کد خبر: 492280
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۲ ۰۹:۴۰:۴۸
| |

شدت آلودگی صوتی شب‌های تهران از روز بیشتر است

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نتایج اندازه‌گیری‌ آلودگی صوتی تهران در سال 99، نشان می‌دهد شدت آلودگی صوتی در دوره زمانی شب، نسبت به دوره زمانی روز بیشتر است.

شدت آلودگی صوتی شب‌های تهران از روز بیشتر است
کد خبر: 492280
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۲ ۰۹:۴۰:۴۸

اعتمادآنلاین| حسین شهیدزاده با استناد به نتایج بررسی تراز صوتی ایستگاه‌های ثابت سنجش صوت در تهران، تأکید کرد: میانگین تراز صوتی برای تمامی ایستگاه‌ها در دو دوره زمانی روز و شب برحسب ساعت‌های مختلف شبانه‌روز در سال 99، از حد استاندارد کاربری تجاری و مسکونی به عنوان کاربری غالب ایستگاه‌های ثابت سنجش صوت، بالاتر بوده است.

به گزارش مهر؛ وی با اشاره به اینکه استاندارد آلودگی صوتی در ساعات شب، 10 دسی‌بل آرام‌تر و کم سر و صداتر از ساعات روز است، اظهار کرد: بر اساس نتایج اندازه‌گیری آلودگی صوتی تهران در سال 99، میزان تراز صدای روز و شب در این کلان‌شهر خیلی به هم نزدیک است که این موضوع، نشان می‌دهد شدت آلودگی صوتی در دوره زمانی شب، نسبت به دوره زمانی روز بیشتر است.

شهیدزاده با بیان اینکه آلودگی صوتی یکی از مهم‌ترین آلاینده‌های محیط زیستی است که سلامتی انسان را در ابعاد مختلف به خطر می‌اندازد، تصریح کرد: از جمله اثرات آلودگی صوتی بر انسان، کاهش تمرکز، اختلال در یادگیری و اضطراب است، ضمن اینکه افزایش ضربان قلب و فشار خون و زخم معده و روده نیز از آثار بلندمدت آلودگی صوتی بر سلامت انسان است.

وی درباره راهکارهای کاهش آلودگی صوتی توضیح داد: یکی از شناخته‌شده‌ترین راهکارها برای کنترل آلودگی صوتی، نصب دیوارهای صوتی در بزرگراه‌ها و در مجاورت مکان‌هایی با کاربری‌های حساس به صداست که سبب کاهش آلودگی صوتی می‌شوند.

شهیدزاده با اشاره به اینکه نوع متحرک دیوارهای صوتی می‌تواند برای کاهش سر و صدای ناشی از تجهیزات ساختمانی و اقدامات عمرانی مورد استفاده قرار گیرد، اظهار کرد: این نوع دیوارها به‌راحتی قابل نصب و جابه‌جایی هستند و می‌توانند به‌عنوان یکی از ملزومات فعالیت‌های ساختمانی و عملیات عمرانی با یک‌بار خرید توسط پیمانکار، در پروژه‌های متعدد استفاده شوند.

وی با بیان اینکه اگر ساختمان‌های با کاربری حساس به صدا در مجاورت آلودگی‌های صوتی ناشی از تردد خودروها، حرکت قطارها و پرواز هواپیماها قرار داشته باشند، رعایت مبحث 18 مقررات ملی ساختمان به منظور دریافت صدای استاندارد در مورد آنها ضروری است، تصریح کرد: برای مثال، در این‌گونه ساختمان‌ها، جانمایی مناسب اتاق‌ها و استفاده از پنجره‌های چند جداره، پرده‌های آکوستیک و مصالح مناسب، دارای اهمیت بالایی است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، اهمیت و ضرورت آموزش و افزایش سطح آگاهی و شناخت جامعه در مورد آلودگی صوتی و دلایل و عوامل آن را مورد تأکید قرار داد و خاطرنشان کرد: عدم استفاده از بوق به عنوان یکی از عوامل آلودگی صوتی تهران، عدم کارکرد درجای خودرو، مراجعه به موقع به مراکز معاینه فنی خودرو و عدم دست‌کاری اگزوز از جمله مواردی‌اند که با رعایت آنها می‌توانیم برای داشتن شهری آرام سهیم باشیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها