کد خبر: 493158
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۳ ۱۰:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

چرا لبنان در حلقه‌های مضاعف فشار گرفتار شده است؟

مخالفان و کارشکنان تشکیل کابینه در لبنان گره دیگری به کلاف سردرگم توافقات سیاسی اضافه کرده و در شرایطی که هنوز در کشاکش تشکیل کابینه به سر می‌برند مساله جانشینی رئیس‌جمهور را پیش کشیده‌اند.

چرا لبنان در حلقه‌های مضاعف فشار گرفتار شده است؟
کد خبر: 493158
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۳ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سید عماد حسینی- مخالفان و کارشکنان تشکیل کابینه در لبنان گره دیگری به کلاف سردرگم توافقات سیاسی اضافه کرده و در شرایطی که هنوز در کشاکش تشکیل کابینه به سر می‌برند مساله جانشینی رئیس‌جمهور را پیش کشیده‌اند.

اینکه چرا سعد حریری نمی‌تواند یا به تعبیری نمی‌خواهد کابینه‌ای تشکیل دهد قطعاً دستمایه تفسیرها و تحلیل‌های بسیاری است، با این حال با توجه به اینکه همه این حقیقت را می‌پذیرند که تشکیل کابینه‌ای حتی سهم‌بندی‌شده از خلاء قدرت فعلی بهتر است، دلیل گروگان گرفته شدن تشکیل کابینه از سوی سعد حریری ابهامات زیادی به همراه دارد.

تشکیل کابینه در لبنان در حالی در حالت تعلیق قرار دارد که لبنان در تمامی ابعادی که می‌توان تصور کرد در آستانه فروپاشی قرار گرفته است.

در این بین هیچ کسی از جمله سعد حریری گوش شنوایی برای پیشنهادهای ارائه‌شده از جمله پیشنهادی که نبیه بری رئیس مجلس لبنان مدت‌هاست مطرح می‌کند ندارد.

از همین رو برخی از تحلیلگران می‌گویند رفتاری که از سعد حریری سر می‌زند چیزی جز گروگان‌گیری کابینه برای باج‌گیری‌های مختلف و فراهم کردن زمینه سهم‌خواهی بیشتر برخی از طرف‌های خارجی ذی‌نفع در آینده سیاسی لبنان نیست.

ابعادی از این سهم‌خواهی چند روز پیش در روزنامه سعودی الشرق الاوسط منتشر شد و طی آن اعتراف شد، بحران تشکیل کابینه در لبنان به دلیل جنگی است که بر سر ریاست‌جمهوری در این کشور در جریان است.

به اعتراف این رسانه، آنچه امروز به چالش بزرگ تشکیل کابینه در لبنان مبدل شده اختلاف نظر بر سر انتصاب 2 وزیر مسیحی در آن نیست بلکه جنگ بر سر اختیاراتی است که بین نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور در گرفته و بدون تغییر در این پست حل‌شدنی نیست.

این تئوری پیش از این نیز از سوی شماری از شخصیت‌های جریان موسوم به 14 مارس عنوان شده بود.

به بیانی روشن‌تر، از اظهارنظرها و مواضع جریان‌های طرفدار عربستان سعودی در لبنان چنین برمی‌آید که آنها نه تنها به دنبال تشکیل کابینه نیستند بلکه هدف اصلی‌شان قبضه کردن تمام لبنان تحت عنوان دولتی یکدست است تا مخالفان هیچ سهمی در آن نداشته باشند.

در حال حاضر همه چیز در لبنان به انتظار نتایج این تقابل شدید به کما رفته است و در این چارچوب حتی اجازه گشایش اعتبار برای ورود کشتی‌های حامل مازوت نیروگاه‌های تولید برق هم صادر نمی‌شود تا تاریکی نیز به لیست مشکلات این کشور اضافه شود.

در حالی که بانک جهانی تن به مذاکره با لبنان نمی‌دهد، کمک‌های بین‌المللی‌ای که در کنفرانس حمایت از لبنان جمع‌آوری شده نیز تا زمان تشکیل کابینه (بخوانید کابینه تحت حمایت غرب) نزد فرانسوی‌ها باقی خواهد ماند.

لبنان امروز در حلقه‌های متعددی از فشار گرفتار است؛ از فشار جریان‌های معروف به 14 مارس مبنی بر طرد و نفی حضور غیر همفکران خود در مراکز تصمیم‌گیری گرفته تا فشار کشورهای منطقه‌ای برای به زانو درآوردن جریان‌های مخالف در این کشور و نیز فشارهای بین‌المللی به رهبری آمریکا و میدان‌داری فرانسه برای به استیصال کشاندن لبنانی‌ها و وا داشتن آنها به تسلیم شدن، همگی در راستای این برنامه است، حال آنکه شرایط لبنانی‌ها روزبه‌روز وخیم‌تر می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها