کد خبر: 492435
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۲ ۱۲:۵۰:۰۰
| |

حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی:

باید مراکز متعدد چین‌شناسی در دانشگاه‌های کشور تشکیل شود

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی گفت: در کل نیازمند یک تغییر ذهنیت در مورد چین و روابط دانشگاهی با چین هستیم. باید مراکز متعدد چین‌شناسی در حوزه‌های مختلف در دانشگاه‌های کشور تشکیل شود و مورد حمایت مالی و اداری وزارت علوم قرار گیرند.

باید مراکز متعدد چین‌شناسی در دانشگاه‌های کشور تشکیل شود
کد خبر: 492435
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۲ ۱۲:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در نشست تخصصی بررسی همکاری‌های علمی دانشگاهی، در برنامه راهبردی همکاری‌های ایران و چین که به صورت برخط برگزار شد، با بیان اینکه نظام جهانی مرکب از شبکه‌های جهانی است که در هم تنیده و فضای روابط جهانی را شکل می‌دهد، اظهار کرد: کشور چین یکی از بازیگران اصلی در ایجاد شبکه‌های نوین جهانی است، نه به عنوان یک کشور یا یک دولت، بلکه به عنوان یک فضای تمدنی و یک شبکه روابط جهانی مطرح است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: فناوری و ایجاد زنجیره ارزش، محور توسعه آینده چین است. پس از انقلاب فرهنگی، چین شاهد یک چرخش از سیاست به اقتصاد در الگوی توسعه بود و امروز هم از اقتصاد به سوی فناوری چرخش پیدا کرده است.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: توسعه فناوری پیشرفته به خصوص در حوزه‌های هوش مصنوعی، استفاده از فناوری هسته‌ای در سوپر کامپیوتر و شبکه‌های جهانی ارزش محور جدید توسعه چین، جایگزین جر و بحث بی فایده سیاسی و تجاری شده است.

دکتر سلیمی با بیان اینکه چین با محوریت قرار دادن مولفه‌هایی چون راه، مخابرات، نیروگاه و دانش سرمایه‌گذاری در 60 کشور دنیا فعال است، گفت: نیازهای علمی برای استفاده از این فرصت تاریخی، توسعه همکاری با چین، مطالعه علمی در مورد راه و سرمایه‌گذاری، توسعه همکاری‌های فناورانه، گسترش زبان چینی و گسترش مطالعات گسترده، لازمه گسترش این روابط علمی و فناوری است.

وی تصریح کرد: در کل نیازمند یک تغییر ذهنیت در مورد چین و روابط دانشگاهی با چین هستیم. باید مراکز متعدد چین‌شناسی در حوزه‌های مختلف در دانشگاه‌های کشور تشکیل شود و مورد حمایت مالی و اداری وزارت علوم قرار گیرند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر سلیمی با اشاره به اینکه لازم است هر دانشگاه حداقل سالی 5 تا 10 فرصت مطالعاتی به چین اختصاص دهد، گفت: باید پایان‌نامه‌های دکترا با هدایت سازمان اجرایی مربوطه به سوی مطالعات چین هدایت شود، در حال حاضر تنها 10 نفر چین‌شناس برجسته در کشور ما هستند که تنها 2 نفر از آنها در چین زندگی کرده‌اند.

وی تاکید کرد: همچنین باید شورای عتف‌، کلان پروژه‌ای در مورد روابط ایران و چین تعریف کند. قرارداد کلانی با کنوانسیون برای جذب بخشی از سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری آن در سال منعقد شود و در پایان اینکه هوش مصنوعی به عنوان محور اصلی توسعه همکاری فناوری ایران و چین در نظر گرفته شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها