انریکه مورا:

در نشست آتی کمیسیون برجام به توافق می رسیم

معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در پایان نشست کمیسیون مشترک برجام در وین نسبت به دستیابی به یک توافق نهایی در دور آتی مذاکرات (بیستم خردادماه) ابراز امیدواری کرد.

در نشست آتی کمیسیون برجام به توافق می رسیم
کد خبر: 492601
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۳ ۰۲:۲۹:۰۰

اعتمادآنلاین| «لارنس نورمن» خبرنگار ویژه روزنامه وال استریت ژورنال در بروکسل شامگاه چهارشنبه پس از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام در وین در یک رشته پیام‌های توئیتری به انعکاس اظهارات «انریکه مورا» معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در مورد نتایج این نشست پرداخت.

به گزارش مهر، وی در تحلیل خود از اظهارات مورا می‌نویسد: «هرچند او (مورا) می‌گوید که توافقی حاصل خواهد شد. اما لحن و فحوای (گفته‌های او) روشن می‌کند که این یک (ابراز) امیدواری است و نه یک بیانیه».

بین الملل

گفتنی است، انریکه مورا در پایان نشست شامگاه چهارشنبه گفت: «در مقام یک هماهنگ کننده، آرزو می‌کردم که این آخرین دور (گفتگوها) باشد.

این امر حاصل نشد، اما ما به کار و فعالیت ادامه می‌دهیم و من مطمئن هستم که ما بلاخره در دور بعدی به یک توافق می‌رسیم و ایالات متحده را به برجام و ایران را به اجرای کامل تعهدات خود (ذیل برجام) بر میگردانیم… این یک فرآیند پیچیده با تصمیمات سیاسی و همچنین به همراه موضوعات نسبتاً فنی است. آنها به طور موازی از هم پیش می‌روند. اکنون ما در حال رسیدن به نقطه‌ای هستیم که در آن باید با هسته اصلی این موضوعات روبرو شویم».

نورمن در بخشی دیگر از این رشته پیام‌های خود به نقل از معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا می‌افزاید که «بازگشت هیأت‌های نمایندگی به کشورهای خود و ارائه گزارش به مقامات امری منطقی است و من امیدوارم که آنها با ایده‌هایی تازه و جدید برای به اتمام رساندن نهایی مذاکره به اینجا بازگردند».

بین الملل

مورا در پاسخ به این پرسش که آیا هم ایران و هم ایالات متحده باید در این باره تصمیم نهایی خود را بگیرند یا خیر، گفت که بله هر دو آنها.

مورا همچنین با اشاره به متنی که در هر مذاکره طرف‌ها برای رسیدن به یک توافق بر روی آن کار می‌کنند، گفت که «ما متنی با گزینه‌های مختلف در دست داریم. این متن به هیچ وجه نهایی نشده و در برخی جنبه‌ها بیش از سایر جنبه‌ها بسط یافته است».

وی در ادامه افزود: «اما دوباره، تا دور بعدی، دور ششم ما سرانجام به یک توافق می‌رسیم و آن متن اساساً ترجمان توافق سیاسی خواهد بود». انریکه مورا با اشاره به وجود برخی موضوعات سیاسی در کنار موضوعات فنی، از پیشرفت در روند مذاکرات سخن گفت و ابراز امیدواری کرد که دستیابی به توافق زمان زیادی به طول نخواهد انجامید.

بین الملل

در پایان این رشته توئیتها، خبرنگار روزنامه وال استریت ژورنال با اشاره به اظهارات معاون دبیرکل سرویس اقدام سیاسی اتحادیه اروپا که ایران و ایالات متحده را تصمیم گیرندگان اصلی در روند مذاکرات دانسته و موفقیت نهایی را به آمادگی تهران برای اتخاذ تصمیمات مهم سیاسی گره زده، می‌نویسد که سخنان توأم با حزم و احتیاط دیپلمات‌های سه کشور اروپایی عضو برجام که از تصمیم‌های دشوار سیاسی پیش رو سخن می‌گفتند، به خوبی گویای همین نکته است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها