کد خبر: 489600
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۴ ۱۴:۲۱:۳۰
| |

برکناری رئیس موساد؛ ماجرا چیست؟

نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل دوشنبه شب اعلام کرد که یوسی کوهن برکنار و معاون وی دیوید بارنع،جایگزین وی می شود، اما پرسش اساسی در این باره این است که نتانیاهو چرا دوست صمیمی و هم حزبی اش را برکنار کرده و همزمانی این تغییر با شکست خفت بار صهیونیست ها در جنگ غزه چه پیامی دارد؟

برکناری رئیس موساد؛ ماجرا چیست؟
کد خبر: 489600
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۴ ۱۴:۲۱:۳۰

اعتمادآنلاین| «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کمتر از یک هفته پس از شکست تحقیرآمیز صهیونیست ها در جنگ غزه و آشکار شدن ناکارآمدی این رژیم در حوزه امنیتی و نظامی از تغییر در راس موساد، سازمان جاسوسی صهیونیست ها خبر داد.

به گزارش ایرنا، نتانیاهو دوشنبه شب اعلام کرد که «یوسی کوهن» برکنار و معاون وی «دیوید بارنع»،جایگزین وی می شود، اما پرسش اساسی در این باره این است که نتانیاهو چرا دوست صمیمی و هم حزبی اش را برکنار کرده و همزمانی این تغییر با شکست خفت بار صهیونیست ها در جنگ غزه چه پیامی دارد؟

واقعیت این است که پس از شکست صهیونیست ها در غزه شکاف های سیاسی و اختلافات در حاکمیت رژیم صهیونیستی به اوج خود رسید و بسیاری تصمیم نتانیاهو را برای تغییر کوهن ناشی از ضعف های امنیتی رژیم و سرپوش گذاشتن بر این حقارت تاریخی تحلیل می کنند.

جنگ غزه و قدرت مقاومت صهیونیست ها را غافلگیر و این مهم را فاش کرد که سران رژیم بسیار بیش از آنچه که نشان داده می شود با یکدیگر اختلاف نظر و حتی دشمنی دارند به گونه ای که هیچ کدام از صهیونیست ها مسوولیت شکست اخیر در غزه را بر گردن نگرفت و هر یک می کوشد که دیگری را مسئول شکست بداند.

در این اوضاع بحرانی نتانیاهو برای فرار از پاسخگویی شکست نظامی و در شرایطی پیش از آن هم در تشکیل کابینه ناکام شده بود در چرخش اوضاع و برای فریب صهیونیست های افراطی به عنوان نخستین کار یوسی کوهن را برکنار و معاون 56 ساله اش را به جایش گمارد.

اکنون پرسش این است که آیا این گونه کنش ها و تصمیم گیری ها به نتانیاهو رئیس رژیم صهیونیستی کمک خواهد کرد و مشکلات حاکمیتی را در اسرائیل حل می کند که پاسخ منفی است و بعید به نظر می رسد که با اوضاع کنونی رژیم صهیونیستی از جمله چالش تشکیل کابینه و سرخوردگی ناشی از شکست در جنگ غزه نتانیاهو بتواند از گرداب های یهودیان افراطی سرزمین های اشغالی و کهنه گرداب سیاسی رژیم اسرائیل رهایی یابد.

در اینکه نتانیاهو چقدر شانس خروج از این چالش های نفس گیر را دارد، بحث های زیادی وجود دارد، اما یکی از مهمترین آنها این است که پس از شکست غزه آن همبستگی و پیوستگی پیشین دیگر در میان جمعیت یهودی های سرزمین های اشغالی وجود ندارد به عنوان نمونه دیروز دوشنبه شماری از یهودی های ساکن سرزمین های اشغالی در موضع ضعف و استیصال با برپایی تظاهراتی از فلسطینی ها خواستند که از پرتاب موشک به سمت مناطق اسرائیلی خودداری کنند و این یعنی گسترده تر شدن شکاف در جامعه یهودیان و نیز فاصله گرفتن بخش هایی از جوامع یهودی از حاکمیت رژیم صهیونیستی.

مورد دیگر آنکه تحولات اخیر نزد سران صهیونیستی و رئیس آن نشان داد که اختلافات سیاسی در جریان ها و احزاب اسرائیلی از سطح رقابت متعارف به سمت جنگ قدرت حرکت کرده است، امری که می تواند موجودیت سیاسی صهیونیست ها را بطور جدی تهدید کند.

اما چالش دیگر صهیونیست ها را نباید فراموش کرد؛ فلسطین ! باید گفت که فلسطین دیگر آن فلسطین دست بسته قبلی نیست و فضای بین المللی نیز با قدرت نمایی و صف آرایی مقاومت فلسطین در مقابل صهونیست ها تغییر اساسی کرده است و در حقیقت عامل این چرخش و نظم جدید، ظهور قدرت مقاومت و برقراری موازنه در نبرد بوده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها