دور جدید رایزنی‌ها برای احیای برجام آغاز شد:

آخرین گردهمایی پیش از توافق؟

تیم‌های مذاکره‌کننده ایران، ایالات متحده و 1+4 در حالی به وین بازگشتند که کمتر از یک هفته قبل در فضایی مثبت چهارمین دور از سلسله‌نشست‌های کمیسیون مشترک برجام را به اتمام رسانده و با خبر کاسته شدن از فاصله‌ها و بسته شدن بخش اعظمی از پرانتزهای متن توافق بازگشت به اجرای برجام، به پایتخت‌ها برای اتخاذ آخرین تصمیم‌ها بازگشته بودند.

آخرین گردهمایی پیش از توافق؟
کد خبر: 489699
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۵ ۰۷:۰۹:۰۰

اعتمادآنلاین| 24 ساعت پس از تمدید تفاهم فنی میان سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حفظ تصاویر دوربین‌های مستقر در تاسیسات هسته‌ای ایران تا 31 روز دیگر، رایزنی‌های فنی و حقوقی در پایتخت اتریش برای احیای برجام در قالب پنجمین دور از سلسله‌نشست‌های کمیسیون مشترک برجام آغاز شد.

به گزارش روزنامه اعتماد، تیم‌های مذاکره‌کننده ایران، ایالات متحده و 1+4 در حالی به وین بازگشتند که کمتر از یک هفته قبل در فضایی مثبت چهارمین دور از سلسله‌نشست‌های کمیسیون مشترک برجام را به اتمام رسانده و با خبر کاسته شدن از فاصله‌ها و بسته شدن بخش اعظمی از پرانتزهای متن توافق بازگشت به اجرای برجام، به پایتخت‌ها برای اتخاذ آخرین تصمیم‌ها بازگشته بودند.

در هفت روز گذشته، ایران و ایالات متحده بیشترین پیغام‌ها را در فضای مجازی و از تریبون رسانه‌ای برای یکدیگر فرستادند. واشنگتن توپ را به زمین تهران پاس داده و ادعا کرد که این ایران است که باید دست از زیاده‌خواهی برای لغو تمام تحریم‌های وضع‌شده پس از حصول برجام در سال 2015 بردارد و در طرف مقابل تهران پاسخ داد که بهتر است کاخ‌سفید‌نشین‌ها از سیاست رییس‌جمهور پیشین ایالات متحده که امیدوار به ثمربخش بودن تحریم‌ها است دست بردارند.

24 ساعت پیش از حضور تیم‌های مذاکره‌کننده در وین هم آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده در سخنانی نسبت به اراده ایران برای بازگشت به برجام ابراز تردید کرد و در این سوی میدان هم از وزیر خارجه ایران و معاون او پاسخ شنید که رفع تحریم‌ها وظیفه مذاکراتی تیم امریکا برای بازگشت به برجام است. با وجود این جدال‌های سیاسی در ملأعام به نظر می‌رسد که پشت پرده در اتاق‌های مذاکره در گراند هتل وین، دو کارگروه رفع تحریم و هسته‌ای پیشرفت‌های قابل توجهی را به نام خود ثبت کردند و همزمان کارگروه سوم که مسوولیتش تنظیم ترتیبات اجرایی برای بازگشت تمام اعضا به اجرای کامل توافق بوده بیش از پیش شده است.

روز گذشته همزمان با رسیدن هیات‌های مذاکره‌کننده به وین، میخاییل اولیانوف، رییس تیم مذاکره‌کننده روسیه ابتدا با انتشار یک توییت ابراز امیدواری کرد که این دور از رایزنی‌ها آخرین دور باشد و طرفین با متن کامل‌شده نحوه احیای برجام وین را ترک کنند. توییتی که چند دقیقه بعد پاک شد تا به گفته نماینده روسیه به پیشواز تحولات نرفته باشد. با این‌همه فضای سیاسی حاکم بر این دور از مذاکرات این است که هیات‌های ایران و امریکا با آخرین چکش‌کاری‌های متن در تهران و واشنگتن به وین بازگشته‌اند تا در سایه مذاکرات غیرمستقیم مسیر بازگشت به برجام را هموار سازند. اقدام ایران در تمدید یک‌ماهه تفاهم فنی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز از سوی حاضران در وین به گام مثبتی برای فرصت دادن بیشتر به دیپلماسی تعبیر شد.

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه که ریاست هیات سیاسی، اقتصادی و هسته‌ای حاضر در وین را برعهده دارد، صبح روز سه‌شنبه در وین پیش از حضور در جلسه رسمی کمیسیون مشترک برجام میان ایران و 1+4 با «میخاییل اولیانوف» نماینده روسیه در مذاکرات و همچینن «انریکه مورا» معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفت‌وگو کرد.


معاون سیاسی وزیر امور خارجه پیش از برگزاری پنجمین دور نشست کمیسیون مشترک برجام در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما گفت: دور جدید مذاکرات ما با کشورهای 1+4 آغاز خواهد شد. در ادوار گذشته (چهار دوره گذشته) پیشرفت‌های نسبتا خوبی داشتیم و مسیر مشخصی را طی کردیم و می‌دانیم مسیر روشنی را باید طی کنیم. امیدوار هستیم در طول مذاکرات چند روزه ان‌شاءالله بتوانیم به راه‌حل‌های نهایی دست یابیم. نشست اصلی کمیسیون مشترک محملی است که در کنار آن مذاکرات به صورت‌های دوجانبه و چندجانبه رسمی و غیررسمی برگزار شود. حتی پیش از شروع کمیسیون مشترک گفت‌وگوهای دوجانبه را داشتیم. ملاقات خیلی خوبی را با هیات روس داشتم که یک‌بار باهم مسائلی را که در مذاکرات باید به آن پرداخته شود، مرور کردیم و الحمدلله اشتراک مواضع خوبی در اکثر آ‌نها وجود دارد.


این سخنان عراقچی در حالی مطرح شد که چند ساعت پیش از آن، رابرت مالی نماینده ویژه امریکا در امور ایران در پیامی توییتری درباره دور جدید و پنجم گفت‌وگوها در وین برای احیای توافق هسته‌ای برجام اظهارنظر کرده بود.


«رابرت مالی» ضمن سازنده خواندن دور قبلی گفت‌وگوها در وین برای احیای توافق هسته‌ای ایران تاکید کرد، هنوز کار زیادی برای احیای کامل این توافق باقی مانده است. این مقام امریکایی در پیامی توییتری نوشت: «دور قبلی مذاکرات (در وین) سازنده بود و شاهد پیشرفت معنادار بودیم اما هنوز کار زیادی باید انجام شود. برای دور پنجم (گفت‌وگوها) در راه وین هستیم و امیدواریم که بتوانیم برای بازگشت متقابل به پایبندی (به توافق برجام) بیشتر جلو برویم.»

راه‌حل روسی برای احیای برجام


همزمان با آغاز دور جدیدی از رایزنی‌ها در وین، «ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در نشست خبری روز سه‌شنبه ابراز امیدواری کرد طرف‌ها بتوانند به پیشرفت‌هایی در زمینه بازگشت دوجانبه به برجام دست پیدا کنند.
به گزارش خبرگزاری فارس، ماریا زاخارووا گفت: «معتقدیم باید به دقت بین اقدامات ایران و امریکا همزمانی ایجاد شود و [این گام‌ها] باید کاملا با متن برجام منطبق باشند. این تنها راه برای بازگرداندن توافق هسته‌ای به چارچوب اولیه مورد توافق میان طرف‌ها است. ما از شریکان برجامی و امریکا می‌خواهیم در اسرع‌وقت به این هدف دست پیدا کنیم.»

درخواست همزمان چین از ایران و امریکا


دولت پکن نیز پیش از آغاز دور جدید مذاکرات احیای توافق هسته‌ای ایران و بازگشت امریکا به تعهدات برجامی، برای حصول پیشرفت در این گفت‌وگوها ابراز امیدواری کرد. «ژائو لی‌جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین روز گذشته از توافق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با جمهوری اسلامی ایران برای تمدید یک‌ماهه توافق درباره نظارت بر تاسیسات هسته‌ای، استقبال کرد. ژائو در نشست خبری روزانه گفت: «چین امیدوار است طرف‌های مرتبط در گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران بتوانند هرچه سریع‌تر به پیشرفت [معناداری] در مذاکرات دست پیدا کنند.»


او در پاسخ به سوالی درباره تاثیر توافق آژانس اتمی با ایران روی مذاکرات وین نیز افزود: «ما باور داریم که این توافق، اراده سیاسی ایران برای حصول نتیجه در گفت‌وگوهای احیای برجام را نشان می‌دهد و زمان باارزشی برای مذاکرات خریده است.»


سخنگوی وزارت خارجه چین با بیان اینکه فعلا پیشرفت‌های قابل‌توجهی در مذاکرات وین حاصل شده، افزود: «اما هنوز اختلاف‌نظرهایی وجود دارد. ما امیدواریم همه طرف‌ها بتوانند با احساس ضرورت بیشتری اقدام کرده و یک تصمیم سیاسی بدون تاخیر اتخاذ کنند.»


ژائو درباره نقش پکن در مذاکرات احیای برجام در وین نیز توضیح داد: «چین به عنوان یک عضو برجام، به‌صورت فعالانه در تلاش برای حل سیاسی و دیپلماتیک مساله هسته‌ای ایران بوده و کارهای زیادی برای بازگرداندن برجام به مسیر اصلی با هدف حفظ سیستم جهانی عدم اشاعه انجام داده است. از همه طرف‌های برجام خواستیم که به‌صورت کامل توافقی که در جریان نشست وزرای خارجه در دسامبر گذشته حاصل شد را اجرا کنند. ما از امریکا - که از برجام خارج شد‌- می‌خواهیم به آن بازگشته و همه تحریم‌های مرتبط بر ایران را بردارد. از ایران نیز می‌خواهیم که تعهدات خود را اجرا کند.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها