کد خبر: 493280
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۷ ۰۸:۴۲:۲۱
| |

رییس فراکسیون توسعه روابط کشورهای عضو اکوی مجلس:

پیشنهاد پول مشترک اکو را مطرح کردیم/ کشورهای همسایه از ایران گلایه دارند/ نباید همه ظرفیت کشور صرف برجام شود

رییس فراکسیون توسعه روابط کشورهای عضو اکوی مجلس اظهار داشت: ما برنامه‌های گسترده‌ای برای اکو داریم؛ برای مثال بحث پول مشترک مطرح شده است. متاسفانه همه نگاه ما به برجام بود و همه ظرفیت کشور در برجام صرف شد، از همین روی امید داریم که بعد از این رویکرد تغییر کند.

پیشنهاد پول مشترک اکو را مطرح کردیم/ کشورهای همسایه از ایران گلایه دارند/ نباید همه ظرفیت کشور صرف برجام شود
کد خبر: 493280
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۷ ۰۸:۴۲:۲۱

اعتمادآنلاین| ولی اسماعیلی در مورد علل و عوامل موفق نشدن سازمان اکو اظهار کرد: عدم موفقیت اکو به خاطر نداشتن تمایل از طرف ما بوده است. به جای اینکه با 10 کشوری که از بین آنها 8 کشور همجوار ما هستند، مناسبات تجاری خود را افزایش دهیم؛ نگاه‌مان بیشتر به سمت اتحادیه اروپا و طرف‌های برجام بود.

به گزارش ایلنا، وی افزود: کشورهای عضو اکو از ما گلایه‌مند دارند که هرگز در اولویت ارتباطات و مناسبات تجاری ایران نبوده‌اند، از همین روی ما باید این مشکل را حل کنیم.

نماینده مردم گرمی و مغان در مجلس تصریح کرد: با نگاه ویژه دولت ایران به همسایگی، همجواری و دوستی می‌توانیم از بازار اکو استفاده کنیم و متقابل آنها نیز از بازار 80 میلیونی ما بهره‌مند شوند.

اسماعیلی با بیان اینکه نتوانستیم از بازار اکو استفاده کنیم، افزود: از نظر پارلمانی حاضر هستیم، بستر و ریل این موضوع را برای دولت ایجاد کنیم اما دولت و دستگاه دیپلماسی اقتصادی ما باید ورود پیدا کنند تا این مناسبات شکل بگیرند.

رییس فراکسیون توسعه روابط کشورهای عضو اکوی مجلس تصریح کرد: خوشبختانه الان از طرف همه کشورهای عضو اکو درخواست‌هایی مطرح شده است؛ البته پروتکل‌های کرونا نیز تا حدی کارها را عقب انداخت. اما امیدواریم که در جلسات برگزار شده پیشرفت خوبی حاصل و پایه‌ای برای بقیه فعالیت‌ها شود.

وی متذکر شد:‌ متاسفانه وقتی مسئولان چند کشور به ایران سفر کردند ما اصلا رایزن اقتصادی و بازرگان نداشتیم. اگر ما سراغ آنها نرویم کشورهای دیگری این کار را انجام می‌دهند، همانطور که این اتفاق افتاد و کشورهایی که حتی در قاره دیگر بودند مناسبات اقتصادی خود را با کشورهایی که در همسایگی ما بودند اما توجه کافی به آنها نداشتیم را برقرار کردند.

این نماینده مجلس یادآور شد: بنابراین اگر نگاه‌ها تغییر کند می‌توانیم کارها را پیش ببریم؛ کشورهای اکو نیز از گسترش روابط به خصوص در حوزه اقتصاد و فرهنگ استقبال کرده‌اند.

اسماعیلی همچنین با اشاره به برنامه‌های طراحی شده در راستای گسترش روابط اعضای اکو گفت: ما برنامه‌های گسترده‌ای برای اکو داریم؛ برای مثال بحث پول مشترک مطرح شده است. متاسفانه همه نگاه ما به برجام بود و همه ظرفیت کشور در برجام صرف شد، از همین روی امید داریم که بعد از این رویکرد تغییر کند.

وی افزود: علاوه بر همبستگی بین ایران، پاکستان و ترکیه به عنوان سه کشور محوری اکو، باید مناسبات ویژه‌ای بین 10 کشور در حوزه اقصاد، اندیشه، فرهنگ و... ایجاد کنیم چون می‌توانیم از این ظرفیت مغفول مانده برای رشد تجارت استفاده کنیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها