کد خبر: 490827
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۸ ۱۴:۲۹:۴۵
| |

علی مظاهری،مربی سابق تیم‌ ملی بوکس ایران:

قشقلاقی فوق‌العاده بوکس‌کرد/ می‌شد قهرمانی آسیا در اوزان المپیکی باشد

مربی سابق تیم‌ ملی بوکس ایران با اعلام رضایت از عملکرد ملی‌پوشان در قهرمانی آسیا 2021، تصریح کرد: کیفیت مسابقات خوب ‌بود اما تعجبم از این است که‌ چرا این دوره از رقابت‌ها در اوزان المپیکی برگزار نشد.

قشقلاقی فوق‌العاده بوکس‌کرد/ می‌شد قهرمانی آسیا در اوزان المپیکی باشد
کد خبر: 490827
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۸ ۱۴:۲۹:۴۵

اعتمادآنلاین| علی مظاهری درباره کیفیت رقابت‌های بوکس قهرمانی آسیا 2021 توضیح داد: همانطور که مشخص است قدرت‌های اول آسیا کره‌ها، ازبکستان، قراق، تایلند و خیلی از کشورهایی مثل‌ چین هستند. البته ازبکستان ‌و قزاقستان که دو قدرت اصلی هستند با نفرات اصلی در این رقابت‌ها شرکت داشتند و تعجب من از این است که چرا مسابقات در وزن‌های المپیکی برگزار نشد. اگر اینطور بود کیفیت مسابقات به مراتب بالاتر می‌رفت. روی هم رفته هم باید بگویم که عملکرد بوکسورهای ایران مثبت و خوب بود.

به گزارش ایسنا، او ادامه داد: اگر منصفانه حرف بزنیم این نتایج یک قدم مثبت است و بوکسوری چون قشلاقی در 81 کیلوگرم نفرات اصلی هند و قزاق را که سهیمه المپیک دارند شکست داد. مسابقات 60 کیلو با 57 کیلو خیلی فرق دارد و اگر مسابقات در اوزان المپیکی بود کیفیت مسابقات خیلی تغییر می‌کرد. به عنوان‌ مثال شخصا نمی‌دانستم که خیلی از بوکسورهای المپیکی مثل نماینده 57 کیلوی ازبک که سهیمه هم دارد در 56 بود یا در 60 کیلو ‌مبارزه‌ کرد. روی هم رفته دیدارهای جذابی را در این‌ مسابقات دیدم که نشان می‌داد کشورها به هم نزدیک شده‌اند.

قهرمان سابق بوکس آسیا گفت: به عنوان‌ مثال بوکسور 75 کیلوگرم فیلیپین که شانس مدال در المپیک است، در مبارزه دوم خود شکست خورد که نشان می‌دهد بوکس کشورهای آسیا به هم نزدیک شده است. در این رقابت‌ها دیدیم که حاشیه امنی برای بوکسورها وجود ندارد.

او در پاسخ به این سوال که آیا این عملکرد بوکسورهای ایران می‌تواند معیاری برای نشان دادن پیشرفت آن‌ها باشد؟ اظهار کرد: به دلیل وضعیت کرونا خبر دقیقی از شرایط تیم‌های دیگر نداریم اما اینکه بوکسورهای ما حریفان را شکست می‌دهند نشان از پیشرفت و خودباوری است. مسابقه دادن و شرکت در تورنمنت‌های تدارکاتی برای بوکسورهای ما الزامی است. شاید خیلی از نفرات ما از نام بوکسورها بترسند اما وقتی تنشان به تن حریفان بخورد کیفیتشان بالاتر می‌رود و اعتماد به نفس بالاتری خواهند داشت.

مربی سابق تیم ملی بوکس ایران گفت: این نسل بوکس ما نسل جوانی است که با کادر فنی قبلی هم کار کرده و می‌توان گفت در یک اردوی چهار یا پنج ساله بوده‌اند. ‌حالا یک کادر فنی جدید با برنامه‌های جدید آمده و این نفرات پیشرفتشان را نشان داده‌اند. به عنوان‌مثال در زمان ما خیلی از این نفرات در وزن‌های مشترک بودند اما رفته رفته‌ وزنشان را تغییر داده و در وزن‌های جدید پخته شدند. می‌شود این تیم را با یک برنامه‌ریزی خوب تا چندین سال دیگر حفظ کنیم و این مهم با یک کار سیستماتیک امکان‌پذیر است.

او درباره عملکرد دو فینالیست تیم ملی ایران نیز گفت: شه‌بخش در دیدارهای خود خوب مبارزه کرد اما بهترین عملکرد برای قشلاقی است که در وزن 81 کیلوگرم فوق‌العاده ظاهر شد. احسان هم یک بوکسور باتجربه بود که از او توقع می‌رفت نتیجه بگیرد اما نشد. احسان خوب مبارزه کرد اما مقابل او قهرمان سوم جهان و دوم المپیک حضور داشت. در مجموع عملکرد قشلاقی فوق‌العاده بود چون هند و قزاقی را زد که جفتشان سهمیه المپیک دارند. کاش قشقلاقی را در این وزن و برای انتخابی المپیک هم داشتیم، می‌شد با این عملکرد در سهمیه المپیک هم موفق باشد و الان ما سه سهمیه المپیک برای توکیو داشتیم.

ستاره سابق تیم ملی بوکس ایران که سابقه قهرمانی آسیا و حضور در المپیک را دارد، درباره پیش بینی خود از عملکرد بوکسورهای ایران در المپیک‌ پیش رو نیز گفت: ما المپیک را پیش رو داریم و باید امیدوار باشیم اما المپیک شرایط کاملا متفاوتی دارد، هر بوکسوری که از نظر آمادگی روحی و جسمی بهتر باشد موفق می‌شود. پیش داوری درباره این رقابت‌ها یک مقدار غیر حرفه‌ای است. ما بازی‌های آسیایی را هم در پیش داریم که با این عملکرد نفراتمان در قهرمانی آسیا، کشورها شرایط سخت‌تری را برای ما رقم خواهند زد چون دیگر با دید متفاوت به ایران نگاه می‌کنند و این موضوع باید باعث شود که ما تلاش خود را بیشتر کنیم. باید خیلی آماده‌تر، با برنامه‌تر و بدون حاشیه پیش برویم که این مهم وظیفه فدراسیون است تا کمک حال کادر فنی باشد.

مظاهری درباره عملکرد پوریا امیری که پس از یک دور استراحت با یک باخت برنز گرفت نیز توضیح داد: او جوان بسیار جسوری است اما زود است روی او حساب کنیم چون تازه به این‌ وضع آمده است و مقابل قهرمان‌ جهان بازی کرد. با وجود ناک‌دانی که شد خوب به مبارزه برگشت اما باید بداند که با کیلو ‌زیاد کردن نمی‌توان گفت بوکسور سنگین‌ وزن شده‌ایم. باید برای این وزن‌ آماده ‌شویم و ‌امیری فعلا جا دارد تا بهتر ‌شود. باید چندبار تن به تنش به تن بوکسورها خوب این وزن بخورد تا پخته شود. البته خدا را شکر در این دوره با رایزنی‌های فدراسیون داوری‌ها هم بهتر بود.

او در پایان گفت: آرزوی من موفقیت بوکس ایران است و یک خسته نباشید هم به کادر فنی تیم‌ملی‌می‌گویم که زحمت زیادی کشیده است. امیدوارم این نتایج را در بازی‌های آسیایی و ‌میادین دیگر هم ببینیم. اگر من حرفی زده‌ام صرفا به عنوان کارشناس و امیدوارم این روند خوب ادامه دار باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها