آشتیانی:

دوره‌های بین‌المللی بدنسازی در ایران اصولی نیست/ از فدراسیون جهانی همه چیز برمی‌آید!

سرپرست سابق فدراسیون بدنسازی از برگزاری دوره‌ها و مسابقات بین المللی غیر اصولی و به دور از استاندارهای لازم رشته های بدنسازی در ایران انتقاد کرد و گفت: رییس فدراسیون جهانی با حضور در ایران و رسمیت دادن به این دوره ها، خودش و فدراسیون جهانی را کوچک کرد.

دوره‌های بین‌المللی بدنسازی در ایران اصولی نیست/ از فدراسیون جهانی همه چیز برمی‌آید!
کد خبر: 492865
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۴ ۱۲:۴۰:۳۶

اعتمادآنلاین| محمدرضا کاظمی آشتیانی، سرپرست سابق فدراسیون بدنسازی درباره برگزاری رقابت های بین المللی بدنسازی در ایران و مباحث مربوط به مبارزه با دوپینگ در رشته‌های بدنسازی و پرورش اندام، اظهار کرد: فدراسیون جهانی بدنسازی عضو آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) نیست. مباحث مربوط به دوپینگ اصول مشخص علمی دارد و هر مسابقه ای که تحت عنوان بین المللی برگزار می شود، نماینده ای از وادا در آنجا حضور دارد که تمام اختیارات کنترل دوپینگ را بر عهده خواهد داشت. در حقیقت این فرد فرمانده اصلی است و حتی رییس فدراسیون جهانی نیز نمی تواند به او دستوری بدهد یا در کارش دخالت کند. بنده نیز سال ها در رشته دو و میدانی این سمت را در مسابقات مختلف بر عهده داشتم‌.

نایب رییس سابق کنفدراسیون بدنسازی و پرورش اندام آسیا، افزود: یکسری از نمونه ها به صورت تصادفی و یکسری نیز به صورت تارگت و مشخص انجام می شود. در این میان تعدادی از ورزشکاران جزو تاپ لیست هستند و چه در مسابقه شرکت کنند یا نه، ممکن است مورد آزمایش دوپینگ قرار گیرند.

وی با بیان اینکه در زمان سرپرستی وی در سال 91 فدراسیون بدنسازی به IFBB بازگشت، گفت: همان زمان رافائل سانتونخا رییس فدراسیون جهانی بدنسازی به من اعلام کرد از نظر کنترل دوپینگ به آنچه می خواستیم نتوانستیم برسیم و از من کمک خواست تا زمینه عضویت فدراسیون جهانی در وادا را مهیا کنم.

کاظمی آشتیانی خاطرنشان کرد: من همان زمان به او اعلام کردم فدراسیون جهانی با این شرایط نمی تواند به عضویت وادا دربیاید. تا زمانی که کمیته بین المللی المپیک و کمیته المپیک کشورها، رشته بدنسازی را به رسمیت نشناسند، وادا نیز آن را به رسمیت نمی شناسد. در حقیقت معرفی از سوی آن ها خواهد بود.

سرپرست سابق فدراسیون های دو و میدانی و بدنسازی، با بیان اینکه دوپینگ در رشته ای مثل پرورش اندام انکارشدنی نیست، گفت: مگر می شود بدن کات شده و با آن شکل و شمایل بدون دوپینگ باشد؟ به صد ورزشکار پرورش اندام اگر بگویید نام داروهای ممنوعه را بگویید مطمئن باشید نمی توانند. مثلا در زمان کات شدن بدن از داروهای ادرارآور استفاده می کنند و به اشتباه تصورشان این است که این داروها دوپینگ نیست. هر اقدامی که فیزیولوژی بدن را تحت تاثیر قرار دهد دوپینگ محسوب می شود. اگر فدراسیون بدنسازی مدعی گرفتن تست در مسابقات است باید مدارک آن را نیز منتشر کند تا همه در جریان صحت این صحبت ها قرار بگیرند.

عضو سابق کنترل دوپینگ کنفدراسیون دو ومیدانی آسیا، خاطرنشان کرد: اگر دوپینگ را از رشته پرورش اندام بگیرند چیزی از آن باقی نمی ماند. در بدنسازی اما موصوع متفاوت است چرا که بادی بیلدینگ نیست و قابلیت اجرا دارد. فیتنس هم بدنسازی نیست چرا که چیزی از قابلیت های قلبی و عروقی در آن نمی بینیم. این رشته فیگور گرفتن و زیبایی بدن و مدلینگ است. می شود مدلینگ باشی اما دوپینگ نکنی، هر چند کار خیلی سختی است.

وی با اشاره به برگزاری غیراصولی دوره های بین المللی فیتنس در ایران، تصریح کرد: از فدراسیون جهانی بدنسازی هر چه بگویید برمی آید. حتی می توانند مدرک 2 روزه بدهند و هر کاری که بخواهید بخاطر مباحث مالی و یا مسائل دیگر انجام دهند. اینکه رییس فدراسیون جهانی بدنسازی به ایران می آید و مدارک بین المللی می دهد، خودش را کوچک می کند و فدراسیون جهانی بدنیازی را زیر سوال می برد که به همین راحتی و بدون طی شدن مراحل استاندارد قبول می کند مدرک بین المللی بدهد. مسابقه ای که هیچ کدام از شاخصه های بین المللی را ندارد. می گویند بین المللی. چرا این کارها را فیفا یا فدراسیون های جهانی دیگر نمی کنند؟ مثلا فکر کنید رییس فیفا به ایران بیاید و به هر کسی که دلش خواست مدرک بین المللی بدهد، شک نکنید پدرش را در می آورند! یا رییس فدراسیون جهانی دو ومیدانی به ایران بیاید و در مسابقات باشگاهی ایران حکم بین المللی بدهد، بیچاره اش می کنند.

سرپرست سابق فدراسیون بدنسازی، تصریح کرد: وقتی رییس فدراسیون جهانی بدنسازی در چنین مسابقات یا دوره هایی حاضر می شود به آن رسمیت می دهد و با این کار فدراسیون جهانی را کوچک می کند. او با این کار نشان داد که چقدر فدراسیون جهانی کوچک شده که او 2 روز می آید، مسابقات بین المللی می گذارد، مدرک بین المللی می دهد و می‌رود.

نایب رییس سابق کنفدراسیون بدنسازی آسیا، با اشاره به شاخص های برگزاری دوره های بین المللی، گفت: افرادی که می خواهند در این دوره ها شرکت کنند باید شرایط قانونی برای جهانی شدن را داشته باشند و به شاخص هایی از نظر علمی رسیده باشند تا بتوانند در این دوره ها شرکت کنند.

کاظمی آشتیانی در پایان گفت: نکته بعد این است که دوره بین المللی باید برنامه ریزی های لازم را از مدت ها پیش داشته باشد نه اینکه فی البداهه تصمیم بگیرند و دوره بین المللی بگذارند. مثلا در فوتبال از 2 یا 3 سال قبل برنامه ریزی می کنند و همه می دانند استانداردهای لازم برای حضور در این دوره ها چیست، چه امتحانی گرفته می شود و همه چیز روشن و بر اساس استاندارهای تعریف شده است. اینکه فدراسیون بدنسازی دوره ای به این شکل برگزار کند و همه چیز آن فی البداهه باشد دیگر نیازی به توضیح ندارد و اظهر من الشمس است. مشخص نیست مسئولان ورزش چه می کنند و چرا هیچ نظارتی بر وضعیت و اقدامات فدراسیون بدنسازی ندارند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها