مهدی بایی یک مقام مسئول در شرکت سرمایه گذاری:

شیوه ارزش‌گذاری و تقسیم سود سهام عدالت

یک مقام مسئول در شرکت سرمایه‌گذاری گفت: در رابطه با علت تنوع سهام از لحاظ تعداد باید گفت که در ابتدای تاسیس سهام عدالت و آغاز واگذاری سهام عدالت به همه‌ مشمولان تا سقف ارزش یک میلیون تومان و به هر خانوار با سقف پنج میلیون تومان سهام اعطا شد.

شیوه ارزش‌گذاری و تقسیم سود سهام عدالت
کد خبر: 491695
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۰ ۱۵:۰۹:۰۳

اعتمادآنلاین| یک مقام مسئول گفت: به دلایل مختلفی در ارزش گذاری سهام عدالت و تعلق آن به افراد تنوع ایجاد شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی بایی یک مقام مسئول در شرکت سرمایه گذاری در پاسخ به این پرسش که چند مدل سهام عدالت وجود دارد و نحوه تقسیم بندی آن به چه شکل است؟ بیان کرد: در رابطه با علت تنوع سهام از لحاظ تعداد باید گفت که در ابتدای تاسیس سهام عدالت و آغاز واگذاری سهام عدالت به همه‌ مشمولان تا سقف ارزش یک میلیون تومان و به هر خانوار با سقف پنج میلیون تومان سهام اعطا شد.

این مسئول در ادامه بیان کرد: به هر شخصی در خانواده یک الی دو نفره یک میلیون تومان از سهام شرکت‌های قابل واگذاری و به هر خانوار نهایتا تا پنج میلیون تومان سهام تعلق گرفت؛ یعنی اگر خانواری بیش از پنج نفر باشند این عدد بین تعداد اعضای خانواده تقسیم می‌شود. بر این اساس یک تنوع اولیه به این شکل به وجود آمد.

او در ادامه گفت: در سال 95 سازمان خصوصی سازی صورتحسابی برای 49 میلیون نفر مشمول سهام عدالت صادر و اعلام کرد که میانگین برای همه مشمولان 532 هزار تومان بابت بدهی از مجمع یک میلیون بدهی به خزانه واریز شده است. حال افراد باید میزان تفاوت بدهی یعنی 468 هزار تومان مابقی را در طی 7 ماه در فرصتی که سازمان بورس داده است به خزانه واریز می‌کردند. عده‌ای این اختلاف را واریز و سهام اولیه‌شان همان یک میلیون تومان باقی ماند.

بایی در ادامه اظهار کرد: عده‌ای دیگر میزان اختلاف را واریز نکرده‌اند؛ در نتیجه سهام آن‌ها معادل همان سهم 532 هزار تومانی باقی ماند، یعنی 53 درصد از سهام در اختیارشان قرار گرفت و مابقی آن به دولت بازگشت.

او در ادامه گفت: عده‌ای دیگر که جزو دو دهک پایین درآمدی جامعه قرار داشتند؛ مانند افراد تحت پوشش نهاد‌های حمایتی همانند سازمان بهزیستی و تعدادی از رزمندگان فاقد شغل و در آمد ثابت، این افراد 50 درصد تخفیف در قیمت سهام واگذاری نیز داشتند، یعنی برای یک میلیون تومان بدهی فقط 500 هزار تومان به خزانه واریز می‌کردند.

این مقام مسئول اظهار کرد: البته بر خلاف قانون مصوبه‌ای با کمک وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی سازی ابلاغ شد و تغییراتی در قانون داده شد که البته این موضوع مغایر با قانون است. بر این اساس افراد معادل اقساط واریزی به خزانه، مشمول تخفیف می‌شوند؛ یعنی اگر کسی کمتر از آن 50 درصد به خزانه واریز کند معادل آن 50 درصد آن از تخفیف بهره‌مند می‌شود.

بایی در ادامه بیان کرد: یعنی یک فرد تحت حمایت کمیته امداد که سال 85 سهامدار شده است و یک میلیون تومان ارزش سهام آن بوده باید 500 هزار تومان مشمول تخفیف شود؛ به طور مثال فردی که تحت پوشش کمیته امداد بوده است 132 هزار تومان بابت اقساط آن به خزانه دولت واریز شده حال این شخص در سال 86 و 87 به ترتیب 40 هزار تومان و 80 هزار تومان سود دریافت کرده است، چرا که زودتر از دیگر افراد سهام دار شده است، اما گفته‌اند که همه افراد باید یکسان در نظر گرفته شوند و خود این موضوع سبب ضایع شدن حقوق کثیری از سهامداران سهام عدالت شده است.

این مقام مسئول در پایان تصریح کرد: این 120 هزار تومان (مجموع 40 و 80 هزار تومان) را از 532 هزار تومان کم کرده‌اند و 412 هزار تومان شده است؛ حال به جای اینکه 50 درصد تخفیف دهند معادل 412 هزار تومان واریزی به خزانه تخفیف می‌دهند و 88 هزار تومان نیز این جا از سهم این افراد کم شده است، بر این اساس چنین تنوعی به وجود آمده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها