سازمان بین‌المللی همکاری و توسعه اقتصادی:

اقتصاد جهان در سال 2021، 5.8 درصد رشد خواهد کرد

به نقل از نشریه ال پائیس، به لطف طرح‌های واکسیناسیون علیه کووید-19 در جهان و از سرگیری چشمگیر فعالیت‌های اقتصادی، برآوردهای جدید این نهاد بین‌المللی در مقایسه با پیش‌بینی اعلام شده در ماه مارس (اسفند- فروردین) از رشد 5.6 و 4.0 درصدی در سال جاری و سال آینده بیانگر بهبودی نسبی است.  

اقتصاد جهان در سال 2021، 5.8 درصد رشد خواهد کرد
کد خبر: 491683
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۰ ۱۴:۵۴:۲۱

اعتمادآنلاین| سازمان بین‌المللی همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) در تازه ترین گزارش خود از چشم‌انداز اقتصادی جهان، میزان رشد اقتصادی در سال 2021 میلادی را 5.8 درصد و در سال 2022 میلادی 4.4 درصد پیش‌بینی کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از نشریه ال پائیس، به این ترتیب به لطف طرح‌های واکسیناسیون علیه کووید-19 در جهان و از سرگیری چشمگیر فعالیت‌های اقتصادی، برآوردهای جدید این نهاد بین‌المللی در مقایسه با پیش‌بینی اعلام شده در ماه مارس (اسفند- فروردین) از رشد 5.6 و 4.0 درصدی در سال جاری و سال آینده بیانگر بهبودی نسبی است.

لائورنس بون مدیر اقتصادی این سازمان گفت: دولت‌ها تا کنون نزدیک به دو میلیارد دوز واکسن توزیع کرده اند، تا پیش از این هرگز در یک بحران سیاست‌های عمومی اینچنین سریع و اثرگذار هم از منظر بهداشتی و هم از لحاظ مالی ندیده بودیم.

OECD نیمه دوم سال 2021 را برای اقتصاد جهانی آغاز مسیر افزایش در رشد اقتصادی و بهبود شرایط اقتصادی می داند و در خصوص دلایل این تصحیح پیش بینی‌ها و خوشبین بودن به شرایط، بسته‌های کمکی جدید دولت ها و اتحادیه اروپایی، دسترسی جهانی به واکسن کرونا و کاهش تنش های سیاسی اقتصادی قدرت های اقتصادی جهان مانند آمریکا و چین می‌داند.

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی با 38 عضو که مسئولیت 60 درصد تولید ناخالص داخلی جهان را برعهده دارند، هر چند چشم‌انداز اقتصادی خود را بهبود بخشیده اما روند کند واکسیناسیون در کشورهای فقیر از مسائل مورد توجه این نهاد محسوب می‌شود.

بر اساس این گزارش، رشد 8.5 درصدی در چین، 6.9 درصدی در آمریکا، 2.6 درصدی در ژاپن و 3.3 درصد در آلمان پیش‌بینی شده است.

طبق اعلام این نهاد، در میزان رشد اقتصادی آمریکا، بسته 1.9 تریلیون دلاری بایدن برای کمک و جبران آثار مخرب اقتصادی بحران کرونا، تاثیر مستقیم خواهد داشت.

همچنین طبق اطلاعات این نهاد مستقر در پاریس برای آمریکای لاتین انتظار می‌رود در سال جاری میلادی، برزیل رشد 3.7 درصدی، مکزیک 5.0 درصدی، آرژانتین 6.1 درصدی، شیلی 6.7 درصدی و کلمبیا رشد 7.6 درصدی را تجربه کند.

همچنین بر اساس این گزارش، اسپانیا به لطف واکسیناسیون گسترده و حمایت‌های مالی اتحادیه اروپا، شاهد بیشترین رشد اقتصادی در منطقه یورو خواهد بود

انتظار می‌رود تولید ناخالص داخلی اسپانیا در سال جاری میلادی 5.9 درصد افزایش داشته باشد.

به رغم این رشد اقتصادی، درآمد جهانی در پایان سال 2022 همچنان 3 تریلیون دلار کمتر از دوران پیش از همه‌گیری خواهد بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها