کد خبر: 490105
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۷ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

30 دقیقه ورزش روزانه اثرات ناشی از 8 ساعت نشستن را جبران می‌کند؟

کارشناسان اعتقاد دارند که ورزش کردن به تنهایی باعث از بین رفتن اثرات سوء ناشی از نشستن طولانی مدت نمی‌شود. افراد می‌بایست در بقیه ساعات روز نیز به فعالیت بپردازند و در کنار ورزش کارهای سبک انجام دهند.

30 دقیقه ورزش روزانه اثرات ناشی از 8 ساعت نشستن را جبران می‌کند؟
کد خبر: 490105
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۷ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- کارشناسان توصیه کرده‌اند که برای حفظ سلامت بدن حداقل 30 دقیقه در روز (150 دقیقه در هفته) باید به ورزش پرداخت؛ اما این 30 دقیقه تنها 2 درصد از روز ما را پر می‌کند و معمولاً افراد در بقیه ساعات روز در حالت نشسته‌اند.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از «The Conversation»، تحقیقات نشان داد که نشستن مضرات زیادی برای سلامت جسمی ما دارد. حتی برخی از کارشناسان عقیده دارند که ساعات طولانی نشستن به اندازه سیگار کشیدن مضر است. مطالعه جدیدی که انجام شده نشان می‌دهد که 30 دقیقه ورزش برای از بین بردن اثرات ناشی از نشستن طولانی مدت کافی نیست؛ اما در پژوهشی که در زیر بیان می‌شود این مسئله خاطرنشان شده که با برقراری تعادل بین ورزش و اصلاح شیوه‌های نشستن می‌توان اثرات سوء بی‌تحرکی را جبران کرد.

در این پژوهش داده‌هایی از 6 مقاله که در کشورهای انگلیس، آمریکا و سوئد درباره بیش از 130 هزار فرد بزرگسال جمع‌آوری شد مورد بررسی قرار گرفت. در هر یک از این پژوهش‌ها از ابزار کنترل فعالیت‌های جسمانی (مثل Fitbit) برای ارزیابی حرکات و زمان نشستن فرد در طول روز بهره گرفته شد. در این مطالعات تلاش شد تا افراد به مدت 4 تا 14 سال پیگیری شوند تا دریابند طول عمر شرکت‌کنندگان چقدر بوده است.

همان‌ طور که پیش‌بینی می‌شد نتایج نشان داد که 30 دقیقه ورزش در روز خطر مرگ را برای افرادی که روزانه کمتر از هفت ساعت می‌نشینند تا 80 درصد کاهش داده است؛ اما برای کسانی که 11 تا 12 ساعت در روز می‌نشینند نتیجه مشابهی نداشت. به بیان دیگر حفظ سلامتی برای افرادی که زیاد می‌نشینند ساده نیست. اگر زمان زیادی در حالت نشسته هستید، به بیش از 30 دقیقه ورزش روزانه احتیاج دارید.

اگر کسانی که زیاد می‌نشینند در کنار 30 دقیقه ورزش روزانه کارهای سبکی چون خرید، آشپزی یا باغبانی را انجام دهند، خطر مرگ زودرس برای آنان تا 30 درصد کاهش می‌یابد. مثلاً اگر شخصی روزانه 30 دقیقه ورزش کند و در طول روز 6 ساعت فعالیت‌هایی چون خانه‌داری یا کار کردن را انجام دهد اما بیش از 10 ساعت در روز بنشیند، خطر مرگ او مانند کسی است که 55 دقیقه در روز ورزش می‌کند و چهار ساعت فعالیت دارد و حدود 11 ساعت در حالت نشسته به سر می‌برد. به بیان دیگر می‌توان گفت که از ترکیب ورزش و حرکت باید برای جبران آسیب‌های ناشی از نشستن طولانی مدت بهره برد.

چند توصیه

کودکان

یافته‌های تحقیقات درباره سبک زندگی سالم اطلاعات خوبی را در اختیار ما قرار می‌دهد. دانشمندان دهه‌هاست در تلاشند تا مزایای ورزش را ارزیابی کنند اما این واقعیت را نادیده می‌گیرند که افراد بقیه روز خود را چگونه می‌گذرانند. نتایج پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد که می‌بایست به جای توصیه صرف به ورزش، ترکیبی از فعالیت‌ها را ارائه دهند تا پیامدهای اثرگذارتری داشته باشد.

بسیاری از ما مجبوریم که در روز 8 ساعت یا بیشتر بنشینیم و کار کنیم؛ اما وقتی به خانه می‌رسیم یک ساعت ورزش و چند ساعت فعالیت‌های سبک مثل انجام کارهای خانه یا رسیدگی به گیاهان باغچه می‌تواند تأثیر زیادی بر سلامت ما داشته باشد. اگر پدر یا مادری هستید که می‌بایست در طول روز خانه بمانید و نمی‌توانید به باشگاه بروید، سعی کنید در طول روز فعالیت‌هایی مثل بازی کردن با بچه‌ها یا آماده کردن غذا را انجام دهید. مطالعات حاضر نشان می‌دهد که 6 دقیقه فعالیت سبک معادل یک دقیقه ورزش است؛ پس شما باید 3 ساعت فعالیت سبک انجام دهید تا از فوایدی معادل 30 دقیقه ورزش بهره‌مند گردید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها