یک کارشناس مسائل بین‌الملل:

ایران و آژانس اختلاف حقوقی دارند/ ایران تلاش می‌کرد در تمدید توافق با آژانس امتیاز بیشتری بگیرد

یک کارشناس مسائل بین‌الملل درباره تمدید یک ماهه توافق ایران و آژانس گفت: آژانس می‌گوید بر اساس تفسیر موجهی که معاونت سازمانی آژانس دارد هرگونه اطلاعاتی را می‌تواند در راستای راستی آزمایی در نظر بگیرد این اختلاف حقوقی بود و ایران تلاش می‌کرد که در تمدید توافق با آژانس، امتیازی از آژانس بگیرد و روند حل این موضوعات ابداعی را تعیین کند.

ایران و آژانس اختلاف حقوقی دارند/ ایران تلاش می‌کرد در تمدید توافق با آژانس امتیاز بیشتری بگیرد
کد خبر: 490298
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۷ ۰۷:۵۷:۲۲

اعتمادآنلاین| «رحمان قهرمان پور»، کارشناس مسائل بین‌الملل، درباره مذاکرات برجامی در وین اظهار کرد: توافق میان ایران و آژانس تمدید شد برای اینکه روند مذاکراتی که در وین برای احیای برجام شروع شده، روندی بود که به تعبیری رو به جلو، مثبت و قابل پیش بینی بود تا طرفین دنبال برهم زدن این روند نباشند.

به گزارش برنا، او افزود: البته در مورد خاص آژانس مسائل فنی وجود داشت که طبعا ایران می خواست امتیاز بیشتری بگیرد. مباحث فنی هم مربوط به مسائل جدیدی است که آژانس از چند ماه پیش بر اساس اسنادی که طرف اسرائیلی دریافت کرده در مورد ایران مطرح می کند که نمونه آن بحث ادعای انفجار در سایت مریوان و آباده و بحث یافتن اورانیوم با غلظت بالا در شورآباد است.

قهرمان پور ادامه داد: ظاهرا آژانس چند هفته گذشته موضوع جدیدی را مطرح کرده ایران هم همانطور که قبلا نظر داده بود، معتقد است که این اسناد از طرف کشوری داده شده که عضو ان پی تی نیست یعنی اسرائیل، بنابراین چون عضو NPT نیست براساس کنوانسیون معاهدات وین ادعایی را در مورد یکی از اعضای آن پیمان یعنی ایران نمی تواند مطرح کند.

او خاطرنشان کرد: آژانس البته تفسیر دیگری دارد آژانس می گوید بر اساس تفسیر مصوبی که معاونت سازمانی آژانس دارد هرگونه اطلاعاتی را می تواند در راستای راستی آزمایی در نظر بگیرد این اختلاف حقوقی بود و ایران تلاش می کرد که در تمدید توافق با آژانس، امتیازی از آژانس بگیرد و روند حل این موضوعات ابداعی را تعیین کند هنوز نمی دانم این کار صورت گرفته است یا نه. به نظر می رسد دلیل تاخیر یک روزه در تمدید این توافق، تلاش ایران برای حل مسائلی بود که آژانس اخیرا مطرح کرده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها