کد خبر: 491376
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۰ ۰۸:۳۲:۲۵
| |

هانی زاده، کارشناس مسائل منطقه:

کابینه آینده اسرائیل با خطر فروپاشی روبه‌رو خواهد بود/ دست و پا زدن نتانیاهو برای فرار از پرونده‌های فساد است

حسن هانی زاده کارشناس مسائل منطقه: کابینه فعلی، یک کابینه شکننده است و به نظرم باید آن را کابینه گذار دانست نه کابینه تغییر. موضوع مهم این است که حزب یمینا که اساساً تفکرات افراطی دارد، می‌تواند در بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها وضعیت را خطرناک رقم بزند.

کابینه آینده اسرائیل با خطر فروپاشی روبه‌رو خواهد بود/ دست و پا زدن نتانیاهو برای فرار از پرونده‌های فساد است
کد خبر: 491376
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۰ ۰۸:۳۲:۲۵

اعتمادآنلاین| کارشناس مسائل منطقه گفت: ائتلاف دو جریان راست و چپ با یکدیگر برای نخست‌وزیر فعلی رژیم صهیونیستی گران تمام می‌شود و به همین دلیل ممکن است او با مفتوح شدن پرونده‌های فسادش راهی زندان شود.

به گزارش ایلنا، «حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل منطقه در تشریح دلایل توافق رهبران دو حزب «یمینا» و «یش عتید» برای تشکیل کابینه ائتلافی رژیم صهیونیستی اظهار کرد: بعد از شکست بنیامین نتانیاهو در تشکیل کابینه رژیم صهیونیستی و برگزاری چهار انتخاب طی دو سال، به نوعی او وجهه سیاسی خود را در تل‌آویو از دست داد؛ تا جایی که حتی متحدان وی مانند بنی گانتز هم از ائتلاف با وی خارج شدند که این نشانه افول نتانیاهو به حساب می‌آید. حالا با گذشت چندین ماه از عدم توانایی نتانیاهو برای تشکیل کابینه رژیم صهیونیستی، شاهد آن هستیم که یائیر لاپید، رهبر حزب «یش عتید»، توانست با نفتالی بنت، رهبر حزب یمینا برای تشکیل کابینه ائتلافی به توافق برسند. بر اساس داده‌های منتشر شده از سوی رسانه‌های اسرائیل، حزب منتسب به لاپید، حمایت 56 نماینده کنست را پشت‌ سر خود دارد و به همین دلیل او می‌تواند تشکیل کابینه را به سرانجام برساند.

وی ادامه داد: در این میان باید متوجه بود که بسیاری معتقدند ائتلاف مذکور به نوعی خلاف آرمان‌های راستگرایان افراطی در اسرائیل است؛ چراکه لاپید اساساً منتسب به جناح چپ و میانه است اما بنت یک راستگرای دوآتشه به حساب می‌آید. پس از انتشار خبر ائتلاف مذکور، نتانیاهو بالاترین حد از انتقادها را علیه نفتالی بنت از خود نشان داد؛ چراکه او معتقد است بنت به دلیل ریشه‌های راستگرایی که دارد می‌بایست با حزب لیکود ائتلاف می‌کرد تا اسرائیل از وضعیت فعلی بیرون بیاید. این ائتلاف دقیقاً ایجاد شکاف در جناح راست رژیم صهیونیستی به حساب می‌آید که هزینه‌های زیادی برای نتانیاهو در پی خواهد داشت. اینکه چرا اوضاع به اینجا کشیده شد و نتانیاهو از چرخه قدرت کنار زده شد، چندین دلیل دارد؛ نخست آنکه شکست دونالد ترامپ در انتخابات نوامبر 2020 موجب شد از قدرت نتانیاهو کاسته شود و او عملاً اصلی‌ترین حامی خود را از دست داد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: همین موضوع موجب شد تا بحران سیاسی در اراضی اشغالی عمیق‌تر شود و وضعیت به حدی بحرانی شد که گفته می‌شود «جو بایدن» در پشت پرده با «رئووین ریولین» رئیس رژیم صهیونیستی تماس‌هایی داشته و از او خواسته تا نتانیاهو را از چارچوب سیاسی اسرائیل کنار بگذارد. وضعیت فعلی در تل‌آویو و همچنین ائتلاف لاپید و بنت نشان می‌دهد که آمریکا خواهان به روی کار آمدن یک کابینه متعادل و غیرخشن در رژیم صهیونیستی است. واقعیت این است که حمله ارتش اسرائیل به محله شیخ جراح، به علاوه تشدید تقابل نفر به نفر در قدس و سرایت آن به غزه، باعث شد تا نتانیاهو ضربه شدیدی از منظر حیثیت سیاسی متحمل شود. از سوی دیگر جنگ 11 روزه غزه و برهم زدن آرامش منطقه باعث شد تا تیم نوپای بایدن عصبانی شود و واشنگتن به این نتیجه رسید که برای گذر از بحران فعلی باید نتانیاهو را کنار بگذاریم.

هانی‌زاده افزود: توجه داشته باشید که کابینه فعلی، یک کابینه شکننده است و به نظرم باید آن را کابینه گذار دانست نه کابینه تغییر. موضوع مهم این است که حزب یمینا که اساساً تفکرات افراطی دارد، می‌تواند در بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها وضعیت را خطرناک رقم بزند. از منظر دیگر باید توجه داشت که به غیر از دو حزب اصلی، احزابی مانند حزب «کارگر»، حزب «مرتز»، حزب «اسرائیل خانه ما» و حزب «تکفاه حدشاه» هم در ائتلاف مذکور شرکت دارند که همین تعدد نظرات می‌تواند مشکلات زیادی به وجود بیاورد و کابینه ائتلافی را تا مرز فروپاشی پیش ببرد. معتقدم که این کابینه برای سیاست‌گذاری و ترسیم راهبردهای کلان با مشکل روبه‌رو خواهد شد اما از سوی دیگر منطقه با وجود چنین کابینه‌ای می‌تواند مدتی را در آرامش سر کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: توجه داشته باشید که یائیر لاپید سعی می‌کند تا به هر ترتیب با تمامی احزاب اعم از احزاب مذهبی، چپ و راست مدارا کند تا در نهایت سیاست‌های بایدن در قبال منطقه و اسرائیل روشن شود. در جناح مقابل یعنی حزب لیکود هم اوضاع به شدت بحرانی خواهد شد. انتقادهای نتانیاهو صرفاً دست و پا زدن برای خروج از یک بحران سیاسی است؛ چراکه او بعد از 12 سال نخست وزیری کنار گذاشته می‌شود و بدون تردید پرونده‌های فساد مالی و اداری وی به جریان خواهد افتاد که می‌تواند به زندانی شدن او منتهی شود. بنابراین کابینه جدید از یک سو برای نتانیاهو تهدید است و از سمت دیگر هر لحظه احتمال دارد به دلیل افزایش اختلاف‌ نظرها فرو بپاشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها