کد خبر: 491512
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۰ ۱۱:۲۷:۱۱
| |

وزیر راه:

بزرگراه اهر- تبریز به زودی افتتاح می‌شود

 وزیر راه و شهرسازی با اشاره به طرح ساخت بخشی از بزرگراه اهر- تبریز که 13 سال از کلنگ‌زنی آن می‌گذرد، گفت: این مسیر بزرگراهی تا چند روز آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

بزرگراه اهر- تبریز به زودی افتتاح می‌شود
کد خبر: 491512
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۰ ۱۱:۲۷:۱۱

اعتمادآنلاین| «محمد اسلامی» امروز (دوشنبه) با حضور در یکصدمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به سوال چند تن از نمایندگان مجلس پاسخ داد که در نهایت، مجلس از توضیحات وزیر راه و شهرسازی قانع شد.

به گزارش ایرنا، اسلامی ابتدا در پاسخ به سوال نماینده مردم ورزقان درباره وضعیت طرح عمرانی یکی از مسیرهای بین المللی، گفت: این پروژه ترکیبی از مسیر بین المللی نوردوز- ورزقان- خواجه- تبریز است که از خواجه تا نوردوز به طول 120 کیلومتر به صورت بزرگراه طراحی شده است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: مطالعات این طرح سال 86 آغاز شده و طرح کریدوری آن سال 87 تصویب شده است و فرایند تامین اعتبار، شرایط را به گونه ای پیش برده که تا سال 97 کمتر از 20 درصد پیشرفت داشته است.

وی افزود: وزارت راه و شهرسازی در این دوره با رایزنی ها و هماهنگی های صورت گرفته با «مس سونگون» که یکی از مراکز بزرگ صنعتی معدنی منطقه است، نسبت به جلب مشارکت مالی اقدام و مذاکرات در سال 96 انجام و توافقات صورت گرفت، به نحوی که در احداث بزرگراهی که موجب دسترسی به سونگون و کاهش تاثیرات ترافیکی می شود مشارکت کنند تا این پروژه، تامین اعتبار و احداث شود.

اسلامی یادآور شد: اکنون از 120 کیلومتر این پروژه 60 کیلومتر در قالب 5 قطعه درحال ساخت است، قطعات یک تا چهار حدود 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، قطعه 5 که کنارگذر ورزقان محسوب می شود حدود 30 درصد پیشرفت دارد و مسیر طی شده قطعات یک تا 4 به آسفالت و بهره برداری رسیده است و قطعه 5 نیز با رفع موانع مالی تکمیل شود.

افتتاح بزرگراه تبریز- اهر در چند روز آینده

وزیر راه و شهرسازی خبر داد: در روزهای آینده بزرگراه 90 کیلومتری تبریز- اهر افتتاح خواهیم شد.

وی توضیح داد: این پروژه تاثیر خود را در تکمیل قطعات جنوبی کریدور خواهد گذاشت، اما ابهامی که در این زمینه وجود دارد و برای نماینده سوال ایجاد کرده پیرامون دخالت هایی است که در ساخت این مسیر شده است.

وی گفت: مشاوران مستقلی را موظف به انجام مطالعات کردیم، مطالعات تکمیلی براساس مفروضات بار ترافیکی و جمعیتی انجام شده است و جمع بندی و ارائه گزارش تهیه شده توسط مشاوران منتخب این بود که مسیر انتخاب شده کاملا درست، دقیق و کارشناسی است و حداقل احجام و هزینه را به نسبت گزینه های دیگر خواهد داشت.

اسلامی ادامه داد: بنابراین امیدواریم با تعاملی که با سرمایه گذار انجام می شود برای ساخت 60 کیلومتر باقیمانده و تامین اعتبار برای تکمیل قطعات نیمه تمام به تفاهم برسیم و هرچه سریع‌تر مسیر نوردوز تا خواجه که از ورزقان عبور می‌کند را تکمیل کنیم.

به گفته وزیر راه و شهریازی این مسیر یک گذرگاه بین المللی است که آمد وشد به سمت کشور ارمنستان را تسهیل خواهد کرد.

وزیر راه و شهرسازی بعد از اظهارات نماینده سوال کننده نیز گفت: بخشی از پروژه مورد سوال شما به 13 سال پیش باز می‌گردد و بخشی پیرامون ارتقای محور یک راه فرعی روستایی است که این دو از هم تفکیک شوند.

وی تصریح کرد: بزرگراهی که به آن اشاره شد قرار است یک مسیر بین المللی باشد و علاوه بر حل بار ترافیکی اهدافی چون جابجایی بار و مسافر را دارد.

وزیر راه و شهرسازی خطاب به نماینده سوال کننده گفت: شما به همه جا مراجعه کردید و دستور توقف این پروژه را گرفتید «قطعه پنجم بزرگراه ورزقان» حدود 10 ماه تعطیل شده است، چه کسی هزینه های تمام شده برای آن را جبران می کند؟

پس از انتخاب دهقانی به عنوان نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی، مسیر شمالی برای ساخت قطعه پنجم بزرگراه خواه - ورزقان - خاروانا مورد اعتراض وی قرار گرفته و ادامه عملیات قطعه پنجم متوقف شد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به دستور دادستان برای لغو حکم توقف ادامه تکمیل این پروژه یادآور شد: دلیلی نداشت با یک تصور نادرست یک پروژه بین المللی را تعطیل کنیم.

وی افزود: این مورد را به شورای فنی استان ارجاع دادم بررسی و رأی دادند و بار دیگر برای آن مشاور مستقل گرفتم که در این زمینه رأی داد. آنچه امروز برای ما مهم است آبادانی و پیشرفت و رفع مسائل و دغدغه های مردم است و اینکه در این زمینه راه حل ارائه دهیم. ما صورت مسئله را پاک نمی کنیم و مسئله آفرین نیستیم.

وزیر راه و شهرسازی به وضعیت ساخت پروژه های آزادراهی در دولت تدبیر وامید اشاره کرد و گفت: اکثر پروژه های تاریخی سنوات گذشته در این دوره تکمیل و به بهره برداری رسید. روز گذشته در استان البرز پروژه ای به افتتاح رسید که 80 درصد آن در عرض 2 سال تکمیل شد و این در حالی است که در گذشته طی 19 سال تنها 20 درصد از آن تکمیل شده بود.

وی گفت: ما با رویکرد محرومیت زدایی و پیشرفت آبادانی با استفاده از همین منابع موجود که پول نفت هم نبوده و در قالب اسناد خزانه ارائه شده است کارگاه‌ها را سرپا نگه داشتیم و افتخار می کنیم و ادعایی هم نداریم، ضمن اینکه تقابلی نیز با شما نداریم. حرفمان رفع نیاز و موانع توسعه و تسهیل روند آن و پیشرفت ملی است و در این زمینه جانفشانی می کنیم.

اسلامی از نمایندگان خواست که با این وزارتخانه همراه شوند تا پروژه احداث بزرگراه بین اللملی در این منطقه تعطیل نشده و به سرانجام برسد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها