کد خبر: 491022
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۹ ۰۹:۳۱:۰۰
| |

طاهر شیخ الحکمایی، مجسمه‌ساز:

تخریب آثار قدیمی به صلاح کشور نیست

یک مجسمه‌ساز گفت: در هیچ موردی تخریب آثار قدیمی به صلاح کشور نیست. در هیچ کجای دنیا آثار قدیمی را تخریب نمی‌کنند. از منازل و ساختمان‌های قدیمی گرفته تا درخت‌های قدیمی شهر تا مجسمه‌ها و معابر قدیمی شهر که مردم با آنها خاطره دارند.

تخریب آثار قدیمی به صلاح کشور نیست
کد خبر: 491022
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۹ ۰۹:۳۱:۰۰

اعتمادآنلاین| شیرهای میدان حرّ هم با بی‌مبالاتی شهرداری تهران به جمع مجسمه‌های تخریب شده شهر پیوست. مجسمه میدان حر با نام «نبرد گرشاسب با اژدها»، اثر استاد غلامرضا رحیم‌زاده ارژنگ است که در سال 1315 در میدان حر قرار گرفت و یکی از نمادهای قدیمی شهر تهران معاصر است. این اثر از جمله آثار ملی است که در ششم بهمن ماه 1398 با شماره 1443 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد. شیرهای سنگی اطراف این تندیس هم از سال‌های قبل از انقلاب اسلامی در اطراف میدان قرار گرفت که اوایل انقلاب تخریب شد و شیرهای جدید به صورت فایبرگلاس ساخته شدند.


به گزارش روزنامه ایران، طاهـر شـیخ الحکمایی، مجسمه‌ساز معاصر درباره حفاظت مجسمه‌های شهری می‌گوید: قبلاً با بستگان مرحوم رحیم‌زاده ارژنگ صحبت شده بود و شیرها اطراف مجسمه اصلی نصب شده بود. اکنون هم باید با کسب اجازه و با رعایت اصول ترمیم، این کار صورت می‌گرفت. به این صورت که مجسمه‌ها باید به مکان دیگری برای ترمیم منتقل می‌شد نه اینکه تخریب شوند. سؤال اینجاست که می‌توانست این مجسمه‌ها تخریب نشود اما چرا تخریب شد؟ قطعاً قبل از این کار باید با اهل فن مشورت می‌شد تا این اتفاق نیفتد. اگر قرار است یک المانی به هر دلیلی جابه‌جا شود، چرا باید تخریب شود؟ برای این همه هم هزینه شده و هم انرژی صرف شده و واقعاً حیف است که این گونه تخریب شوند.


این مجسمه‌ساز پیشکسوت در ادامه سخنانش تصریح کرد: اگر بخواهد مجسمه‌ای از هر نقطه شهر جابه‌جا یا ترمیم شود نباید تخریب صورت بگیرد. باید بدون آسیب جابه‌جا می‌شد و بعد ترمیم و اصلاح می‌شد.


او در ادامه توضیح داد: در هیچ موردی تخریب آثار قدیمی به صلاح کشور نیست. در هیچ کجای دنیا آثار قدیمی را تخریب نمی‌کنند. از منازل و ساختمان‌های قدیمی گرفته تا درخت‌های قدیمی شهر تا مجسمه‌ها و معابر قدیمی شهر که مردم با آنها خاطره دارند. جای تأسف است که سابقه ذهنی و خاطرات افرادی که با این مجسمه‌ها و ساختمان‌های قدیمی شهر خاطره دارند، این گونه مخدوش می‌شود. خاطره‌هایی که افراد از خردسالی دیده‌اند وقتی آنها تخریب می‌شوند یعنی علایق آنهایی که با آن عکس و خاطره دارند، از بین می‌رود و این درست نیست. حیف است که خاطرات مردم را از بین ببریم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها