کد خبر: 492024
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۱ ۱۲:۴۰:۴۲
| |

رئیس شورای اروپا:

همه گزینه‌ها علیه ترکیه روی میز است

در ادامه تنش‌های کشورهای اروپایی با دولت ترکیه بر سر مشکلات دوجانبه مختلف، چارلز میشل رئیس شورای اروپا از روی میز بودن همه گزینه‌ها علیه آنکارا خبر داد.

همه گزینه‌ها علیه ترکیه روی میز است
کد خبر: 492024
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۱ ۱۲:۴۰:۴۲

اعتمادآنلاین| رئیس شورای اروپا با تهدید ترکیه مبنی بر اینکه همه گزینه‌ها علیه این کشور روی میز است، گفت از هر چیزی که بتوانند برای تغییر رفتار آنکارا استفاده می‌کنند.

به گزارش فارس، در ادامه تنش‌های کشورهای اروپایی با دولت ترکیه بر سر مشکلات دوجانبه مختلف، «چارلز میشل» رئیس شورای اروپا از روی میز بودن همه گزینه‌ها علیه آنکارا خبر داد.

میشل روز شنبه در مصاحبه با روزنامه یونانی «کاثیمِرینی» با ابراز نگرانی از تمایلات و نیات ترکیه، گفت اتحادیه اروپا آماده است از تمام ابزارهایی که در اختیار دارد برای تغییر رفتار آنکارا استفاده کند.

وی ضمن اشاره به اعلام موضع محکم 27 کشور اتحادیه اروپا به ترکیه، توضیح داد: «ما پیام واضحی فرستادیم، اینکه برای داشتن دستورکاری مثبت‌تر آماده هستیم، اما این حالت ما مشروط، متناسب و برگشت‌پذیر است».

رئیس شورای اروپا ادامه داد که موضع مثبت کشورهای اروپایی در قبال ترکیه، به حصول پیشرفت در عرصه میدانی - مخصوصا در روابط ترکیه با یونان و قبرس - و همچنین رفتار ترکیه مشروط کرد.

به نوشته کاثیمرینی، میشل در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی موقت از تغییر سیاست‌های ترکیه به جهت مطلوب اروپا نیز تصریح کرد که فعلا این ارزیابی را تا پایان ماه ژوئن انجام نمی‌دهد اما در گذشته شاهد آن بودیم که یک قدم در مسیر درست و دو قدم در مسیر اشتباه برداشته‌اند.

وی با بیان اینکه ترکیه همسایه اروپا و عضوی از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است، افزود: «اما لازم است که اتحادیه اروپا رویکردی مثبت‌تر در قبال منافع مشترک کشورهای اروپایی از جمله لیبی، سوریه و قفقاز اتخاذ کند».

این مقام اروپایی در پایان تاکید کرد که اقدامات و مواضع ترکیه در گذشته درخصوص بحران‌های مذکور، با منافع اتحادیه اروپا در تضاد بوده است.

اواسط فروردین ماه بود که میشل و «اورسولا ون‌درلین» رئیس کمیسیون اروپا طی سفر به ترکیه، با «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور این کشور دیدار کرده و درباره مسائل دوجانبه از جمله تنش‌زدایی در شرق مدیترانه و همچنین ابعاد عضویت کامل این کشور در اتحادیه اروپا صحبت کردند.

در ماه‌های گذشته اقدامات اکتشافی ترکیه در شرق دریایی مدیترانه به تشدید تنش‌ها میان این کشور و کشورهای اروپایی منجر شده است. یونان و قبرس به همراه برخی کشورهای اروپایی می‌گویند که اقدامات ترکیه غیرقانونی و تنش‌آمیز است و به آنکارا درباره تبعات این اقدامات هشدار داده‌اند. ترکیه اما اعلام کرده که این کشور تنها در حال تامین حقوق خود در این دریا و دریاهای سیاه و اژه است.

با این حال اردوغان در پیامی به مناسبت روز اروپا به مسئولان اتحادیه این قاره، وجود این کشور در اتحادیه اروپا را برای بازگشت قدرت به این قاره لازم دانسته و خواستار تغییر ساختار این اتحادیه شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها