محمدجواد حق شناس عضو شورای شهر تهران:

مردم بیایند تا جمهوریت را به قربانگاه نبرند/ حزب اعتماد ملی در حال تصمیم‌گیری برای حمایت یا عدم حمایت از یک نامزد واحد است/همتی و مهرعلیزاده در دو مناظره بعدی می‌توانند به صورت ایجابی خودشان را معرفی کنند

محمدجواد حق شناس عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه حزب اعتماد ملی در حال تصمیم‌گیری برای حمایت یا عدم حمایت از همتی یا مهرعلیزاده است، گفت: برخی از چهره‌های حزب که از سایر استان‌ها آمده‌اند برای حمایت از مواضع حزب اعلام آمادگی کرده‌اند.

مردم بیایند تا جمهوریت را به قربانگاه نبرند/ حزب اعتماد ملی در حال تصمیم‌گیری برای حمایت یا عدم حمایت از یک نامزد واحد است/همتی و مهرعلیزاده در دو مناظره بعدی می‌توانند به صورت ایجابی خودشان را معرفی کنند
کد خبر: 493443
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۷ ۱۲:۲۵:۰۴

اعتمادآنلاین| اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری 1400 با حضور هفت کاندیدا و با محوریت موضوع اقتصادی برگزار شد. در این مناظره 5 کاندیدای جریان اصولگرا تمام مدت در حال حمله به عبدالناصر همتی و محسن مهرعلیزاده بودند. افرادی همچون محسن رضایی، زاکانی، قاضی زاده هاشمی و جلیلی به صورت پوششی سعی در کاور کردن ابراهیم رئیسی داشتند و به جز حمله به این دو نفر، هیچ برنامه‌ای ارائه نکردند.

به گزارش رویداد24، در این مناظره مهرعلیزاده و همتی با اشاره به اینکه 4 گزینه دیگر کاندیدای پوششی به ریاست ابراهیم رئیسی هستند، نقد‌های خود را مستقیما متوجه رئیسی دانستند. بعد از پایان مناظره اول، رای همتی و مهرعلیزاده در نظر سنجی‌ها رشد قابل توجهی داشت و به گفته کارشناسان، آن‌ها توانستند تا حدودی رای بدنه خاکستری را تکان دهند و به خود جلب کنند.

محمدجواد حق‌شناس عضو شورای شهر تهران و فعال سیاسی اصلاح‌طلب می‌گوید: به نظرم مناظرات انتخاباتی یکی از تعیین کننده‌ترین و تاثیرگذارترین برنامه‌هایی است که در کشور‌ها به مخاطبین کمک می‌کند بدون واسطه، خودشان به دریافتی دقیق و شفافی از کاندیدا‌ها برسند. طبیعتا در کشور ما به نظر می‌رسد که این مناظرات تلویزیونی به دلیل انحصاری که در فضای رسانه‌ای داریم از اهمیت بیشتری برخودار باشند.

وی افزود: نکته بعدی درباره ترکیب نامزد‌های انتخاباتی است که در این دوره چندان مورد تایید مردم نبوده و شورای نگهبان درخصوص تایید صلاحیت‌ها عملکرد قابل قبولی مطابق با انتظار مردم و نخبگان سیاسی و احزاب نداشته است و با حذف چهره‌های شاخص ترکیب غیرقابل قبولی را برای انتخاب روی به روی مردم گذاشتند.

وی ادامه داد: زمانی که چهره‌های شاخص سیاسی حذف شدند، یک شوک دیگری به فضای سرد انتخاباتی به مردم وارد کرد. طبیعی است که با نبود چهره‌هایی مانند لاریجانی، جهانگیری، احمدی نژاد، تاجزاده، شریعتمداری، پزشکیان، دهقان و ... جامعه با مشکل شناخت روبه رو باشد. از همین رو اهمیت مناظره بار دیگر بیشتر می‌شود.

این فعال سیاسی درباره برگزاری مناظره نخست گفت: در این مناظره مردم منتظر بودند ببینند کاندیدا‌ها برنامه مدونی برای برون رفت از مشکلات اقتصادی را دارند یا خیر. از میان 5 نامزد اصولگرایان در این مناظره، شاید فقط محسن رضایی بود که به نوعی دارای تحصیلات اقتصادی است و حرفی برای گفتن داشت.

وی افزود: همتی و مهرعلیزاده برخلاف سایر نامزد‌ها دارای تحصیلات اقتصادی بودند و در این بخش، نسبت به شناختی که از مسائل اقتصادی جامعه هم به لحاظ تسلط و هم به لحاظ نوع نگاهی که به اقتصاد داشتند، اگر مسیر ارائه برنامه‌ها را در پیش می‌گرفتند شاید توفیقات بیشتری داشتند. آقای مهرعلیزاده با توجه به اینکه دولت سوم اصلاحات را شعار خود قرار داده است، در مناظره اول عملکرد اقتصادی دولت اصلاحات را تببین کرد که به لحاظ آماری شاهد توفیقات بسیاری نسبت به سایر دولت‌ها بودیم.

حق شناس با بیان اینکه همتی و مهرعلیزاده در مناظره اول خوب ظاهر شدند، گفت: همتی و مهرعلیزاده نشان دادند که شجاعت لازم برای طرح مسائل را دارند و فضایی که نشان می‌داد نتیجه از قبل مشخص شده را بشکنند. مسئله اصلی، اما مسئله مشارکت مردم است و مردم اگر بخواهند پای صندوق‌های رای حاضر شوند، می‌توانند فرضیه‌ای که نتیجه انتخابات از پیش تعیین شده است را تغییر دهند.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: همتی و مهرعلیزاده نشان دادند باوجود پذیرش تایید صلاحیت‌های ناعادلانه شورای نگهبان که همه به آن معترض هستند، اما تحریم انتخابات چاره درد نیست. به نظرم دوستان وظیفه خود را به خوبی انجام دادند و احزاب اصلاح طلب باید به درک درستی از فضای موجود برسند. جریان اصلاحات همواره نشان داده که اهل قهر کردن با صندوق رای نبوده و نیست. از سوی دیگر فکر نمی‌کنم که مهرعلیزاده در مقایسه با 14 نفری که در لیست اصلاحات بودند، به لحاظ سوابق اجرایی، توانمندی، باور‌های اصلاح طلبی و ... از میانگین آن 14 نفر، سابقه بیشتری دارد و هیچ دلیلی ندارد که جبهه تصمیمی برای حمایت از او نگیرد. همه می‌توانند نقد خود را به شورای نگهبان و حکومت داشته باشند، اما معتقدم راه کار قهر از صندوق‌های رای نیست.

حق شناس با بیان اینکه حزب اعتماد ملی در حال تصمیم‌گیری برای حمایت یا عدم حمایت از همتی یا مهرعلیزاده است، گفت: برخی از چهره‌های حزب که از سایر استان‌ها آمده‌اند برای حمایت از مواضع حزب اعلام آمادگی کرده‌اند اما به هر حال حزب اعتماد ملی در انتخابات ضمن اینکه همواره سعی کرده فضای تحلیل را پیش ببرد اما هیچ گاه همراهی نداشته است. در این دوره هم امیدوارم برنامه همراهی را در پیش بگیرد و در روز‌های آینده حتما مواضع خود را اعلام کند.

کاندیداهای پوششی انتخابات ریاست جمهوری به زودی کنار می‌روند


وی ادامه داد: در میان کاندیداهای موجود، نمی‌توان روی افرادی مانند زاکانی و قاضی‌زاده هاشمی حساب کرد، این افراد سابقه کار اجرایی ندارند و در سوابقشان تنها حضور در مجلس یا ریاست سازمان بسیج بوده است. خب حضور این افراد چندان منطقی نیست و مردم هم قطعا تصمیم درست را خواهند گرفت. عنوان پوششی بودن بهترین صفتی است که می‌توان به چنین افرادی داد. به نظرم در روز‌های آینده و بعد از مناظرات این افراد به نحوی از انتخابات کنار خواهند رفت تا لطمه‌ای به کاندیدای اصلیشان وارد نشود.

حق‌شناس ادامه داد: همتی و مهرعلیزاده در دو مناظره بعدی می‌توانند به صورت ایجابی خودشان را معرفی کنند و از عملکرد و داشته‌هایشان بگویند. صراحت و شجاعت مسئله اصلی است و باید تلاش کنند در چنین فضای محدود و سختی که وجود دارد، مسائل و مشکلات کشور را به صورت کلید واژه و کوتاه برای مردم بگویند و به نوعی جامعه را برای رای دادن تحریک کنند، این مهمترین توفیقی است که می‌توانند داشته باشند. مهمترین موضوعی که اکنون مطرح است به خطر افتادن نهاد انتخابات و جمهوریت است و اگر مردم حضور جدی داشته باشند، نمی‌توانند اجازه دهند که یک گروهی، امر مقدس جمهوریت را به قربانگاه ببرند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها