رکود در بازار خودرو همچنان ادامه دارد...

چندی است که بازار خودرو به رکودی عمیق کشیده شده و سطح معاملات به صفر بسیار نزدیک است؛ همین نبود مشتری در بازار سبب شده است که علیرغم نوسان افزایشی نرخ ارز و اجرایی شدن مصوبه افزایش قیمت خودروها درب کارخانه، در مقایسه قیمت خودروها در بازار امروز (سه‌شنبه11 خردادماه) با قیمت‌های نیمه دوم اردیبهشت ماه تغییر چندانی دیده نشود.

رکود در بازار خودرو همچنان ادامه دارد...
کد خبر: 492101
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۱ ۱۴:۲۹:۱۳

اعتمادآنلاین| در حالی که طی روزهای اخیر (از آخرین روزهای هفته گذشته تاکنون) نرخ ارز، سیر صعودی پیش گرفته اما همچنان بازار خودرو اعتنایی به این نوسانات افزایشی نرخ ارز نداشته و همانطور که به اعمال مصوبه مجوز شورای رقابت برای افزایش قیمت محصولات و اعلام قیمت‌های جدید، اعتنایی نکرد، به تغییرات نرخ ارز نیز واکنش نداشته و سبب ایجاد تقاضای کاذب نشده است.

به گزارش ایسنا، این در حالی است که هرگاه نرخ ارز در داخل افزایشی پیدا می‌کرد، بسیاری به سمت بازار خودرو به جهت سرمایه‌گذاری روانه و با ایجاد تقاضای کاذب، سبب افزایش قیمت‌ها می‌شدند؛ اما اینبار نبود مشتری و به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو، "محدود شدن معاملات به تقاضاهای مصرفی آن هم بسیار کم" بازار به صرافت جذب مشتریان کاذب و دلالان نیفتاد.

امیدواری به نتیجه مذاکرات وین یا نتیجه انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو می‌تواند از جمله عواملی باشد که مردم را منتظر نگه داشته تا ببینید چه اتفاقی خواهد افتاد و امید دارند که قیمت‌ها ریزش بیشتری داشته باشد. به سبب اینکه تعداد فروشندگان خودرو بیش از خریداران است، تقاضای کاذب هم شکل نگرفته و قیمت‌ها نسبت به نیمه دوم اردیبهشت ماه امسال که هنوز قیمت‌های جدید خودروسازان تغییری نکرده بود و دلار نیز ارزان‌تر بود، تغییر چندانی نداشته و از ثبات نسبی برخورد بوده است.

بطور مثال تا پیش از افزایش رسمی قیمت‌ محصولات خودروسازان و افزایشی شدن نرخ ارز که قیمت‌ پژو 206 تیپ 2 که در محدوده 198 تا 210 میلیون تومان بود در بازار امروز (سه‌شنبه) حدودا 195 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. تیپ 5 آن که حدودا 255 میلیون تومان بود اکنون هم 257 میلیون تومان است. پژو 207 اتوماتیک نیز همچنان در کانال 370 میلیون تومان قرار دارد.

همچنین پژو پارس که در نیمه دوم اردیبهشت ماه ، به 210 میلیون تومان نزدیک شده بود امروز حدودا 217 میلیون تومان است. پژو 405 GLX همچنان در همان محدوده 190 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده و سمند LX نیز از 191در کانال 190 میلیون تومان نوسان محدود دارد.

دیگر محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو قیمت‌های حدودیشان بدین صورت است که بطور مثال رانا 205 میلیون تومان، راناپلاس 222 میلیون تومان، دنا حدود 270 میلیون تومان و دنا پلاس توربو (دنده‌ای) در کانال 350 میلیون تومان هستند.

علاوه براین‌ها در محصولات دیگر خودروساز بزرگ کشور نیز ثبات نسبی و نوسانات محدود نسبت به قیمت‌های اواسط اردیبهشت دیده می‌شود. بطور مثال سایپا 111 در کانال 130 میلیون تومان قرار گرفته، سایپا 131 حدود 115 میلیون تومان و سایپا 151 (پراید وانت) هم همچنان کمتر از 120 میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شوند.

ساینا نیز در محدوده 145 میلیون تومان، تیبا 125 میلیون تومان و تیبا2، 129 میلیون تومان هستند.

کوییک دنده‌ای و کوییک R نیز نوسان قیمتی چندان نداشته و در همان محدوده‌های قبلی، قیمت‌گذاری شده‌اند. کوییک دنده‌ای حدود 145 میلیون تومان و کوییک R در محدوده 152 میلیون تومان قرار دارند.

کارشناسان و فعالان صنعت خودرو کشور نیز معتقدند که خواسته یا ناخواسته بازار خودرو وارد دوران سنگین رکود شده است و آن‌ها نگران از این هستند که ادامه این وضعیت، نیاز بازار خودرو در سال جاری را محدود کند و حجم عرضه و تقاضا به شدت تحت فشار قرار گیرد و بازار به خوابی عمیق فرو رود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها