کد خبر: 491276
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۹ ۱۵:۵۰:۰۷
| |

واکنش مجلس به تمدید یک ماهه توافق ایران با آژانس

یک عضو هیأت رئیسه مجلس با اشاره به پیشنهاد تمدید یک ماهه توافق ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: افراد و نهادهای تصمیم‌گیری با این تمدید مخالفت کرده و دولت هم اگر بخواهد آن را اجرا کند با برخورد قاطع مجلس مواجه خواهد شد.

واکنش مجلس به تمدید یک ماهه توافق ایران با آژانس
کد خبر: 491276
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۹ ۱۵:۵۰:۰۷

اعتمادآنلاین| عضو هیأت رئیسه مجلس با اشاره به پیشنهاد تمدید یک ماهه توافق ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: افراد و نهادهای تصمیم‌گیری با این تمدید مخالفت کرده و دولت هم اگر بخواهد آن را اجرا کند با برخورد قاطع مجلس مواجه خواهد شد.

به گزارش فارس، حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره تمدید توافق ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار داشت: عقب‌نشینی از تعهدات ایران در برجام گام به گام بوده است و اگر این موضوع به صورت کامل انجام نگیرد طرف مقابل جسور خواهد شد و دستاوردی برای کشورمان نخواهد داشت.

وی افزود: طبق قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران می‌بایست اول خرداد تمامی تصاویر (عکس و فیلم)، دوربین‌های نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مراکز هسته‌ای کشورمان پاک شود و از این تاریخ به بعد نبایستی هیچگونه اطلاعاتی در اختیار آژانس قرار گیرد.

عضو هیأت رئیسه مجلس تصریح کرد:‌ متأسفانه چند روز گذشته آقای گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پا را از مسؤولیت‌های خودش فراتر گذاشته و از اینکه ایران به سمت غنی‌سازی 60 درصد گام برداشته انتقاد کرده است و این کار را یک بی‌احتیاطی و حرکت به سمت تولید سلاح هسته‌ای تلقی کرده است در حالی که غنی‌سازی 60 درصد برای ما منافع صلح‌آمیز بسیاری در زمینه رادیو دارو و پیشران‌های هسته‌ای و رآکتورها دارد.

سلیمی گفت:‌این اظهار نظر مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ثابت می‌کند آنها کار فنی را دنبال نکرده و اقدامات آنها دارای سوگیری سیاسی و تحت تأثیر آمریکا و رژیم صهیونیستی است.

وی گفت: متأسفانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش‌های خود مسائل مدنظر آمریکا و رژیم صهیونیستی را دنبال کرده و در این گزارشات سوگیری وجود دارد.

عضو هیأت رئیسه مجلس گفت:‌ شنیده‌ام که تصمیم‌گیران اصلی کشورمان با تمدید یک ماهه توافق ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مخالفت کرده‌اند و عملاً این توافقنامه دیگر قابل تمدید نیست. این در حالی است که ما بایستی طرف‌های غربی به دلیل عدم ایفای وظایف‌شان در برجام تقاضای خسارت کنیم.

سلیمی گفت: چون ما تا کنون درخواست خسارت در برجام نکرده‌ایم آنها کمی جسور شده‌اند؛‌ حداقل 150 میلیارد دلار به دلیل نقض عهد از سوی آمریکایی‌ها به کشورمان خسارت متحمل شده‌ایم و وقتی یک طرف از موافقتنامه‌ای خارج شده است و منشأ خسارت سنگینی است چرا نبایستی موضوع دریافت خسارت از آنها توسط دولتمردان دنبال شود؟ و اگر این موضوع دنبال می‌شد کار به جسور شدن طرف غربی نمی‌رسید.

وی گفت:‌ آقای روحانی اعلام کردند که آمریکایی‌ها موجود مزاحم در برجام بوده‌اند و از آن خارج شده‌اند نکته عجیب آن است که آمریکایی‌ها در مذاکرات وین یکی از طرف‌های مذاکراتی در برجام محسوب می‌شوند و دولت بایستی به صراحت اعلام کند که آیا آمریکایی‌ها موجودی مزاحم هستند یا نه و نقش محوری آنها در گفت‌وگوهای وین چیست.

عضو هیأت رئیسه مجلس گفت:‌ تمدید یک ماهه توافقنامه ایران با آژانس قطعاً اشکال داشته و با منافع ملی کشورمان دچار تضاد است. ضمن اینکه این موضوع منجر به زیاده‌خواهی و جری شدن طرف مقابل و جسارت آن به جمهوری اسلامی می‌شود و دولت بایستی در تصمیمات خود تجدیدنظر کرده و موضوعات را به صورت واقعی مشاهده کند.

سلیمی گفت: دولت آقای روحانی به صورت هیجانی و احساسی رفتار کرده و نمی‌تواند مباحث را به صورت منطقی دنبال کند که همین عدم ایفای وظیفه منجر به بروز آشفتگی‌هایی در کشورمان شده است که امیدوارم منطق و عقلانیت بر سر دولت ببارد و در مدت باقیمانده تصمیمات صحیح اتخاذ کنند.

وی گفت:‌ با آنکه پیشنهاد تمدید یک ماهه توافقنامه ایران و آژانس وجود داشت اما افراد اصلی تصمیم‌گیر و نهادهای تصمیم‌گیر در این زمینه اعلام مخالفت کردند و دولت هم بایستی این موضوع را به صراحت اعلام کند ضمن اینکه مجلس یازدهم تمدید توافقنامه ایران و آژانس را مردود دانسته و به هیچ وجه نمی‌پذیرد چرا که این موضوع با قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها در تناقض آشکار است و دولت نمی‌تواند برخلاف قانون اقدامی را انجام دهد و اگر دولت کار خلاف قانون در این زمینه انجام بدهد قطعا با برخورد قاطع مجلس و اعمال ماده 234 طبق آئین‌نامه داخلی مجلس مواجه خواهد شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها