کد خبر: 491451
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۰ ۰۹:۵۸:۱۲
| |

ترکیه:

یونان از اتحادیه اروپا به عنوان برگ برنده استفاده نکند

مولود چاوش اغلو وزیر خاجه ترکیه که برای انجام سفری دو روزه و دیدار با مقام‌های یونان به آتن سفر کرده است، در مصاحبه با یک روزنامه یونانی مواضع آنکارا در قبال موضوعات تنش‌زا در روابط دو کشور را بیان کرد.

یونان از اتحادیه اروپا به عنوان برگ برنده استفاده نکند
کد خبر: 491451
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۰ ۰۹:۵۸:۱۲

اعتمادآنلاین| مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه از یونان خواست، از فضای مثبت کنونی در روابط میان دو کشور برای حل اختلافات استفاده کند و به اتحادیه اروپا به عنوان برگ برنده متوسل نشود.

به گزارش فارس، وزیر خاجه ترکیه که برای انجام سفری دو روزه و دیدار با مقام‌های یونان به آتن سفر کرده است، در مصاحبه با یک روزنامه یونانی مواضع آنکارا در قبال موضوعات تنش‌زا در روابط دو کشور را بیان کرد.

مولود چاووش اوغلو در مصاحبه با روزنامه «ویما» از یونان خواست که از استفاده از اتحادیه اروپا به عنوان برگ برنده علیه ترکیه اجتناب کند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، وزیر خارجه ترکیه همچنین از یونان درخواست کرد از که فضای مثبت کنونی در روابط دو کشور برای حل اختلافات استفاده کند.

او گفت: «فقط ترکیه و یونان هستند که می‌توانند مشکلات برجسته (بین دو کشور) را حل کنند نه اتحادیه اروپا».

وزیر خارجه ترکیه که برای سفری دو روزه به یونان رفته و قرار است با مقام‌های این کشور دیدار داشته باشد، از احیای اغلب کانال‌های ارتباطی گفت‌و‌گو بین آنکارا و آتن بعد از یک دوره تنش شدید در روابط دو کشور ابراز خرسندی کرد.

چاووش اوغلو با بیان اینکه او همیشه درباره روابط حسن همجواری بین ترکیه و یونان خوشبین بوده است، افزود: «به عنوان دو کشور همسایه سرنوشت ما زندگی کردن در یک جغرافیای مشترک است در نتیجه ما باید روابطمان را با همکاری تعریف کنیم و نه منازعه. این در دستان ماست که سرنوشتمان و مسیر پیش رو را مشخص کنیم».

به گفته او، رایزنی‌های دو روزه او در سفر به یونان راه را برای برگزاری نشست بین «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه و «کریاکس میتسوتاکیس» نخست‌وزیر یونان در حاشیه نشست ناتو هموار خواهد کرد.

وزیر خارجه ترکیه تاکید کرد، کشورش برای مذاکره با یونان درباره هر موضوع چالش برانگیز در روابط فی مابین آمادگی دارد.

این مقام ارشد ترکیه افزود: «البته یونان باید "نقشه سویل" را رها کند. نه ایالات متحده و نه اتحادیه اروپا این نقشه را تایید نمی‌کنند. من باید این موضوع را تصریح کنم که اشتباه است که یونانی‌ها فکر کنند ترکیه فقط به سواحل دریای مدیترانه و اژه محدود خواهد بود».

«نقشه سویل» اشاره به یک نقشه قدیمی است که یونانی‌ها در ادوار گذشته با استناد به آن با توجه به حضور جزایر یونانی نزدیک به ساحل ترکیه مدعی حاکمیت بر بخش‌های یاز سرزمین اصلی ترکیه شده‌اند.

برخی مقام‌های یونان و همچنین دولت یونانی‌نشین قبرس طی سالیان گذشته با استناد به این نقشه در شرق دریای مدیترانه ادعاهای سرزمینی علیه ترکیه مطرح کرده‌اند اما ترکیه همواره این ادعاها را رد کرده است.

مولود چاووش اوغلو در مصاحبه با روزنامه یونانی ویما، از تمایل ترکیه برای ایجاد یک رابطه مبتنی بر اعتماد با اتحادیه اروپا هم صحبت کرد.

او گفت: «بله زمینه‌هایی برای ایجاد چنین دستور کاری (ایجاد رابطه مبتین بر اعتماد میان ترکیه و اتحادیه اروپا) وجود دارد. ما اراده سیاسی از طرف اتحادیه اروپا را شاهد هستیم البته به استثنای برخی کشورهای عضو که تمایل دارند از عضویت و حق وتوی خودشان (در اتحادیه اروپا) سوءاستفاده کنند».

وزیر خارجه ترکیه با تاکید بر اینکه نباید فرصت کنونی برای تقویت روابط از دست برود، افزود: «دستورکار مثبت (در روابط اتحادیه اروپا و ترکیه) باید مبتنی بر اقدامات عینی و معناداری باشد که به صورت دوجانبه بر سر آنها توافق شده باشد».

چاووش اوغلو بر ضرورت اتخاذ یک چشم انداز ژئوپلیتیکی جامع‌تر در روابط اتحادیه اروپا و ترکیه تاکید و اعلام کرد، الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا یک سرمایه‌گذاری مهم ژئوپلیتیک است که این اتحادیه می‌تواند برای اروپا و فراتر از آن انجام دهد.

وزیر خارجه ترکیه از فعالیت‌های اکتشافی و حفاری این کشور در شرق مدیترانه دفاع و تاکید کرد که این اقدامات در فلات قاره ترکیه انجام می‌شوند.

وی افزود: «ما در برابر ادعاهای یکجانبه و حداکثری یونان و قبرس یونانی نشین، مصمم به حفاظت از حقوق ترکیه و تُرک‌های قبرس (قبرس تُرک‌نشین) هستیم».

وزیر خارجه ترکیه درباره موضوع قبرس تاکید کرد، موضع آنکارا این است که یک رابطه کاری بین ترکیه و یونان در این موضوع بر اساس یک وضعیت بین‌المللی برابر و مستقل ایجاد شود.

او گفت: «همه ما باید از شکست‌های قبلی درس بگیریم. اصرار کردن بر قطعنامه‌های قدیمی شورای امنیت سازمان ملل فقط می‌تواند ما را وارد یک دور باطل کند».

مولود چاووش اوغلو افزود، همه طرف‌ها باید «یک مسیر جدید رو به جلو ترسیم کنند» مسیری که دارای رویکرد واقعگرایانه، سازنده و باز باشد.

تنش‌های ترکیه و یونان بر سر قبرس برای چند دهه‌ ادامه دارد و دو کشور بر سر این جزیره سابقه جنگ هم دارند. قبرس از سال 1964 به دو قسمت قبرس یونانی‌نشین و قبرس ترک‌نشین تقسیم شده است.

بنا بر روایت مقام‌ها و رسانه‌های ترکیه، به دنبال کودتای سال 1974 یونانی‌نشین‌های قبرس برای الحاق این جزیره به یونان، ترکیه برای دفاع از حقوق قبرس ترک‌نشین مداخله نظامی کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها