کد خبر: 490457
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۷ ۱۴:۵۵:۱۸
| |

کارشناس مسائل شبه قاره:

راهکار صلح افغانستان توزیع قدرت بر پایه قومیت است

یک کارشناس مسائل شبه قاره گفت: راهکار صلح و ثبات در افغانستان تشکیل ساختار سیاسی بر پایه توازن قدرت همانند لبنان است و این الگوی مناسبی برای پایان بخشی بحران در افغانستان است.

راهکار صلح افغانستان توزیع قدرت بر پایه قومیت است
کد خبر: 490457
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۷ ۱۴:۵۵:۱۸

اعتمادآنلاین| «پیرمحمد ملازهی» با اشاره به مذاکرات صلح افغانستان اظهار کرد: به نظر می‌رسد اراده‌ای میان قدرت‌های بزرگ برای پایان بخشیدن به جنگ افغانستان از طریق راهکار سیاسی به وجود آمده است.

به گزارش ایرنا، وی اضافه کرد: علاوه بر این، کشورهای منطقه و همسایگان افغانستان هم به همین نتیجه رسیده‌اند که راه حلی برای صلح و ثبات افغانستان پیدا کنند اما برخی گروه‌های داخلی درتلاشند با بمب‌گذاری و ایجاد ناامنی اختلافاتی بین شیعه و سنی ایجاد کرده و مانع از شکل گیری صلح در افغانستان شوند.

این کارشناس مسائل شبه قاره با اشاره به اشغال افغانستان از سوی شوروی سابق و شکست آنان یادآور شد: آمریکایی‌ها هم به نوعی افغانستان را اشغال کردند و برای جلوگیری از شکست نظامی و کاهش هزینه‌های خود به دنبال یک راه حل سیاسی برای برون رفت از بحران افغانستان هستند.

ملازهی گفت: روس‌ها هم به این نتیجه رسیدند که وضعیت موجود برای آن‌ها هم خطرناک است چون داعش از هرج ومرج در افغانستان استفاده کرده و احتمالا نیروهایش را در شمال افغانستان متمرکز ‌کند و بعدها ممکن است این نیروها در آسیای مرکزی و چچن وارد عمل شود و امنیت منطقه را با تهدید مواجه کنند.

این کارشناس شبه قاره گفت: دو ابتکار روسی و آمریکایی برای دستیابی به صلح در افغانستان وجود دارد و قرار است در مذاکرات استانبول در این زمینه گفت و گو شود، این اجلاس در واقع مکمل اجلاس مسکو است و به نظر می‌رسد پشت پرده بین آمریکایی‌ها و روس‌ها توافقی بر سر آینده افغانستان و ساختار قدرت آینده شده باشد، ساختاری که متفاوت از دولت فعلی خواهد بود.

ملازهی خاطرنشان کرد: احتمالا نوعی ادغام میان نیروهای متضاد، طالبان ، دولت کنونی و گروه‌های مدعی قدرت با ساز و کار جدید بصورت شراکتی شکل بگیرد و قانون اساسی متناسب با شرایط کنونی اصلاح شود و یا تغییراتی در آن ایجاد شود و یا نوعی تقسیم قدرت به شکل نظام فدرالی در افغانستان شکل بگیرد که چهار قومیت اصلی کشور در مناطقی که تحت تسلط قانونی آن‌ها است دولت محلی داشته باشند و سهمی از دولت مرکزی به آن‌ها اختصاص ‌یابد.

این کارشناس مسائل افغانستان تصریح کرد: تقسیم عادلانه قدرت سیاسی و شکل‌گیری دولتی شبیه لبنان می‌تواند به عنوان یک مدل از ساختار سیاسی برای پایان بخشی به بحران افغانستان مناسب باشد.

وی افزود: اگر طالبان بعد از خروج آمریکایی‌ها، کابل را تصرف کنند بروز جنگ داخلی قطعی خواهد بود چرا که نیروهای شمالی هم دست به سلاح خواهند برد و نتیجه آن چیزی جز تجزیه افغانستان نخواهد بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها