سهم کمتر از نیم درصد ترانزیت سوخت از کل کالاهای ترانزیتی در سال99

آمار رسمی حکایت از آن دارد که سهم انواع محموله‌های سوختی ترانزیتی از خاک ایران نسبت به کل کالاهای ترانزیت شده در سال گذشته، تنها 0.32 و کمتر از نیم درصد بوده است.

سهم کمتر از نیم درصد ترانزیت سوخت از کل کالاهای ترانزیتی در سال99
کد خبر: 491187
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۹ ۱۳:۳۶:۳۷

اعتمادآنلاین| با درخواست وزارت نفت و موافقت هیئت وزیران در تاریخ 28 اردیبهشت 99، عبور ترانزیتی بنزنی، گازوئیل و هیدروکربورهای مشابه از قلمروی جمهوری اسلامی ایران تا پایان سال ممنوع و این ممنوعیت، شامل محموله‌های موجود در بنادر و گمرکات کشور که هنوز ترخیص نشده بودند هم می‌شد.

به گزارش خبرنگار مهر، با این حال دولت در 7 دی ماه سال گذشته این مصوبه (ممنوعیت ترانزیت سوخت) را کأن لم یکن تلقی و طی تصویبنامه جدیدی، ترانزیت محموله‌های سوختی از 15 دی ماه 1399 از خاک کشورمان را آزاد اعلام کرد که درنتیجه بار دیگر ترانزیت سوخت از ایران، از سر گرفته شد.

بر اساس برخی اظهارات کارشناسان و نیز شنیده‌های غیر رسمی، درخواست ممنوعیت ترانزیت سوخت از ایران از سوی وزارت نفت، به دلیل افزایش تولیدات سوختی در پالایشگاه‌های داخلی بوده که با این مصوبه، ایران امکان فروش محصولات داخلی را توانست به دست بیاورد.

با این حال برخی کارشناسان نیز این مصوبه را به صدا درآمدن زنگ خطری برای صنعت ترانزیت ایران و مقدمه‌ای برای دور زده شدن کشورمان از کریدورهای ترانزیتی به خصوص از کریدور شرق-غرب و عبور کامیون‌ها و قطارهای ترانزیتی از کریدورهای آسیای میانه-دریای خزر- قره باغ و ترکیه بدون تردد از خاک کشور دانستند.

دو مصوبه ممنوعیت و آزادسازی ترانزیت محموله‌های سوختی از خاک ایران در حد فاصل 1 خرداد تا 15 دی ماه (مجموعاً 169 روز) و آزاد بودن تردد ترانزیتی تنها طی 196 روز از سال 1399، سبب شد تا حجم ترانزیت انرژی از خاک ایران به شدت افت کند.

بر اساس آنچه خبرنگار مهر به اسناد مربوطه دست یافته، در سال 1399 از کل 7.5 میلیون تن ترانزیت سال گذشته، 242 هزار و 696 تن آن انواع سوخت بوده است که گاز طبیعی مایع (LPG) 31 هزار و 229 تن، فرآورده‌هایی که بیشتر از 70 درصد آن نفت است 76 هزار و 280 تن، روغن‌های سبک به جز بنزین (گازوئیل، مازوت و…) 57 هزار و 665 تن و نهایتاً حجم ترانزیت بنزین نیز 77 هزار 521 تن بوده است.

بر اساس آمار مذکور، میزان ترانزیت سوخت از کل کالاهای ترانزیت شده در سال گذشته، رقم بسیار محدودی بوده که علت آن، تصویب ممنوعیت ترانزیت در هیئت دولت بود و البته شورای امنیت ملی هم از آن حمایت کرده بود.

یکی دیگر از دلایل توقف ترانزیت سوخت از خاک کشورمان در سال گذشته، کاهش قیمت سوخت در دنیا در پی کاهش قیمت فروش نفت خام بود.

بررسی‌های خبرنگار مهر نشان می‌دهد، سهم ترانزیت سوخت از کل کالاهای ترانزیت شده از خاک ایران در سال گذشته، 0.32 درصد بوده که از نیم درصد هم کمتر است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها