کد خبر: 489844
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۸ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

واکسن بر انواع مختلف ویروس کرونا تاثیر می‌گذارد؟

واکسن‌ها طوری طراحی می‌شوند که بتوانند انواع مختلف ویروس را هدف قرار دهند. دانشمندان در تلاش‌اند تا با شناسایی انواع مختلف ویروس کرونا و بررسی رفتار آنها واکسن‌های جدیدی طراحی و کشف کنند.

واکسن بر انواع مختلف ویروس کرونا تاثیر می‌گذارد؟
کد خبر: 489844
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۸ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- ویروس‌ها به طور مداوم رفتار خود را تغییر می‌دهند. دلیل این تغییر این است که گاهی هنگام تکثیر ژنتیکی خطاهایی رخ می‌دهد. بعضی از این خطاها تاثیری بر ویروس ندارند، برخی دیگر باعث کمتر شدن عمر ویروس می‌شوند و بقیه نیز موجب خوش‌خیم شدن ویروس می‌شوند که در این مورد ویروس زنده می‌ماند اما باعث بیماری نمی‌شود.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از «The Conversation»، خطاهایی که خطرناک‌اند آنهایی‌ هستند که ممکن است باعث واگیردارتر شدن ویروس یا افزایش مقاومت آن در برابر سیستم ایمنی بدن شوند. ویروس SARS-CoV-2 نیز رفتاری همانند ویروس‌های دیگر دارد. هر دفعه که این ویروس تقسیم می‌شود ممکن است رفتار پیچیده‌تر و شرایط وخیم‌تری پیدا کند. این اتفاق می‌تواند در هر مکان یا زمانی روی دهد. پس این نکته را باید در نظر داشت که می‌بایست انواع مختلف ویروس ردیابی شود و آن دسته از ویروس‌هایی که ممکن است به راحتی از فردی به فرد دیگر انتقال یابند و موجب خفیف یا شدید شدن بیماری شوند مورد شناسایی قرار گیرند. یکی از نگرانی‌های مهم در این زمینه این است که امکان ابتلای افراد واکسینه به این بیماری نیز وجود دارد.

واکسن

شواهدی از افزایش سرعت سرایت، تشدید بیماری، کاهش آنتی‌بادی یا کم شدن اثر واکسن در مورد این بیماری در دست است. چهار نوع ویروس شناسایی شد: B117 (اولین مورد در انگلستان)، B1351 (اولین مورد در آفریقای جنوبی)، P1 (اولین مورد در برزیل) و B16172 (اولین مورد در هند). بنا بر شواهد، همه اینها قابلیت سرایت ویروس را افزایش دادند و خوشبختانه درک مولکولی خوبی از چرایی این اتفاق وجود دارد.

افزایش قابلیت سرایت ویروس از طریق سنجش جمعیت قابل ارزیابی است؛ اما این نکته مهم است که این معیار باید در آزمایشگاه بررسی شود که چرا نوع خاصی از ویروس قابلیت سرایت بیشتری از بقیه دارد. بعضی از مطالعات نشان داده آنتی‌بادی‌هایی که پروتئین سنبله اصلی را هدف قرار می‌دهند کمتر قادرند این پروتئین را در هر نوع خود خنثی کنند، اما داده‌ها حاکی از آن است که این مساله تاثیر زیادی بر اثربخشی واکسن در برابر بعضی از انواع این ویروس نداشته است.

پژوهش بسیار امیدوارکننده‌ای که در قطر انجام شد نشان داد واکسن فایزر/بیون‌تک 90 درصد در مقابل ویروس نوع B117 و 75 درصد در برابر نوع B1351 موثر بوده است. واکسن آسترازنکا نیز اثربخشی 75 درصدی علیه ویروس B117 دارد.

واکسن‌ها در برابر ویروس نوع B16172 بسیار موثرند

سازمان بهداشت انگلیس گزارش داد که هر 2 واکسن فایزر/بیون‌تک و آسترازنکا علیه ویروس B16172 بسیار کارآمدند. واکسن فایزر/بیون‌تک 88 درصد و آسترازنکا 60 درصد اثربخشی دارند. ممکن است میزان پایین بودن تاثیر آسترازنکا به این دلیل باشد که دز دوم آن دیرتر از فایزر تزریق شد. این پژوهش بسیار مهم است زیرا به نظر می‌رسد که نوع B16172 در دنیا جایگزین B117 شده است.

وظیفه واکسن کاهش شدت بیماری است و طبیعی است که انتظار داشتته باشیم واکسن‌ها بتوانند انواع مختلف ویروس را پوشش دهند. وجود آنتی‌بادی‌های قوی در واکسن‌ها این توقع را ایجاد می‌کند. حتی اگر کیفیت آنتی‌بادی‌ها پایین باشد، می‌توان با ازدیاد کمیت آنان این نقص را جبران کرد. هرچه تعداد آنتی‌بادی‌ها بیشتر باشد، بیشتر به سنبله می‌چسبند.

دانشمندان در تلاش‌اند تا دریابند چه میزان آنتی‌بادی برای مواجهه با انواع مختلف ویروس لازم است. آنها با این کار می‌توانند اطلاعات خوبی درباره علل ناموفق بودن واکسن‌ها به دست آورند. این احتمال وجود دارد که واکسن‌ها را با پروتئین سنبله یا mRNA مرتبط با انواع ویروس‌ها تقویت کنند و حتی ممکن است واکسنی کشف شود که در برابر تمام انواع ویروس‌ کرونا کارآمد باشد. شرکت نواوکس (Novavax) در حال آزمایش ترکیب واکسن آنفلوانزا و کووید است. احتمال ظاهر شدن انواع دیگر ویروس کرونا وجود دارد پس باید به کشورهایی که بیشتر به واکسن احتیاج دارند واکسن را برسانند تا از احتمال پیدایش انواع جدید ویروس جلوگیری شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها