محمدرضا حسینا در یادداشتی برای «اعتمادآنلاین» نوشت:

طرح مالیات برعایدی و برداشت پول از جیب مردم!

محمدرضا حسینا، عضو اتاق بازرگانی مشهد و فعال اقتصادی در یادداشتی نوشت: مساله طرح مالیات بر عایدی اگرچه روش بسیار خوب بر مقابله با سوداگران بازارهایی همانند ارز، مسکن،خودرو و سهام است و در سایر کشورها پیشرفته جهان این مساله اجرا می‌شود اما این طرح تصویب شده مجلس دارای مشکلات اساسی است.

طرح مالیات برعایدی و برداشت پول از جیب مردم!
کد خبر: 492095
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۱ ۱۴:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مساله طرح مالیات بر عایدی اگرچه روش بسیار خوب بر مقابله با سوداگران بازارهایی همانند ارز، مسکن،خودرو و سهام است و در سایر کشورها پیشرفته جهان این مساله اجرا می‌شود اما این طرح تصویب شده مجلس دارای مشکلات اساسی است.

به گزارش اعتمادآنلاین ، این بار هم تصویب این طرح بدون مشورت بخش‌خصوصی است. چندی پیش رئیس دولت گفته بود مقصر اصلی تورم، دولت و بانک‌ها هستند اما مجلس همچنان اصرار دارد برای جلوگیری از تورم، از مردم مالیات بر عایدی سرمایه گرفته شود.

باید اعلام کرد که نرخ تورم پس از انقلاب همیشه دو رقمی بوده است. اساسا سیاست ‌گذاران ما با پول‌پاشی در کشور قصد کنترل تورم را دارند. برای نمونه، با تصویب مالیات بر عایدی قصد دارند از افزایش تورم جلوگیری شود در حالی که مالیات بر عایدی مجدد باعث افزایش تورم می‌شود.

این طرح در تمام ابعاد به نفع دولت است، همان طور که اشاره شد اصلی‌ترین دلیل ایجاد تورم در کشور خلق پول بدون پشتوانه توسط دولت و خصوصا بانک مرکزی است، بنابراین هرچقدر دولت باعث افزایش تورم در کشور گردد دریافتی مالیات برعایدی‌های سرمایه افزایش می‌یابد و چه بسا دولت با افزایش نرخ تورم سودای افزایش در آمدهای مالیاتی را دارد تا بتواند کسری بودجه خود را به صورت غیر منصفانه و از جیب مردم تامین کند.

نمایندگان مجلس بدانند چنانچه در کشورهای توسعه یافته قانون مالیات در عایدی سرمایه اجرا می‌شود و این طرح مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد دلیلش این است که تورم در آن کشورها تک رقمی و حدود دو تا پنج درصد است.

بنابراین مالیاتی که کشورهای پیشرفته از محل عایدی پیشرفته از مردم دریافت می‌کنند، رقم اندکی است این در حالی که در کشور ما نرخ تورم بالاست و باعث آسیب‌های جبران‌ناپذیر به پایه‌های اقتصادی کشور می‌شود که نمونه آن را می‌توان به ایجاد بازارهای پول سیاه و پولشویی به جهت مخفی‌سازی در آمدهای عایدی از محل سرمایه اشاره کرد.

بی‌شک اگر طرح مالیات بر عایدی در ونزوئلا با تورم چند صد درصدی اجرا شود همه اموال مردم به عنوان مالیات بر عایده نصیب دولت می‌شود. آن وقت دولت هم باید از عایدی‌های خودش مالیات بگیرد.

موافقان اجرای طرح مالیات بر عایدی باید بدانند با اجرای این طرح تورم کاهش یا کنترل نمی‌شود. بلکه باید مالیات بر در آمد اخذ شود. چرا که برخی بنگاه‌ها هستند که با فعالیت‌های زیرزمینی و مخفیانه مالیاتی از آنها دریافت نمی‌شود یا شرکت‌هایی هستند که کالاها را قاچاقی وارد می‌کنند و با استفاده از حساب‌های اجاره‌ای کالاها را فروخته و مالیاتی هم به دولت نمی‌دهند.

مجلس به جای تصمیم‌های عجولانه باید به دنبال این گونه فرارهای مالیاتی باشند نه اینکه با دریافت مالیات بر عایدی ضربه جبران ناپذیری را بر پیکره اقتصاد کشور وارد کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها