معاون وزیر صنعت تاکید کرد:

نقش مهم صنایع کوچک در تولید ثروت و توزیع آن در اقتصاد

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: صنایع کوچک نقش مهمی در تولید ثروت و توزیع آن در اقتصاد دارد و همه کشورها اولویت ویژه‌ای برای این بخش قائل شده و جایگاه خاصی را در توسعه پایدار اقتصادی کشور خود به آن داده‌اند.

نقش مهم صنایع کوچک در تولید ثروت و توزیع آن در اقتصاد
کد خبر: 491972
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۱ ۱۱:۴۰:۱۱

اعتمادآنلاین| «علی رسولیان» در نشست ارتباط تصویری امضای تفاهم‌نامه همکاری با انجمن همکاری‌های بین‌المللی صنایع کوچک و متوسط شانگهای چین افزود: یکی از چالش‌هایی که کشورها امروز با آن مواجه هستند، توزیع ناعادلانه ثروت در جهان است و یکی از راه‌های غلبه بر این چالش تقویت صنایع کوچک و متوسط (SMEها) است.

به گزارش ایرنا، وی اضافه‌کرد: SMEها در کنار مزایای متنوع خود، دارای موانع و چالش‌های مشترک خاصی هستند که برای حل آن‌ها، همه کشورها گام‌های توسعه‌ای خاصی را برداشته‌اند.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان این‌که ایران تجربیات موفقی هم در سطح دولتی و هم در سطح شرکت‌ها در زمینه SMEها داشته است، پیشنهاد کرد: اعضای این نشست تجربیات خود را در اختیار یکدیگر قرار دهند که این امر در نهایت منجر به ایجاد شکوفایی و خودآگاهی SMEها خواهد شد.

رسولیان ادامه‌داد: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با در نظر گرفتن نقش و اهمیت صنایع کوچک و این واقعیت که در حدود 92درصد از صنایع کشور را صنایع کوچک تشکیل می‌دهد، تلاش می‌کند با به‌کارگیری سیاست‌های توسعه‌ای و حمایت‌های گوناگون و فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم، فضای رقابت پذیری را برای صنایع کوچک به‌وجود آورد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ماموریت‌های محوله را در دو حوزه اساسی «ایجاد زیرساخت (در قالب شهرک‌ها و نواحی صنعتی، مراکز خدمات فناوری و کسب و کار، شهرک‌های فناوری و تخصصی، تصفیه خانه و شبکه فاضلاب و ...)» و «توسعه صنایع کوچک (توسعه بازار، کارآفرینی، آموزش، تأمین مالی، توسعه خوشه‌های صنعتی، نمایشگاه، توسعه صادرات، کنسرسیوم‌های صادراتی، پیمانکاری فرعی و ...)» دنبال می‌کند.

وی با اشاره به این‌که تاکنون بیش از 900 شهرک و ناحیه صنعتی در کشور به بهره‌برداری رسیده و نزدیک به یک میلیون نفر در بیش از 49 هزار واحد صنعتی مستقر در آن‌ها مشغول به کار هستند، اظهار داشت: این رقم 48 درصد کل صنایع ایران را شامل می‌شود و بیش از 10 درصد این واحدها نیز صنایع با فناوری پیشرفته (Hi-Tech) هستند.

رسولیان افزود: همچنین 6 شهرک فناوری و 38 مرکز خدمات فناوری و کسب و کار برای ارائه خدمات و تأمین نیازهای صنایع کوچک ایجاد شده‌اند و بیش از 500 مشاور در این مراکز مشغول فعالیت هستند.

وی با اشاره به برنامه توسعه خوشه‌های کسب‌وکار به‌عنوان یکی از مدل‌های حمایتی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، اضافه‌کرد: این سازمان برنامه توسعه خوشه‌ای را از یونیدو اخذ و پس از یک دهه تلاش، اکنون مدل توسعه خوشه‌های کسب و کار را با موفقیت در کشور پیاده‌سازی کرده است.

این مقام مسوول بیان‌داشت: در این برنامه و در طول 14 سال گذشته بیش از 400 خوشه کسب و کار شناسایی شده و 140 پروژه توسعه خوشه‌ صنعتی در حوزه‌های مختلف قطعات خودرو، نفت و گاز، چرم، سنگ، سرامیک، پوشاک، بسته‌بندی، کفش و غیره خاتمه یافته و مشغول فعالیت هستند.

معاون وزیر صنعت با بیان این‌که سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در کنار تجارب به‌ دست آمده علاقمند است تا از تجارب سایر کشورها نیز استفاده کرده و دانش و تجربه خود را نیز به اشتراک بگذارد، گفت: این مجموعه به این منظور تاکنون 32 فقره تفاهم‌ نامه همکاری با سایر کشورها منعقد کرده و فعالیت‌های ذیل آن را به پیش برده است که به‌عنوان نمونه می‌توان به همکاری‌های موفقیت آمیز ISIPO و CISMEF در سه سال گذشته اشاره کرد.

ایران شریک اقتصادی و تجاری مهم چین است

رییس انجمن همکاری‌های بین‌المللی صنایع کوچک و متوسط شانگهای نیز در این نشست با استقبال از گسترش همکاری‌ها با سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، گفت: ایران شریک اقتصادی و تجاری مهم چین است و همکاری خوبی بین دو کشور در زمینه‌های اقتصادی و تجاری در جریان است.

«ژنهوا چی‌یان» خاطرنشان‌کرد: امروز با افتتاح دفاتر مرکز همکاری‌های مشترک صنایع کوچک و متوسط ایران و چین در شانگهای و تهران، شرکت‌های دو کشور خواهند توانست در زمینه‌های انتقال فناوری، اعزام گروه‌های تجاری، جذب سرمایه‌گذاری‌ها بین دو کشور، گسترش تجارت و انتقال اطلاعات مورد نیاز شرکت‌های چینی و ایرانی از طریق این مرکز فعال باشند.

در بخش دیگر این نشست نیز سرکنسول کشورمان در شانگهای اظهار داشت: با همراهی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، انجمن بین‌المللی صنایع کوچک و متوسط شانگهای و کنسولگری ایران در شانگهای، شاهد گسترش روزافزون روابط دو جانبه خواهیم بود.

«رمضان پرواز» افزود: امضای این تفاهم‌نامه نماد تلاش‌های مشترک طرفین برای توسعه بلندمدت همکاری‌ها و کمک به صنایع کوچک و متوسط برای توسعه در بازارهای چین و ایران است که در نتیجه آن، فصلی جدید در زمینه ایجاد تعاملات بیشتر گشوده می‌شود.

وی ابراز امیدواری‌کرد: پیرو این تفاهم، بستر حضور بیشتر شرکت‌های ایرانی در چین به‌ویژه در نمایشگاه بین‌المللی واردات شانگهای (CIIE) که از مهمترین رویدادهای تجاری چین به‌شمار می‌رود، فراهم شود.

این تفاهم‌نامه همکاری توسط «عزیزاله قربانی» عضو هیأت مدیره و معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و ژنهوا چی‌یان رئیس انجمن همکاری‌های بین‌المللی صنایع کوچک و متوسط شانگهای به امضاء رسید.

همزمان با انعقاد تفاهم‌نامه گسترش همکاری‌های صنعتی و تجاری بین سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و انجمن همکاری‌های بین‌المللی صنایع کوچک و متوسط شانگهای، مرکز همکاری‌های مشترک صنایع کوچک و متوسط ایران و چین نیز در تهران و شانگهای افتتاح شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها