تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری در ترکیه

به رغم عدم تغییر نظام پارلمانی، با تغییر بر خی قوانین در قانون اساسی ترکیه، رجب طیب اردوغان در سال 2014 میلادی به عنوان نخستین رییس جمهور ترکیه با آرای مستقیم مردم ترکیه انتخاب شد.

تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری در ترکیه
کد خبر: 491347
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۰ ۰۷:۵۰:۱۴

اعتمادآنلاین| نظام حکومتی ترکیه از بدو تاسیس جمهوری ترکیه تا سال 2017 میلادی پارلمانی بود و در چارچوب نظام یاد شده سال های متمادی رییس جمهور توسط مجلس ملی این کشور انتخاب می شد.

به گزارش ایرنا، به رغم عدم تغییر نظام پارلمانی، با تغییر بر خی قوانین در قانون اساسی ترکیه، رجب طیب اردوغان در سال 2014 میلادی به عنوان نخستین رییس جمهور ترکیه با آرای مستقیم مردم ترکیه انتخاب شد.

در نهایت با ایجاد تغییرات مجدد در قانون اساسی ترکیه و تغییر نظام حکومتی از نظام پارلمانی به نظام ریاستی، طیب اردوغان در سال 2018 میلادی یکبار دیگر با آرای مستقیم مردم به ریاست جمهوری ترکیه انتخاب شد. در آخرین انتخابات پنج نامزد ریاست جمهوری با اردوغان به رقابت پرداختند.

در نظام پارلمانی احزاب سیاسی در مورد یک فرد به توافق رسیده و وی را به عنوان نامزد به مجلس معرفی می کردند و مجلس از بین نامزدها فردی را به عنوان رییس جمهور برمی گزید.

در نظام ریاستی نیز نامزدی رییس جمهور یا با جمع آوری امضا از سوی مردم و یا اعلام نامزدی یک شخص از سوی حزبی که دستکم 5 درصد کل آرا در آخرین انتخابات ریاست جمهوری را کسب کرده و یا اعلام نامزدی فردی از سوی 20 نماینده مجلس امکان پذیر خواهد بود.

منطبق با قوانین ترکیه در نظام پارلمانی نامزدهای ریاست جمهوری امکان تبلیغات را نداشتند و تنها به لابی گری با نمایندگان مجلس اکتفاء می شد.

اما بعد از تغییرات در زمینه رای گیری و انتخاب رییس جمهور با رای مستقیم مردم، در دو دوره ای که تاکنون انتخابات در ترکیه برگزار شده مناظره تلویزیونی نیز برگزار نشده است . هر چند نامزدها که یکی از آنها رجب طیب اردوغان بود، یکدیگر را به مناظره دعوت کردند، ولی مناظره ای صورت نگرفت.

به دلیل تعدد شبکه های تلویزیونی در ترکیه، نامزدهای ریاست جمهوری امکان تبلیغات در این شبکه ها به نفع خود را دارند . بر این اساس علاوه بر این نامزدها در میزگردهای مختلف تلویزیونی حاضر شده و بطور مبسوط برنامه های خود را اعلام می کنند.

شبکه تلویزیون دولتی ترکیه ( تی آر تی ) نیز با اعلام قبلی برنامه هایی در مدت زمان مشخص برای نامزدها ضبط و آنها را به طور برابر پخش می کند.

در ترکیه نامزدهای ریاست جمهوری همچنین سعی در اعلام نقطه نظرات خود از رسانه های نوشتاری و صوتی و نیز رسانه های اجتماعی را نیز دارند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها