کد خبر: 491363
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۰ ۰۸:۱۲:۳۱
| |

پس از ۳۴ ماه و کاهش شدید ارزش پول ملی رخ داد

برکناری رییس کل بانک مرکزی

عبدالناصر همتی، بیستمین رییس کل بانک مرکزی در تاریخ تاسیس این نهاد پس از حدود 34 ماه از سمتش در بانک مرکزی کنار گذاشته شد تا اکبر کمیجانی، قائم مقامش فعلا وظایف او را به عهده بگیرد. اگرچه که همتی تا تصمیم رییس‌جمهور، خود را رییس می‌داند. اما به نظر می‌رسد، عزل او در ظاهر و بر اساس آنچه در رسانه‌ها از قول رییس‌جمهور مبنی بر «داشتن منافات میان کاندیداتوری ریاست‌جمهوری و رییس کل بانک مرکزی و تاثیر بر نظام پولی و بانکی کشور» باشد.

برکناری رییس کل بانک مرکزی
کد خبر: 491363
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۰ ۰۸:۱۲:۳۱

اعتمادآنلاین| عبدالناصر همتی، بیستمین رییس کل بانک مرکزی در تاریخ تاسیس این نهاد پس از حدود 34 ماه از سمتش در بانک مرکزی کنار گذاشته شد تا اکبر کمیجانی، قائم مقامش فعلا وظایف او را به عهده بگیرد. اگرچه که همتی تا تصمیم رییس‌جمهور، خود را رییس می‌داند. اما به نظر می‌رسد، عزل او در ظاهر و بر اساس آنچه در رسانه‌ها از قول رییس‌جمهور مبنی بر «داشتن منافات میان کاندیداتوری ریاست‌جمهوری و رییس کل بانک مرکزی و تاثیر بر نظام پولی و بانکی کشور» باشد.

به گزراش اعتماد، اما در باطن مشکلات میان روسای بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه از یک سو و امتناع همتی از ارزپاشی برای کاهش موقتی نرخ ارز از سوی دیگر به مشکلات بیشتری میان این دو رییس دامن زد. تا نتیجه آن نیز برکناری رییس کل بانک مرکزی باشد. البته که همتی چند ساعت پیش از انتشار خبر عزلش در کلاب هاوس گفته بود که «شنیدم رییس‌جمهور با تعدادی از اقتصاد‌دانان برای پست رییس کل بانک مرکزی صحبت کرده‌اند.» در دقایق نخست اعلام خبر برکناری همتی، قیمت دلار تا مرز 24 هزار و 800 تومان افزایش داشت که پس از شایعه انتصاب حمید پورمحمدی‌گل‌سفیدی در بانک مرکزی ریزش کرد. پس از آنکه پورمحمدی انتصاب در این سمت را تکذیب کرد و برخی رسانه‌ها عنوان کردند، کمیجانی جای همتی را در بانک مرکزی می‌گیرد، اثر هیجانی نرخ دلار تخلیه و در ساعت 14 روز یکشنبه به 24 هزار و 400 تومان رسید. به نظر می‌رسد عمده دلیل جهش و در نهایت سقوط نرخ دلار واکنش به افرادی باشد که با حضورشان راه برای کاهش‌های موقتی نرخ دلار فراهم می‌شود.

تورم ماهانه تیر 99 آغاز جدل میان دولتی‌ها


مشکلات میان بدنه اقتصادی کشور از تورم ماهانه تیر سال 99 شروع شد. ماهی که تورم به 6.5 درصد رسیده بود. تورم ماهانه از فروردین 96 تا اردیبهشت سال جاری تنها در 3 ماه به بالاتر از 6 درصد رسیده که تمام آن نیز در دوران ریاست همتی رخ داده است. هرچند حضور او در ساختمان میرداماد مصادف با اعمال دور جدید تحریم‌های نفتی علیه ایران بود اما نمی‌توان از این مهم نیز غافل شد که آتش آنچه در تیر 99 و تورم 6.5 درصدی شعله کشید و سرآغازی بر جدل‌ها میان رییس کل بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه بود در مهر 97 با تورم ماهانه 7.1 به وقوع نپیوسته بود. پس از انتقادهای فراوان از تیم اقتصادی دولت، سازمان برنامه و بودجه ضمن پاسخ به این انتقادها، عمده علت موج تورمی در تیر ماه را «جهش ناگهانی نرخ ارز نیمایی به عنوان لنگر اسمی تورم» عنوان کرده بود.

اگرچه این اولین ‌بار نبود که سازمان برنامه به سیاست‌های بانک مرکزی می‌تاخت و پیش از بالا رفتن تورم در تیر در خصوص عدم پیاده‌سازی عملیات بازار باز از این نهاد پولی انتقاد کرده بود. همتی پس از انتقاد سازمان برنامه و بودجه «استفاده از منابع ارزی صندوق توسعه ملی در شرایط تحریمی برای تامین کسری بودجه یا همان فشار به منابع پول پرقدرت که مشخصا یک اقدام تورم‌زاست» را به عنوان عامل اصلی تغییرات تورمی در ماه مورد جدل اعلام کرد. البته که در گام سوم، نوبخت به میان آمد و ضمن موضع‌گیری گفت که «از منابع صندوق توسعه استفاده‌ای نشده و تصمیم برای ذخیره آن برای روزهای سخت است» و در بخش دیگری از سخنانش تلویحا به نگهداری ارز توسط بانک مرکزی اشاره کرد و گفت که «ما منابع و ارز خود را به بانک مرکزی فروختیم و بانک هم آن را فروخته یا اگر هم پیش خود نگه داشته، بهتر است عرضه و بازار را کنترل کند.» حرف‌های نوبخت نشان می‌داد که برخلاف گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای، منابع ارزی برای کنترل نرخ ارز در بازار آزاد وجود داشته اما بانک مرکزی به عنوان نهاد مسوول حفظ ارزش پول ملی این راهکار را رد کرده است. چیزی که همتی بارها آن را رد کرد و گفته بود، حاضر نیست در بازار ارزپاشی کند.

سیگنال به بازار؛ ارزپاشی نمی‌کنیم


چند هفته پیش که هنوز نام‌نویسی برای انتخابات ریاست‌جمهوری آغاز نشده بود، رییس کل بانک مرکزی به صراحت اعلام کرد که «نهاد متبوعش اعتقادی به ارزپاشی ندارد اما روند بازار نزولی است و نرخ ارز کاهش پیدا می‌کند.» او در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری گفت که «تورم فقط به سیاست‌های پولی برنمی‌گردد چراکه دو ناترازی مهم داریم که اگر حل نشود، تورم ریشه‌کن نمی‌شود؛ ناترازی اول این است که واردات باید با صادرات غیرنفتی تراز شود و زمانی که تراز نمی‌شود، مجبور می‌شوید از ذخایر ارزی بانک مرکزی مصرف کنید که باعث تورم می‌شود. ناترازی دوم برای بودجه دولت است و اصل بر این است که درآمدهای غیرنفتی باید با هزینه‌ها برابر باشد.» او در این برنامه صحبت‌های نوبخت مبنی بر بدهکاری بانک مرکزی به دولت را یک شوخی تلقی کرد و بدهی دولت‌ها به بانک مرکزی تا سال گذشته را 100 هزار میلیارد تومان دانست.


صدای معترضان


همتی بامداد یکشنبه در کلاب‌هاوس پاسخگوی سوال برخی خبرنگاران و فعالان اقتصادی بود. البته این دومین حضور همتی در فضای مجازی است اما صحبت‌هایش که از جنس همان صحبت‌های «وعده بار» کاندیداهاست، نشان می‌دهد که میان بدنه اقتصادی دولت در خصوص منشأ تورم تفاوت‌های زیادی وجود دارد. او در شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس جوری صحبت کرد که گویی بخشی از مسوولیت شرایط فعلی کاهش ارزش پول ملی به عهده او نیست.

همتی در بخشی از صحبت‌هایش با اشاره به جایگاه اقتصادی کشور گفت:«شرایط فعلی به دلیل حاکمیت سیاست بر اقتصاد حاکم است. فکر می‌کنم یک رییس‌جمهور اقتصاددان در شرایط فعلی کشور می‌تواند راهگشا باشد.» او همچنین درباره وظایف دولت نیز خاطرنشان کرد:«من به اقتصاد دولتی اعتقادی ندارم، معتقدم دولتی باید باشد که کالای عمومی را تهیه کند. دولت باید نقشش سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها باشد. بنابراین طرفدار کوچک کردن دولت هستم.» به باور او FATF از ملزومات اداره کشور است اما متاسفانه در گردنه سیاسی قرار گرفته است.

همتی در ادامه افزود:«من یک بار گفتم بیشترین نظر را در این زمینه باید رییس بانک مرکزی بدهند اما من کمترین نظر را داشتم. این ایده که اف‌ای‌تی‌اف را بپذیریم دیگر تحریم‌ها را نمی‌توانیم دور بزنیم کاملا غلط است. نزدیک 200 نهاد و کشور عضو هستند اما ما و یک کشور دیگر فقط می‌فهمیم و عضو نیستیم؟» همتی پیش‌تر و در گفت‌وگویی خود را «صدای مردم معترض به وضع موجود» می‌دانست و در سخنانش در کلاب‌هاوس نیز با گفتن «دیگه دارم خفه می‌شوم از دست اینها؛ همین آقایانند که بانی وضع موجودند» مجددا تاکید کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها