کد خبر: 491119
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۹ ۱۱:۴۲:۲۱
| |

نیکا بیک‌لیک‌لی ،سرمربی بسکتبال زنان:

والیبال با آن همه هزینه باخت از ما چه انتظاری دارید؟

نیکا بیک‌لیک‌لی می‌گوید هدف از اعزام تیم ملی بسکتبال زنان به مسابقات انتخابی المپیک کسب سهمیه و رفع تکلیف نبوده است و با یک ماه تمرین نمی‌توان المپیکی شد.

والیبال با آن همه هزینه باخت از ما چه انتظاری دارید؟
کد خبر: 491119
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۹ ۱۱:۴۲:۲۱

اعتمادآنلاین| تیم ملی بسکتبال سه نفره زنان ایران در مسابقات انتخابی المپیک که به میزبانی اتریش برگزارشد، شرکت کرد و با چهار شکست پیاپی از دور رقابت‌ها حذف شد. ملی‌پوشان ایران در اولین دیدار خود مقابل ژاپن با نتیجه 21 بر 4 شکست خوردند، در دومین دیدار 21 بر 20 مغلوب تایلند شدند، در سومین دیدار نتیجه را 17 بر 7 به اوکراین واگذار کردند و در آخرین مسابقه هم با حساب 22 بر 2 مقابل استرالیا شکست خوردند.

به گزارش ایسنا، نیکا بیک‌لیک‌لی به عملکرد ایران مقابل اوکراین و استرالیا اشاره و بیان کرد: این دو مسابقه مطابق پیش‌بینی‌هایم سخت بود. همیشه بازی‌های اول را به دلیل انرژی بیشتر، بهتر کار می‌کنیم و در بازی دوم که با دو ساعت فاصله برگزار می‌شود، انرژی کمتر است. در دیدار اول مقابل اوکراین بازیکنان خودشان را پیدا کرده بودند و 4، 5 دقیقه بازی در کنترل‌مان بود اما در ادامه اوکراین با فیزیک عجیبی که داشت ما را تحت فشار قرار داد و از نظر فیزیکی کم آوردیم.

او افزود: در بازی با استرالیا اختلاف زیاد بود و با وجود فشار، خیلی روی حلقه اقدام کردیم. تحت بازی سرعتی حریف ما هم سرعتی کار کردیم و خیلی زود به نتیجه 22 رسید. پرتاب‌های آخر ما مشکل داشت و به حلقه نمی‌رسید.

سرمربی تیم ملی بسکتبال سه نفره در ادامه بیان کرد: بازیکنان ما در ایران همیشه جلوی هم بازی می‌کنند، پرتاب‌هایشان روی دست‌های هم خیلی خوب است و راحت گل می‌زنند. فشار دفاع هم به اندازه کافی زیاد است اما فشار تعریف شده دفاع و بازیکنان لیگ در سطح ایران است. ما در هیچ ایونتی شرکت نمی‌کنیم که بازیکنان در سطح متفاوتی تمرین کنند. فشار دفاعی مسابقات جهانی و کسب سهمیه با ایران تفاوت دارد و ما هیچ‌وقت نمی‌توانیم این فشار را ایجاد کنیم چون نفری نداریم که بتواند مثل استرالیا بازیکنان ما را تحت فشار قرار بدهد.

بیک‌لیک‌لی در واکنش به این انتقاد که فدراسیون برای رفع تکلیف تیم را به مسابقات اعزام کرده است، گفت: امکان ندارد تیمی با یک ماه تمرین به المپیک برود. اردوهای ما از 18 فروردین شروع شد و شاید یک ماه و نیم تمرین مفید داشتیم اما تیمی مثل ژاپن که می‌خواهد به المپیک برود، بازیکنانش را از سه سال پیش جدا کرده‌ و تا جایی که خبر دارم و با مربی ژاپن و استرالیا حرف زده‌ام، 6 ماه در مجموعه‌ای تمرینات شدیدی را پشت گذاشته‌اند و حتی بیرون هم نرفته‌اند. هدف ما از اعزام نه کسب سهمیه المپیک بود و نه رفع تکلیف، تنها موقعیتی بوده که با تلاش ایونت‌های داخلی بدست‌آورده‌ایم.

او افزود: ای کاش امتیازهایمان بیشتر بود و با رنکینگ به المپیک می‌رفتیم اما هیچ‌وقت با ایونت داخلی نمی‌شود در مسابقات جهانی جنگید. رویدادهای داخلی یک سهمیه و مجوز برای حضور است اما تضمینی برای مسابقه و پیروزی برابر تیم‌های جهانی نیست. برای کسب نتیجه باید حتما در حداقل یکی از لیگ‌هایی که فیبا تعریف کرده، شرکت کنیم، چون ما را حداقل 9 ماه درگیر می‌کند و تقریبا هر ماه در یک کشور بازی می‌کنند. این مسائل کمک می‌کند تا بازیکن پرتاب‌های آخر خوبی داشته باشد، در فشار بالا گل بزند و نفوذ کند چون فشار واقعی بازی بین‌المللی را تجربه می‌کند.

سرمربی تیم ملی بسکتبال سه نفره با بیان اینکه تیم ایران از نظر تاکتیکی و تکنیکی ضعف ندارد، تصریح کرد: بازیکنان با مهارتی داریم که مدال جهانی شادی عبدالوند در بخش مهارت‌های فردی آن را تایید می‌کند. شادی در کنار ایتالیا و فرانسه مدال می‌گیرد، معصومه اسماعیل‌زاده پر تکنیک است، نگین رسولی پور شوت‌های سه امتیازی‌ فنی‌ای می‌زند و دلارام وکیلی دو سال بهترین شوتیست آسیا بود، پس ما تکنیک داریم. تنها چیزی که لازم است و روی آن تاکید می‌کنم، لیگ داخلی سه نفره است. باید بازیکنان دائم مشغول لیگ باشند و قهرمان را به ایونت‌های تعریف شده فیبا مثل نشنال لیگ بفرستیم تا بازیکنان هم در رقابت‌های داخلی بازی کرده باشد و هم بین المللی. نه اینکه بدون تورنمنتی به مسابقات جهانی و کاپ آسیا که امتیاز و جام مهم است، اعزام شوند.

او افزود: بازیکنان ما 40 سال از عرصه‌های بین‌المللی دور بوده‌اند. اگر به دنبال خروج از این قالب هستیم، باید به عرصه بین‌المللی وارد شویم. شما می‌بینید که تیم والیبال مردان با آن همه هزینه، کادر خارجی، بازیکن زیاد و رویدادهای مختلف سه بر صفر مقابل ژاپن باخت که معادل شکست 21 بر 4 ما در سه نفره است. نمی‌شود توقع داشت بلکه باید میدان و فضا داد. این بازیکنان آنقدر باید در رویدادهای مختلف شرکت کنند که این بازی‌ها برایشان عادی شود و فکر کنند روی دست دلارام گل می‌زنند نه بازیکن ژاپن و استرالیا.

بیک‌لیک لی با بیان اینکه به عنوان سرمربی تیم ملی قبول می‌کنم که خیلی ضعف داریم، ادامه داد: شاید با یکسری تیم‌ها برابری می‌کنیم و می‌توانیم بجنگیم اما ضعف زیاد است. بسکتبال سه نفره در این 2، 3 سال به دلیل رسانه‌ای و پرطرفدار بودن و اهمیتی که فیبا به آن می‌دهد، پیشرفت کرده است. تیم‌ها خیلی تلاش می‌کنند و نتایج خوبی می‌گیرند. ما هم پیشرفت می‌کنیم اما سرعت ما از سرعت تیم‌های دیگر کمتر است. پیشرفت ما این است که قبلا 21 بر 14 به تایلند می‌باختیم اما اکنون 21 بر 20 باختیم. در حالی که پیشرفت تیم‌های ژاپن این است که قبلا در هشت تیم برتر آسیا قرار نمی‌گرفت اما اکنون قهرمان جهان می‌شود و با حفظ همین روند می‌تواند در المپیک هم مقام بیاورد.

سرمربی تیم ملی بسکتبال سه نفره زنان به مسابقات انتخابی المپیک مجارستان به عنوان آخرین شانس برای کسب سهمیه بازی‌های توکیو اشاره کرد و گفت: در این مسابقات تیم‌های کمتری حضور دارند و کسانی که در اتریش سهمیه نگرفته‌اند به آنجا می‌آیند. رقابت‌ها سخت است اما امیدوارم بجنگیم و روزی برسد که زنان ما در میادین بین‌المللی خیلی راحت بازی کنند و به چیزی که توانایی و استحقاقش را دارند، برسند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها