کد خبر: 492139
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۱ ۱۵:۵۵:۱۷
| |

حمایت اتحادیه اروپا از تحقیقات دادگاه لاهه

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادعا کرد: این اتحادیه از تحقیقات دیوان بین‌المللی کیفری درباره جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی حمایت می‌کند. رای ما مهم است که از بی طرفی و استقلال دادگاه حفاظت کنیم.

حمایت اتحادیه اروپا از تحقیقات دادگاه لاهه
کد خبر: 492139
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۱ ۱۵:۵۵:۱۷

اعتمادآنلاین| سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادعا کرد که این اتحادیه از تحقیقات دیوان بین‌المللی کیفری درباره جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی حمایت می‌کند.

به گزارش ایرنا، پیتر استانو روز سه‌شنبه در نشست خبری در بروکسل بیان داشت: اتحادیه اروپا مدافع قوی دیوان بین‌المللی کیفری است.

برای ما مهم است که از بی طرفی و استقلال دادگاه حفاظت کنیم.

دیوان بین‌المللی کیفری به گفته او آخرین راه چاره است تا زمانی که عدالت برای قربانیان در سطح ملی اجرا نمی‌شود، اقدام کند.

این دیپلمات اروپایی سپس اضافه کرد: ما از طرف‌های عضو و غیر عضو پیمان رم می‌خواهیم تا با دیوان بین‌المللی کیفری گفت‌وگو کنند. این گفت‌وگوها نباید جنبه تقابل و سیاسی داشته باشد و باید بر پایه قانون و واقعیت‌ها باشد.

وی افزود: ما هم در زمینه تقویت قوانین بین‌المللی و مقابله با مصونیت از مجازات اشتراک نظر داریم و قویا از دیوان بین‌المللی کیفری حمایت می‌کنیم.

دادستان کل دادگاه کیفری بین‌المللی اسفند ماه سال گذشته اعلام کرد که کار تحقیقات درباره ادعای جنایت‌های جنگی اسراییل (سرزمین‌های اشغالی فلسطین) توسط این نهاد بین‌المللی، آغاز شده است. فاتو بنسوده با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که این تحقیقات مستقل، بی طرفانه و بدون ترس انجام خواهد شد.

برخی کشورهای اروپایی از جمله انگلیس و آلمان ادعا کرده‌اند که این دادگاه صلاحیت رسیدگی به این پرونده را ندارد. با این حال بیش از 50 وزیر خارجه، نخست وزیر و مقامات ارشد بین‌المللی سابق، از جمله دو وزیر سابق محافظه‌کار انگلیس، اخیرا در نامه‌ای سرگشاده‌ دخالت سیاسی در تلاش‌های دیوان کیفری بین‌المللی برای تحقیق در مورد جنایات جنگی در فلسطین را محکوم کرده‌اند.

در این نامه آمده است: "ما با نگرانی جدی دستور اجرایی صادر شده توسط رئیس جمهور پیشین دونالد ترامپ در ایالات متحده و تحریم‌های تعیین شده علیه کارمندان دادگاه و اعضای خانواده آنها را شاهد بودیم. اکنون نگرانی جدی و عمیق ما انتقاد عمومی غیرمنطقی از دادگاه در مورد تحقیق در مورد جرایم رخ داده در سرزمین‌های اشغالی فلسطینی، از جمله اتهامات بی اساس یهود ستیزی است. به خوبی اثبات شده که پاسخگویی در مورد نقض جدی حقوق توسط طرفین درگیری برای دستیابی به صلح پایدار و پایدار ضروری است. این مسئله در اسرائیل و فلسطین درست مانند سودان، لیبی، افغانستان، مالی، بنگلادش/میانمار، کلمبیا و اوکراین وجود دارد."

امضا کنندگان این نامه با اشاره به اعتراض به نامه بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس برای دلجویی از لابی صهیونیسم در این کشور تاکید کرده‌اند: اگر در بحث ارتقا و حمایت از عدالت در سطح جهانی جدی باشیم تلاش برای بی اعتبار سازی دادگاه و مانع‌تراشی در روند آن قابل تحمل نخواهد بود.

این نامه می‌افزاید: ما ترس از شکایات و تحقیقات با انگیزه سیاسی را درک می‌کنیم با این وجود کاملاً معتقدیم که اساسنامه رم بالاترین معیارهای عدالت را تضمین می‌کند و راهی اساسی برای رسیدگی به مصونیت از مجازات جدی‌ترین جنایات در جهان را فراهم می‌کند. عدم اقدام، عواقب سنگینی به دنبال خواهد داشت.

دیوان بین المللی کیفری نخستین دادگاه دائمی بین‌المللی است که به منظور محاکمه کسانی تأسیس شده که مسئولیت سنگین‌ترین جنایات از جمله جنایات علیه بشریت و جنایات جنگی را بر عهده دارند.

اساسنامه رم که این دیوان بر اساس آن تأسیس شد، از سوی 123 کشور تصویب شده و به این معنی است که آن کشور در صورت لزوم باید مقام‌های بلندپایه یا شهروندان عادی خود را که در جنایات جنگی و نقض فاحش حقوق بشر دخالت داشته‌اند، تحویل دیوان دهد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها