کد خبر: 491861
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۱ ۰۹:۱۵:۰۸
| |

مدیرعامل اسبق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی:

قول وزارت نفت عملی نمی‌شود/ امکان دستیابی به دانش فنی تولید کُک با بها دادن به شرکت‌های دانش بنیان

جلیل سالاری، مدیرعامل اسبق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: تفاهم نامه‌ای که در سال 98 توسط وزارت نفت با شرکت‌های داخلی زیر نظر وزارت صمت امضا شد، پشتوانه مطالعاتی نداشت.

قول وزارت نفت عملی نمی‌شود/ امکان دستیابی به دانش فنی تولید کُک با بها دادن به شرکت‌های دانش بنیان
کد خبر: 491861
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۱ ۰۹:۱۵:۰۸

اعتمادآنلاین| جلیل سالاری، مدیرعامل اسبق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره قول وزارت نفت در بهمن ماه سال 98 برای تولید کک سوزنی و گرافیت مورد نیاز صنعت آلومینیوم و فولاد طی سه سال در کشور که شواهد نشان می‌دهد، تا پایان امسال عملی نشود، اظهار کرد: وزارت نفت باید قبل از برگزاری مراسم انعقاد تفاهم نامه با شرکت‌های داخلی برای تولید کک، ابتدا مطالعات لازم را در این زمینه انجام می‌داد اما بدون انجام این مطالعات، ابتدا موضوع را رسانه‌ای کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، او افزود: در بحث تولید کک، یکسری شاخص‌ها داریم به طور مثال، انجام کنرادسون کربن (یک اندازه گیری باقی مانده کربن فراورده‌های نفتی) یا بررسی میزان فلزات و گوگرد برای به دست آوردن یک خوراک مناسب تولید کک با گرید سوزنی یا اسفنجی است.

این مدیر سابق نفتی ادامه داد: کک سوزنی، یک کک آندی است که در صنایع آلومینیومی کاربرد دارد. طبیعتا بخش زیادی از کک مورد نیاز اکنون وارد می‌شود که اگر بتوانیم آن را در داخل کشور تولید کنیم، بسیار قابل تقدیر است. زمانی که یکی از شرکت آلومینیوم داخلی در حال به بهره برداری رسیدن بود، قصد داشتند که با یک شرکت آلمانی برای تولید کک سوزنی همکاری کنند به همین دلیل از مجموعه وزارت نفت کمک خواستند که خوراک مورد نیاز را در اختیار آن‌ها قرار دادیم که پس از بررسی گفتند که شرایط لازم را ندارد.

او همچنین گفت: پس از تامین خوراک مناسب، موضوع بعدی در مورد تولید داخلی کک این است که یک فرآیندی را در پالایشگاه‌ها ایجاد کردیم که بتوانیم بخشی از شاخص‌ها را به درجه مورد نیاز برسانیم. تفاهم نامه‌ای که در سال 98 توسط وزارت نفت با شرکت‌های داخلی وابسته زیر نظر وزارت صمت امضا شد، پشتوانه مطالعاتی نداشت.

سالاری اضافه کرد: کک یک محصول فرعی است، زیرا وقتی یک واحد کک سازی ساخته می‌شود، حدود 15 تا 20 درصد خوراک تبدیل به کک می‌شود و مابقی آن، فرآورده نیمه نهایی است که باید حتما در واحد‌های پایین دستی تبدیل به یک محصول دیگر و سپس در بازار عرضه شود. بنابراین، کک یک جایگاه ناچیز از نظر اقتصادی در وضعیت کلان پروژه‌های کک سازی دارد.

او تاکید کرد: اما از نگاه این که بخواهیم در این حوزه خودکفا شویم و نیاز به واردات نداشته باشیم، اجرای چنین پروژه‌هایی در کشور ضروری است. متاسفانه آن تفاهم نامه بدون مطالعه بود و در همان زمان نیز اعلام کردیم که در بازه زمانی که وزارت نفت اعلام کرده، واحد‌های کک سازی به بهره برداری نمی‌رسند.

قائم مقام اسبق مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی کشور گفت: وزارت صنعت و معدن نیز که در این زمینه با وزارت نفت وارد مشارکت شد، طبیعتا باید یک تضمین داشته باشد یعنی اگر امروز سرمایه‌ای را می‌پردازد، بتواند از محل فروش محصولات این طرح برداشت لازم را هم داشته باشد. تفاهم نامه‌ای که وزارت نفت در سال 98 امضا کرد، ضرورتی برای رسانه‌ای شدن نداشت و باید حتما قبل از این مراسم، مطالعات لازم انجام می‌شد.

او در پایان اظهار کرد: کک سازی‌ها دو بخش دارند؛ واحد تاخیری و واحد پایین دست آن به نام کلسیناسیون که بحث دستیابی به دانش فنی آن‌ها بسیار اهمیت دارد. یک زمان بخش‌های خصوصی برای این مسئله ورود کردند، اما متاسفانه به نتیجه نرسید. فکر می‌کنم اگر به شرکت‌های دانش بنیان بها داده شود، می‌توان به این دانش فنی دست یافت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها