کد خبر: 490469
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۰ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

چگونه مادران می‌توانند بعد از ابتلا به کرونا پیوندی دوباره با کودک خود برقرار کنند؟

بسیاری از مادران به دلیل ابتلا به بیماری کووید-19 مجبور شدند از کودکان خود دور بمانند. این جدایی برای مادر و کودک بسیار دشوار است، اما می‌توان با راهکارهای ساده دوباره این پیوند را بین والدین و فرزندان برقرار کرد.

چگونه مادران می‌توانند بعد از ابتلا به کرونا پیوندی دوباره با کودک خود برقرار کنند؟
کد خبر: 490469
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۰ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- تجربه زنان از بارداری، زایمان و مراقبت‌های پس از آن به طور قابل توجهی تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفته است. یکی از چالش‌هایی که در سراسر دنیا برای بعضی از مادران پیش آمد جدا شدن از کودک هنگام ابتلا به ویروس کرونا بود.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از «The Conversation»، بعضی از مادران در جریان شیوع کرونا مجبور شدند پس از بروز علائم از نوزاد خود دور بمانند. شواهد نشان می‌دهد نوازادانی که تازه متولد شده یا زودرس بودند به دلیل مشکوک بودن مادران به کرونا یا ابتلای قطعی آنها از مادرها جدا شدند. تحقیقاتی که در کشورهای مختلفی چون آمریکا، ایتالیا و انگلیس انجام شد نشان داد بعضی از بخش‌های مراقبت‌های ویژه نوزادان (NICU) در طول شیوع همه‌گیری اقدامات سخت‌گیرانه‌ای انجام دادند و حتی به افرادی که مبتلا به کووید نبودند اجازه ورود به این بخش را ندادند.

بعضی از بیمارستان‌ها از تماس تصویری برای برقراری ارتباط بین نوزاد و والدینش استفاده می‌کنند، اما این راه جایگزین خوبی برای آغوش مادر نیست. جدا شدن از مادر می‌تواند تاثیرات مخربی بر سلامت روانی مادر بگذارد و پیوندی را که هنگام شیردهی بین مادر و کودک برقرار می‌شود سست کند. تحقیقات نشان داده مادران و نوزادانی که پس از تولد از یکدیگر جدا می‌شوند استرس زیادی پیدا می‌کنند.

دور از انتظار نیست که در دوران شیوع کرونا میزان افسردگی، اضطراب و پریشانی پس از زایمان افزایش یابد. تعداد زیادی از خانم‌ها نشانه‌هایی از استرس پس از زایمان را از خود بروز دادند که احتمالاً به دلیل مقررات جدیدی است که در دوران کرونا اعمال شده است. داده‌ها گواهی می‌دهد جدا شدن مادر و نوزاد در طول همه‌گیری تاثیر منفی بر پیوند بین مادر و فرزند گذاشته است.

البته این وضعیت از دوران اوج شیوع کرونا تاکنون کمی بهبود یافته، اما مشکلات هنوز هم پابرجاست. تجربه جدا ماندن از نوزاد برای بسیاری از مادران دردناک است، اما با چند اقدام می‌توان دوباره این پیوند را احیا کرد و رابطه بین مادر و فرزند را بهبود بخشید.

تماس نزدیک فیزیکی

نوزاد

به مادران توصیه می‌شود تا جایی که می‌توانند با نوزاد خود تماس فیزیکی برقرار کنند. این کار باعث می‌شود کودک آرام شود و بهتر شیر بخورد. تحقیقات حاکی از آن است که مادران قادرند حتی بعد از مدتی جدا شدن دوباره با کودک خود ارتباط عاطفی برقرار کنند؛ با کودک‌تان حمام کنید، در رختخواب او بخوابید و سعی کنید او را به پوست خود نزدیک کنید.

ماساژ کودک

نوزاد

اقدام دیگری که می‌توانید انجام دهید ماساژ دادن کودک است. ماساژ نوعی نوازش ملایم و متوالی است. این کار را به آرامی هنگام حرف زدن یا آواز خواندن برای کودک‌تان انجام دهید. ماساژ کودک اطلاعاتی درباره اینکه فرزندتان از چه چیزی لذت می‌برد به شما می‌دهد و احساس پیوند بین کودک و والدین را تقویت می‌کند. هورمون اکسی‌توسین که در شما و کودک آزاد می‌شود کمک می‌کند تا هر 2 آرام شوید.

کودک را نزدیک خود نگه دارید

راه دیگر برقراری ارتباط با کودک این است که تا جایی که ممکن است او را نزدیک خودتان نگه دارید. استفاده از وسایلی که برای نگه داشتن کودک در بغل مادر طراحی شده باعث می‌شود کودک شما به خاطر گرمای بدن و نزدیک بودن به قلب‌تان آرام شود.

شیردهی و تغذیه با شیر مادر

شیردهی به محکم شدن پیوند مادر و فرزند کمک می‌کند. اگر به دلایلی شیردهی را متوقف کرده‌اید، وقت آن است که دوباره این کار را از سر بگیرید. بسیاری از مادران به دلیل شیوع ویروس کرونا دوباره شیردهی را آغاز کرده‌اند تا کودک را از طریق شیر مادر در برابر این بیماری حفظ کنند.

اگر در هر لحظه‌ای به دلیل بیماری کووید-19 از کودک خود جدا شده‌اید، نترسید و سعی کنید با دیگران درباره احساسات خود صحبت کنید. شما می‌توانید با یک دوست، مشاور، پزشک یا روان‌درمانگر حرف بزنید و اگر احساس اضطراب یا افسردگی دارید، با آنها در میان بگذارید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها