کد خبر: 489948
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۵ ۱۳:۱۶:۰۸
| |

مدیر دفتر صنایع غیر فلزی وزارت صمت مطرح کرد؛

مالیات صادرات برای مواد خام/ محصولات پر متقاضی مالیات بیشتری خواهند داشت

 محسن صفدری مدیر کل دفتر صنایع غیر فلزی وزارت صمت گفت: برای اخذ مالیات صادرات از مواد خام و مواد پتروشیمی، کالاها به تفکیک نیاز کشور معرفی شدند.

مالیات صادرات برای مواد خام/ محصولات پر متقاضی مالیات بیشتری خواهند داشت
کد خبر: 489948
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۵ ۱۳:۱۶:۰۸

اعتمادآنلاین| محسن صفدری مدیر کل دفتر صنایع غیر فلزی وزارت صمت درباره قانون بودجه امسال برای اخذ مالیات از صادرات مواد خام و نیمه خام کشور بیان کرد: ما نظرمان را از طرف معاونت صنایع به صورت مکتوب به معاونت طرح و برنامه سازمان توسعه تجارت کشور منعکس کردیم. این لیست کالا‌های از طرف معاونت صنایع وزارت صمت به عنوان ماده صنایع پایین دستی در نظر گرفته می‌شوند به عبارتی کالا‌هایی که مشمول دریافت مالیات بر صادرات می‌شوند، شامل کالا‌های ملتهب و دارای کمبود است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، او با تاکید بر این که وزارت صمت نمی خواهد مانعی برای صادرات معقول و منطقی باشد، بیان کرد: مواد اولیه‌ای در حوزه پتروشیمی که در کشور با مشکل در تامین آن مواجه هستیم و تولید آن در کشور به میزان کافی نیست به عنوان مواد اولیه خام و نیمه خام در نظر گرفته شدند. به عنوان مثال در محصولی مثل پت حدود 3 میلیون تن ظرفیت اسمی داریم، اما کمتر از 400 هزار تن از این محصول به صورت سالانه در بهین یاب عرضه می‌شود پس صادرات برای این محصول معنا و مفهومی نخواهد داشت.

صفدری ادامه داد: ما می‌توانیم تا 3 میلیون تن از این محصول را در صنایع پایین دستی جذب کنیم پس چرا باید اجازه خروج آن از کشور را بدهیم در حالی که می‌تواند در صنایع پایین دستی آن را از حالت خام و نیمه خام خارج کنیم تا ارزش افزوده بسیار بیشتری ایجاد کند. موادی مثل پی وی سی و پلی استایرن هم شرایط مشابهی دارند.

مدیر کل دفتر صنایع غیر فلزی وزارت صمت تشریح کرد: لیستی به عنوان کالاهی نیمه خام و خام، با توجه به نیاز کشور اعلام شده و منتظر اعلام نهایی تصمیم گیری‌ها در این حوزه هستیم. در محصولاتی مانند متاتول که 9 میلیون تن تولید داریم و نیاز کشور ما حدود یک میلیون تن است پس دلیلی برای ایجاد محدودیت صادرات در این حوزه وجود ندارد اما اگر ماده اولیه‌ای با بازار پر التهاب تری مواجه باشد و تقاضا داخلی برای آن وجود داشته باشد نیازی به صادرات ندارد.

او تاکید کرد: این اتفاق در بخش‌های مختلف مثل سنگ‌های معدن انجام شده که باید از مسئولان هر حوزه پیگیری کنید. این موضوع هنوز نهایی نشده و به همین دلیل تا امروز جزئیات آن در رسانه‌ها اعلام نشده است؛ منتظر تصمیم گیری‌های نهایی در این حوزه هستیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها