لایحه رتبه‌بندی معلمان در نوبت نشست بعدی مجلس / موافقت نمایندگان با بررسی اولویت‌دار لایحه رتبه‌بندی معلمان

خبرگزاری مجلس اعلام کرد که نمایندگان مردم با اولویت قرار گرفتن بررسی لایحه رتبه‌بندی معلمان موافقت کردند که بر این اساس، لایحه مذکور در نشست آتی مجلس مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

لایحه رتبه‌بندی معلمان در نوبت نشست بعدی مجلس / موافقت نمایندگان با بررسی اولویت‌دار لایحه رتبه‌بندی معلمان
کد خبر: 492053
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۱ ۱۳:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ پیش از اینکه اردیبهشت به نیمه برسد، جلسه‌ای با حضور برخی از فعالان فرهنگیان و محمدباقر نوبخت، برگزار شد که در آن حرف به لایحه معطل‌مانده رتبه‌بندی معلمان در مجلس رسید. معاون رییس‌جمهور در آن جلسه گفت: «دولت توان و زمان زیادی گذاشته است تا برای ایجاد نگاه ویژه نسبت به جامعه معلمان و قدردانی از تلاش‌های آنان فرصتی را فراهم کند که از طریق لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان این فرصت فراهم شده است.

به گزارش روزنامه شرق، این لایحه دارای پتانسیل‌های خوبی است و در صورت تصویب در مجلس شورای اسلامی؛ مقدمات رضایت شغلی معلمان و توسعه صلاحیت‌های حرفه‌ای آنان و همچنین، ارتقای نظام آموزشی کشور را موجب خواهد شد». معطلی لایحه در مجلس سبب شده بود این تردید در میان برخی از فرهنگیان به وجود بیاید که شاید قصدی در کار است تا نوبت از دولت روحانی بگذرد و بعد نگران این بودند که مبادا در جابه‌جایی دولت‌ها و قبل از تصویب مجلس، لایحه یا از دستور کار خارج شود یا بودجه‌های مصوب آن تغییری کند.

ظرف یکی دو هفته گذشته اما کمیسیون آموزش لایحه را به جریان انداخت و حالا خبر می‌رسید که قرار است فوریت بررسی آن هم در دستور کار باشد. روز گذشته خبرگزاری مجلس خبر داد: «نمایندگان مردم با اولویت قرار گرفتن بررسی لایحه رتبه‌بندی معلمان موافقت کردند که بر این اساس، لایحه مذکور در نشست آتی مجلس مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.»

نوبخت در صفحه توییترش نوشته بود: «روز معلم فرصتی برای تکریم نقش معلمان گرانقدر در مدارس و دانشگاه‌ها ست. رتبه‌بندی معلمان و همسان‌سازی اعضای هیات علمی کمترین اقدام در تقدیرعملی از آنهاست. با تامین مالی صورت‌گرفته پس از تصویب لایحه رتبه‌بندی و تهیه دستورالعمل منطقی و عادلانه همسان‌سازی از تاریخ 1/1/1400 اجرایی می‌شود.»

این پیامی بود به فرهنگیان که دولت لایحه را داده، بودجه‌اش را تامین کرده و هر موقعی که تصویب شود تاریخ آغاز اعمال آن را از ابتدای فروردین سال جاری در نظر خواهد گرفت. دیگر همه‌چیز در دست مجلس بود تا اینکه روز 26 اردیبهشت ماه، تقریبا دو هفته پس از آن جلسه نوبخت با برخی از فرهنگیان، سخنگوی کمیسیون آموزش از تصویب کلیات لایحه رتبه‌بندی معلمان در کمیسیون آموزش با اکثریت قاطع آراء خبر داد. بعد نوبت به تسریع روند در مجلس رسید.


روز شنبه همین هفته نایب‌رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به ایسنا خبر داد که بیش از 100 نماینده در نامه‌ای به رییس مجلس خواستار بررسی خارج از نوبت لایحه رتبه‌بندی معلمان شده‌اند.

در نامه آمده بود: «احتراما اینجانبان امضا‌کنندگان ذیل به استحضار می‌رساند به دنبال وصول لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان از سوی دولت محترم بر اساس تقاضا و پیگیری مکرر اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در سال 1399 و تصویب آن به اتفاق آراء در کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در اولین جلسه سال 1400 با پایان مهلت ارایه پیشنهادات از سوی نمایندگان محترم هم‌اکنون در دستور هفتگی مجلس قرار دارد. با عنایت به تقاضای به حق جامعه فرهنگیان کشور و عدم اجرای رتبه‌بندی ویژه معلمان در طول 10 سال گذشته و لزوم تصویب آن در مجلس شورای اسلامی در اجزای جزو 2 ماده 63 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه دستور فرمایید این لایحه با اولویت وفق تبصره 1 ماده 100 قانون آیین نامه داخلی مجلس در دستور مجلس قرار گیرد و در اسرع وقت با تصویب و ابلاغ زمینه اجرای آن فراهم گردد. ضمنا در قانون بودجه سال 1400 پیش بینی تامین اعتبار اجرای آن صورت گرفته است.»

لطفا عجله کنید

یک روز پس از انتشار این خبر، نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز گذشته با 156 رأی موافق، 9 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 193 نماینده حاضر، با در اولویت قرار دادن این لایحه برای بررسی موافقت کردند. محمد وحیدی، نایب‌رییس کمیسیون آموزش که درخواست‌کننده بررسی اولویت‌دار این لایحه بود به خانه ملت گفته است که تصویب لایحه «شاهکار مجلس» است.

در همین میان انتقاداتش را هم از آموزش و پرورش از یاد نبرده: « تصویب این لایحه از شاهکارهای مجلس یازدهم بوده، چرا که بیانگر استمرار پیگیری‌های نمایندگان به ارسال آن از سوی دولت و مجلس است، همچنین پیگیری‌های مصرانه کمیسیون آموزش و تحقیقات در این زمینه را نشان می‌دهد که برای اجرایی شدن بخش تعطیل شده سند تحول بنیادین در 6 زیرنظام تلاش کردند. این لایحه بر توجه به معلمان به عنوان مهم‌ترین مولفه اثربخش در تعلیم و تربیت تاکید دارد، ضمن اینکه همه ما از این جهت از آموزش و پرورش ناراضی هستیم که در جهت رسیدن آموزش و پرورش به یک وضعیت مطلوب تلاش نکرده است، کما اینکه تاکنون تنها در حوزه کمّی و پوشش تحصیلی اقدام شده و در جهت کیفی شدن آموزش اقدامی صورت نگرفته است.»

ادامه توضیحات وحیدی در خصوص این لایحه هم باز نقد دولت بود و بلاتکلیفی طولانی موضوع رتبه‌بندی معلمان: « هم‌اکنون مجلس در تلاش است با این نگاه که معلم مهم‌ترین عنصر حوزه تعلیم و تربیت بوده و نظام شایستگی و ارزشیابی معلم‌ها و نظام پرداخت‌ها باید براساس این نگاه اصلاح شود، این لایحه را به تصویب رساند. این نظام براساس قانون 6 زیرنظام تحول سند تحول بنیادین را طراحی کرده که یکی از آنها که وظیفه مجلس در آن این است که این مهم را که 10 سال توسط دولت مسکوت نگه داشته شده است را تا تبدیل آن به قانون پیگیری کند، چرا که در قانون برنامه ششم توسعه نیز به صراحت آمده است که در صورتی می‌توان رتبه‌بندی معلمان را اجرا کرد که این موضوع به صورت لایحه از دولت به مجلس تقدیم شود.»

او البته بابت ارسال لایحه به مجلس از دولت و وزیر آموزش و پرورش تشکر کرد اما «فوریت نداشتن لایحه» را از مسوولیت‌های آنان دانست: « یکی از ایرادات این لایحه این بوده‌که فوریت ندارد و حتی به رغم اینکه در بودجه 1400 حداقل مبلغ 15 هزار میلیارد تومان برای این مصوبه تعیین شده است، اما تا فوریت آن تصویب نشود، اجرایی نخواهد شد.»

نایب‌رییس کمیسیون آموزش از همکارانش در مجلس خواسته است تا با بررسی سریع و تصویب لایحه « به انتظار 10 ساله معلمان پایان دهند» پس از او محمدحسین فرهنگی، نماینده تبریز هم خواستار آن شد که این لایحه به صورتی بررسی و تصویب شود که دیگر از سوی شورای نگهبان هم بازگشت داده نشود: « البته این لایحه نواقصی دارد، به همین دلیل پیشنهاداتی را برای اصلاح آن ارایه دادیم، ضمن اینکه از هیات رییسه می‌خواهیم که مجدد آن را به کمیسیون آموزش و تحقیقات بازنگرداند و در صحن به رفع ایرادات رسیدگی شده و نهایی شود. ما باید به این نکته توجه کنیم که اگر موارد بسیاری را به این لایحه بیفزاییم، قطعاً شورای نگهبان براساس اصل 75 قانون اساسی، آن را به مجلس باز می‌گرداند، بنابراین نمایندگان باید در تصویب فوریت آن با قاطعیت همراهی کنند تا مسیر برای تصویب این لایحه با سرعت آماده شده و این پیام را به جامعه تعلیم و تربیت کشور بدهیم که مجلس قاطعانه پشتیبان آنهاست و مطالبات‌شان را مورد حمایت قرار می‌دهد.»


اما این اصرارهای ناگهانی مجلس برای شتاب بخشیدن به روند تصویب لایحه به معنای نبود برخی از مخالفت‌ها از سوی نمایندگان نیست. حسن نوروزی، نماینده بهارستان و رباط کریم در مجلس می‌گوید که این لایحه مدت‌ها است که وجود دارد و در سال‌های مختلفی هم به نوعی تصویب شده و بودجه‌ای هم به آن اختصاصا داده شده، حال آنکه از نظر او وضعیت وخیم آموزش و پرورش باید به صورت دیگری اصلاح شود تا تبعیض از میان جامعه فرهنگیان رخت بربندد.

به گفته او این اصلاح باید اساسی‌تر از تسریع یک لایحه قدیمی صورت گیرد: « ما در سال‌های 94، 98 و 99 رتبه‌بندی معلمان را به نحوی تصویب کرده و در بودجه 1400 نیز مبلغ 6 هزار میلیارد تومانی که دولت برای این بخش تعیین کرده بود تا 15 هزار میلیارد افزایش دادیم.

چرا شما یک کار کلی برای آموزش و پرورش انجام نمی‌دهید؟ کما اینکه در گذشته نیز در مقاطعی مسائل مختلف پیرامون استخدام معلمان حق‌التدریسی و نهضتی در قالب طرح بررسی و تصویب شد. هم‌اکنون آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران به 190 هزار معلم نیاز دارد و این آمار تا سال 1404 به 600 هزار نفر می‌رسد. روز گذشته در پی دیدار با تعدادی از معلمان مدارس غیرانتفاعی متوجه شدم که آنها به رغم برخورداری از مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری، مبالغی کمتر از 600 هزار تومان در ماه دریافت می‌کنند، بنابراین باید به این تبعیض پایان داده شود.»

خانه ملت به نقل از جلسه علنی روز گذشته نوشته است که نوروزی در پایان از کمیسیون آموزش وتحقیقات و فراکسیون فرهنگیان خواست تا یک سال وقت بگذارند و قانون جامع و کاملی که تمام مشکلات معلمان را برطرف کند، به تصویب برسانند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها