه

سازمان برنامه و بودجه برآورد بین منفی 5.3 تا منفی دو درصد را برای رشد اقتصادی سال گذشته داشت.

اعلام مثبت بانک مرکزی

اما اعلام اخیر رئیس کل بانک مرکزی از رشد اقتصادی مثبت 2.2 درصد در 9 ماهه ابتدایی امسال حکایت دارد.

وی گفته که تولید ناخالص داخلی بدون نفت در این دوره 1.9 درصد رشد داشته و نویدبخش خروج از رکود اقتصادی در سال جاری است که می‌تواند در فصل‌های آینده ادامه داشته باشد.

رئیس کل بانک مرکزی جزییات رشد اقتصادی و برآوردهای انجام شده را اعلام نکرده که مشخص شود دلیل این رشد مثبت به کدام بخش‌ها برمی‌گردد.

با این حال سازمان برنامه و بودجه معتقد است دولت توانسته با وجود شرایط سختی که به دلیل فشار شدید تحریم‌ها و همچنین نوسان ارزی و شوک کرونا و هزینه‌های آن وجود داشته از مرحله سخت عبور کند.

اخیرا پورمحمدی - معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه - اعلام کرد که در تکانه‌های سال گذشته منابع ارزی کاهش یافته و نوسان ارزی به سایر بازارها از جمله بازار کالا و سرمایه منتقل شدو در مجموع شرایط به نحوی بوده که ساختار اقتصادی و بودجه را تحت تاثیر قرار داد ولی آنچه که اقدام شده موجب عبور هرچند سخت از این شرایط شده است.

وی گفته که در حالی که تورم ونزوئلایی و 100 درصدی در ایران پیش بینی می‌شد این تورم در حدود 36 درصد کنترل شده است، از سویی با وجود تمامی پیش بینی‌ها در رابطه با رشد اقتصادی منفی ایران باز هم به رشد مثبت حرکت کرده‌ایم.

در مجموع آنچه تا کنون مراجع رسمی برآورد یا اعلام کرده اند ارقامی برای کل سال گذشته بوده و اعلام مرکز امار و بانک مرکزی برای 9 ماهه است، اما همین دوره هم بیانگر ادامه اختلاف نرخ رشد اعلامی بین این دو مرجع بوده که یکی از مثبت و دیگری از منفی است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها