کد خبر: 491042
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۹ ۰۹:۵۶:۰۰
| |

انتخابات 1400| چالش اصلاح‌طلبان با ردصلاحیت‌‌ها ادامه‌دار است؟

اصلاح‌طلبان پس از ردصلاحیت‌های گسترده همه کاندیداهایشان در انتخابات ریاست جمهوری 1400 به‌نظر می‌رسد با حساسیت بیشتری در حوزه شوراها فعالیت خواهند کرد و مشغول ساماندهی فهرست نهایی برای شورای‌شهر تهران هستند.

انتخابات 1400| چالش اصلاح‌طلبان با ردصلاحیت‌‌ها ادامه‌دار است؟
کد خبر: 491042
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۹ ۰۹:۵۶:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ در روزهای اخیر اعلام فهرست 7نفره کاندیداهای نهایی سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری و آغاز تبلیغات انتخاباتی آنان، فضای سیاسی کشور را تحت‌تأثیر قرار داده ‌است، تاحدی که به‌نظر می‌رسد اخبار ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا زیر سایه اخبار ردصلاحیت‌ها و همچنین تبلیغات انتخاباتی 7کاندیدای معرفی شده ازسوی شورای‌نگهبان قرار گرفته است.


به گزارش روزنامه همشهری، درچنین شرایطی 2 جریان اصلی سیاست در کشور به‌صورت چراغ خاموش درحال تدارک فهرست‌های انتخاباتی برای حضور در انتخابات شوراها هستند. اصلاح‌طلبان پس از ردصلاحیت کاندیداهای موردنظرشان در انتخابات ریاست‌جمهوری، به‌نظر می‌رسد با حساسیت بیشتری در حوزه شوراها فعالیت خواهند کرد و مشغول ساماندهی فهرست نهایی برای شورای‌شهر تهران هستند.

این درحالی‌است که پس از ردصلاحیت چهره‌های اصلاح‌طلب و جمعی از اعضای فعلی شورای شهر تهران ازسوی هیأت نظارت شهرستان، به‌نظر می‌رسید اصلاح‌طلبان توان رقابت دراین حوزه را نیز از دست داده‌اند، اما پس از اخباری که از تجدیدنظر در بررسی صلاحیت‌ها ازسوی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها و بازگشت 7عضو فعلی شورای‌شهر تهران به چرخه رقابت‌ها منتشر شد، انتظار می‌رود جبهه اصلاحات جدی‌تر از قبل وارد عرصه انتخابات شوراها به‌ویژه در تهران شود. اما ازسوی دیگر به‌نظر می‌رسد اردوگاه اصولگرایان با چالش‌های جدی درمسیر معرفی فهرست‌های انتخاباتی به‌ویژه در تهران مواجه هستند و شورای ائتلاف و شورای وحدت هرکدام مسیر جداگانه‌ای را برای فرستادن کاندیداهای موردنظر خود به پارلمان شهری درپیش دارند.

اصلاح‌طلبان و سامانه «سرا»


برخلاف آنکه تصور می‌شد پس از شرایط جدید انتخابات ریاست جمهوری، تصمیم‌سازان جریان اصلاحات تمایل چندانی برای حضور در انتخابات شوراها نیز نداشته باشند، اما به‌نظر می‌رسد جبهه اصلاحات تلاش خود را بر ارائه فهرست منسجمی در تهران متمرکز کرده ‌است و برای نیل به این مقصود نیز ‌سازوکاری طراحی شده تا براساس آن اسامی نهایی برای حضور در فهرست 21نفره شورای شهر تهران مشخص شود.

برهمین اساس هم بود که چندی قبل عضو جبهه اصلاحات ایران به ایسنا گفت که تصمیم و اراده اصلاح‌طلبان، حضور در انتخابات شوراهاست. جواد امام علاوه براینکه از تأیید صلاحیت 7عضو از 12عضو فعلی شورای‌شهر تهران که برای حضور در انتخابات ثبت‌نام کرده بودند خبرداد، اعلام کرد این جریان سیاسی برای حضور در انتخابات شوراها تردیدی ندارد.


وی با وجود اینکه از ردصلاحیت چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب در بیشتر شهرهای کشور خبر می‌دهد، معتقد است جبهه اصلاحات ایران به‌دنبال ارائه فهرست مناسب برای حضور در انتخابات شوراهاست.

سخنان او در حالی است که پیش‌تر آذر منصوری سخنگوی جبهه اصلاحات نیز در توییتی خبر داده بود که افرادی تحت عنوان هیأت نظارت با تعدادی از اصلاح‌طلبانی که تأیید صلاحیت شده‌اند تماس گرفته و گفته‌اند از انتخابات شوراها انصراف دهند.


براساس اخباری که یک منبع آگاه در اختیار همشهری قرار داده ‌است، در نشست عصر دیروز جبهه اصلاحات ایران سازوکار نهایی برای معرفی کاندیداهای اصلاح‌طلب ششمین انتخابات شوراهای شهر در تهران طراحی شده ‌است؛ سازوکاری با محوریت سامانه «سرا» یا همان سایت رأی اصلاح‌طلبان.


براساس دستورالعملی که عصر دیروز در جبهه اصلاحات ایران مطرح شده بنا بر این است که فهرست‌ کاندیداهای شورای شهر تهران با رأی بدنه اصلاحات نهایی شود. فرایند موردنظر براین اساس طراحی شده که 42هزار شرکت‌کننده که بدنه اصلی سامانه‌سرا را تشکیل می‌دهند، درنهایت فهرست 21نفره کاندیداهای دوره ششم شهر تهران را مشخص خواهند کرد. با توجه به این فرایند هر حزب اصلاح‌طلب کاندیداهای موردنظر خود را براساس شاخص‌هایی که تدوین شده، معرفی خواهد کرد و درنهایت فهرستی بدون سقف و کف به رأی گذاشته خواهد شد.


براساس آنچه اعلام شده، سیاستگذاری جبهه اصلاحات ایران برای حضور در انتخابات ششم شورای شهر به‌ویژه در تهران براین مبنا استوار شده است که در فهرست نهایی کاندیداها، جوانان و زنان سهم پررنگی داشته باشند و به‌همراه تعدادی از اعضای دوره پنجم، که با وجود اینکه فرایند بررسی صلاحیت‌ها ازسوی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها درجریان است و نتایج نهایی آن در روزهای آینده مشخص خواهد شد و به‌نظر می‌رسد حدود 7نفر باشند، بدنه اصلی فهرست 21نفره اصلاح‌طلبان را تشکیل خواهند داد.

اما دراین میان تخصص‌گرایی از مهم‌ترین گزاره‌هایی است که جبهه اصلاحات برای معرفی کاندیداهای نهایی خود مدنظر دارد.


با توجه به این موضوع شاخص‌های تخصصی برای کاندیداها درنظر گرفته شده که رشته‌هایی ازجمله معماری، شهرسازی، جامعه‌شناسی، محیط‌ زیست و سلامت، حقوقی، میراث فرهنگی و ترافیک و حمل‌ونقل را دربر می‌گیرد.


علاوه بر رشته‌های تخصصی، برخی رده‌های مدیریتی مانند مدیران ارشد، مدیران پروژه‌های مؤثر، نمایندگان مجلس، استادان دانشگاه و فعالان اقتصادی و نوآوران، ازجمله شاخص‌های درنظرگرفته شده برای حضور در فهرست کاندیداهای شورای‌شهر تهران است.


علاوه براین ها شرایط سنی 30تا 60سال هم ازجمله ویژگی‌هایی است که کاندیداهای برخوردار از آن، شانس حضور در فهرست اصلاح‌طلبان را خواهند داشت. درکنار آن، سوابق نامزدها نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت؛ برخورداری از دست‌کم 5سال سابقه مدیریتی یا کارشناسی معادل، شناخت جریان‌های سیاسی، سلامت و پاکدستی، سابقه کار در شهرداری و حداقل سابقه 10سال زندگی در شهر تهران، از شرایطی است که برای کاندیداها درنظر گرفته شده‌ است.


چالش فهرست‌ها در اردوگاه اصولگرایان

با وجود اینکه از مدت‌ها قبل پیش‌بینی‌ها براین مبنا استوار بود که موازنه انتخاباتی درحوزه شوراها به سود اصولگرایان تغییر کرده ‌است و ردصلاحیت کاندیداهای اصلاح‌طلب ازسوی هیأت‌های نظارت درسراسر کشور هم مبین چنین گزاره‌ای بود، اما به‌نظر می‌رسد اوضاع دراین طیف چندان هم بر وفق مراد نیست و در روزهای اخیر چالش‌های پیش‌روی اصولگرایان جهت ارائه فهرست انتخاباتی برای شهرتهران بیش از گذشته عیان شده‌ است.

اصولگرایان که پیشاپیش خود را پیروز انتخابات 28خردادماه در هر 2 حوزه ریاست‌جمهوری و شوراها می‌دانستند، حوزه شوراها به پاشنه آشیلی برای وحدت انتخاباتی آنان تبدیل شده و به‌نظر می‌رسد 2شورای «وحدت» و «ائتلاف» در 2 مسیر مجزا برای در دست گرفتن کرسی‌های پارلمان شهری و رسیدن به آرایش سیاسی مطلوب خود، درحال حرکت هستند. برهمین اساس درحالی‌که از مدت‌ها قبل، شورای ائتلاف نیروهای انقلاب کار تدوین فهرست انتخاباتی خود را در حوزه شوراها با محوریت مهدی چمران آغاز کرده بود، در روزهای اخیر مرتضی طلایی، از چهره‌های نزدیک به محمدباقر قالیباف، ازسوی شورای وحدت به‌عنوان رئیس ستاد انتخابات این شورا در حوزه انتخابات شورای‌شهر ششم انتخاب شد تا اختلافات 2 شورای اصولگرا دراین عرصه بیش از گذشته نمایان شود.

اختلافات 2 شورای اصولگرا زمانی بیشتر ظهور و بروز بیرونی می‌یابد که هر دو از رونمایی قریب‌الوقوع از فهرست‌های اولیه خود خبر می‌دهند.

شورای ائتلاف از فهرستی84نفره رونمایی کرده که به فهرست 21نفره نهایی منتهی خواهد شد؛ فهرستی که واکنش‌هایی را در شورای وحدت به‌همراه داشته است.

برهمین اساس هم بود که یک منبع مطلع در شورای وحدت اصولگرایان، به این موضوع واکنش نشان داد و با بیان اینکه سازوکار نظرسنجی شورای ائتلاف بیمار است، گفت: هیچ‌گونه نظارتی بر رأی‌گیری شورای ائتلاف در سامانه این شورا ازسوی یک نهاد بی‌طرف صورت نمی‌گیرد. این اختلاف‌ها درحالی‌است که احمد نادری، رئیس هیأت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای استان تهران اعلام کرد اسامی کاندیداهای نهایی انتخابات شوراها 16خرداد به وزارت کشور ارسال خواهد شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها