کد خبر: 489856
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۵ ۱۰:۵۳:۲۴
| |

تصویب کلیات طرح «اصلاح قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام» در مجلس

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب کلیات طرح اصلاح قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام (معروف به پتروپالایشگاه‌ها) موافقت کردند.

تصویب کلیات طرح «اصلاح قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام» در مجلس
کد خبر: 489856
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۵ ۱۰:۵۳:۲۴

اعتمادآنلاین| در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی طرح «الحاق 9 تبصره به قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی، با استفاده از سرمایه گذاری مردمی» که به قانون پتروپالایشگاه‌ها معروف است، در دستورکار قرار گرفت و کلیات آن به تصویب رسید.

به گزارش فارس، مالک شریعتی نیاسر نماینده مردم تهران و سخنگوی کمیسیون انرژی در تشریح چرایی تهیه این طرح اظهار داشت: قانون پتروپالایشگاه‌ها یکی از قوانین بسیار مهم و منطبق بر راهبرد خنثی‌سازی تحریم‌هاست که در مجلس قبل به تصویب رسید، اما نیاز به اصلاحاتی دارد.

وی با اشاره به برخی جزئیات طرح اصلاح این قانون افزود: سودآوری دو برابری پتروپالایشگاه‌ها نسبت به پالایشگاه‌ها از جمله نکات مهم طرح محسوب می‌شود؛ همچنین، موضوع تنفس خوراک نقطه اصلی و قلب این طرح به حساب می‌آید. در وزارت نفت 8 طرح برای پتروپالایشگاه‌ها و 12 طرح برای ارتقاء فناوری مجوز گرفته و موضوع تنفس خوراک نیز هفته گذشته در هیات امنای صندوق توسعه ملی مجوز گرفته است.

شریعتی نیاسر با اشاره به تاکید چندباره رهبر انقلاب بر اجرای درست این قانون اظهار داشت: نکته کلیدی و مهم این طرح این است که طبق رویه قبلی، سهم صندوق توسعه ملی 38 درصد در نظر گرفته شده و در باره سهم دولت صحبتی نشده است؛ در اصلاحیه صورت گرفته حداکثر تا 35 درصد از منابع صندوق توسعه ملی به پتروپالایشگاه‌ها پرداخت می‌شود و مابقی نیاز آنها از محل طلب صندوق از دولت تسویه می‌شود.

در ادامه، سید غنی نظری نماینده خلخال و کوثر در مخالفت با این طرح اظهار داشت: آنچه در این طرح آمده، ضمانت اجرایی کافی ندارد؛ چراکه بیش از یک سال است صندوق توسعه ملی موضوع تنفس خوراک پالایشگاه‌ها را تصویب نکرده و این سوال وجود دارد که چرا مجلس به پیگیری این موضوع ورود نکرده است.

وی افزود: در این طرح سقف 35 درصدی برای استفاده از منابع صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شده که زیاد است و باید به 25 درصد کاهش یابد.

این نماینده مجلس ادامه داد: 55 هزار میلیارد تومان بدهی دولت به صندوق به صورت یکباره قابل پرداخت نیست، لذا باید تدبیری اندیشیده شود که به صورت پلکانی پرداخت شود.

همچنین، مهرداد گودرزوند چگینی نماینده مردم رودبار در موافقت با این طرح گفت: نقطه قوت این طرح تعیین سقف مناسب برای استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی است که 35 درصد در نظر گرفته شده و مازاد در آن از محل طلب‌های صندوق از دولت پرداخت می‌شود.

وی تأکید کرد: این طرح از خام فروشی نفت جلوگیری می‌کند و نواقصی که در قانون قبلی به ویژه در رابطه با سهم صندوق توسعه ملی بوده، پوشش داده می‌شود و درواقع وابستگی به صندوق توسعه ملی را که یک ذخیره راهبردی برای کشور است کم می‌کند.

نماینده دولت نیز در مخالفت با این طرح با بیان اینکه قانون فعلی جامعیت دارد و نیاز به قانونگذاری جدید نیست، خاطرنشان کرد: این طرح باعث طولانی‌تر شدن دوره تنفس پتروپالایشگاه‌ها می‌شود و این به نفع سرمایه‌گذاران نیست.

در پایان، سخنگوی کمیسیون انرژی با دفاع مجدد از این طرح اظهار داشت: نکته اصلی این اصلاحیه تضمین تنفس خوراک برای پتروپالایشگاه‌هاست که اگر منابع صندوق کفایت نکرد، از محل مطالبات صندوق از دولت پرداخت می‌شود؛ همچنین صنایع پایین دستی نفت خام نباید معطل منابع جدید بماند و تنفس خوراک از محل مطالبات صندوق خود به خود تسویه می‌شود.

در نهایت، کلیات طرح «الحاق 9 تبصره به قانون حمایت از صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی» با 212 رأی به تصویب نمایندگان رسید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها