«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

غزه وارد فاز جدیدی از جنگ شد!

از چند روز پیش رسانه‌های مصری به شدت بر ورود ماشین‌آلات ساختمانی به نوار غزه تمرکز کرده و صف ورود این تجهیزات را از طریق مرز با این منطقه محاصره‌شده به تصویر کشیدند.

غزه وارد فاز جدیدی از جنگ شد!
کد خبر: 493141
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۰ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سید عماد حسینی- از چند روز پیش رسانه‌های مصری به شدت بر ورود ماشین‌آلات ساختمانی به نوار غزه تمرکز کرده و صف ورود این تجهیزات را از طریق مرز با این منطقه محاصره‌شده به تصویر کشیدند.

شکی در این نیست که سال‌هاست مرز رفح سوپاپ محفظه فشاری به نام نوار غزه به شمار می‌رود و هرگاه این منطقه در آستانه انفجار قرار می‌گیرد این مرز باز و برای فشار هرچه بیشتر بر فلسطینیان مدت‌های طولانی مسدود می‌شود.

در این بین تغییرات قابل توجهی در نحوه تعامل قاهره با نوار غزه رخ داده است.

در نظر طرف‌هایی که سال‌هاست رفتار مصر را در قبال نوار غزه به ویژه بعد از وقوع جنگ‌ها پیگیری می‌کنند، صف کشیدن ماشین‌آلات ساختمانی پشت مرزهای غزه فقط یک بار آن هم برای مسدود کردن تمامی راه‌های ورود فلسطینیان به مصر آشنا می‌نمود.

همزمانی این اقدام که بعد از پایان جنگ 11روزه در نوار غزه از یک سو و آغاز مذاکرات غیرمستقیمِ نه چندان پشت پرده‌ی حماس با اسرائیل در مورد نظامیان مفقودش صورت گرفته، شک و شبهاتی در این باره به وجود آورده است.

صرف نظر از اینکه ورود 35 لودر، بولدوزر و کامیون‌های مختلف مصری به نوار غزه اقدامی انسان‌دوستانه، به رخ کشیدن میزان نقش‌آفرینی مصر در صحنه فلسطین، پیمانکاری برای طرف‌هایی همچون امارات متحده عربی به منظور افزایش نفوذ یا پیش‌پرداختی بابت به سرانجام رساندن توافق مبادله اسرا باشد یا خیر، این دستگاه‌ها و به تبع آن کارشناسان و پیمانکاران مصری راهی غزه خواهند شد تا بعد از آواربرداری کار بازسازی خرابی‌های این جنگ را آغاز کنند.

در این میان مساله حیرت‌انگیز و ابهام‌آمیز، اعتراضات سطحی اسرائیل به این اقدام و نیز پیشگامی کشوری همچون امارات متحده عربی در انجام آن است.

از سویی شایعه حضور چند افسر اطلاعاتی اماراتی در میان افرادی که به همراه تجهیزات وارد غزه شده‌اند موجی از نگرانی را در میان گروه‌های فلسطینی برانگیخته است.

وانگهی، اعلام رسمی حضور یک هیات نظامی اماراتی در تل‌آویو و ملاقات با مسئولان اسرائیلی که همزمان با این حضور صورت گرفت بر این شایعات دامن زده است.

به زعم کارشناسان فلسطینی، همان‌طور که پیش از این طرف‌هایی با احداث بیمارستان سعی داشتند به میان اهالی غزه رخنه و از آنها جاسوسی کنند، این بار احتمال جاسوسی افسران اطلاعاتی که در پوشش مهندسان ساختمانی به غزه وارد می‌شوند و اجازه حفاری و کندوکاو در مساحتکهای وسیعی از غزه را دارند نیز بسیار زیاد خواهد بود.

این کارشناسان بر این باورند که کمک 500 میلیون دلاری عبدالفتاح سیسی به نوار غزه به طور حتم از خزانه مصر بوده که خود نیازمند کمک‌های جهانی است و سرنخ این دلارها را باید در چاه‌های نفتی حوزه جنوبی خلیج‌فارس جست‌وجو کرد.

برخی از گروه‌های فلسطینی هم هشدار داده‌اند، احتمالاً ماموریت اول مصری‌ها پیش از آواربرداری و بازسازی خرابی‌ها، نمونه‌برداری و آنالیز خاک مناطق مختلف غزه است تا محل دقیق تونل‌هایی که گروه‌های مقاومت تسلیحات خود را در آن پنهان کرده‌اند مشخص شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها