عراق و عربستان در بخش انرژی همکاری می‌کنند

شرکت‌های عربستانی برای بستن قراردادهای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بزرگ گاز و بهره‌برداری از گاز استخراج شده با نفت به ویژه در میدان گازی عکاز در استان الانبار و میدان گازی ارطاوی در بصره و نیز سرمایه‌گذاری در پروژه پتروشیمی نبراس ابراز تمایل کردند.

عراق و عربستان در بخش انرژی همکاری می‌کنند
کد خبر: 493697
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۸ ۰۹:۵۴:۴۱

اعتمادآنلاین| هیاتی از وزیران و مقام های عراق و عربستان در گفت و گوی مجازی به صورت ویدئو کنفرانس راه‌های گسترش مناسبات دو کشور از جمله در بخش انرژی را بررسی کردند.

به گزارش ایرنا، پایگاه خبری «میدل ایست نیوز» امروز (سه شنبه) با انتشار بیانیه دفتر اطلاع‌رسانی وزارت نفت عراق در این باره اعلام کرد که در این نشست مجازی از جانب عراق وزیران نفت و برق و رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و چند مقام دیگر و از سوی عربستان وزیر انرژی و مقام هایی از شرکت «آرامکو» و «اکوپاور» حضور داشتند.

در این مذاکره ها، گسترش همکاری‌های دو کشور در همه عرصه‌ها ازجمله انرژی و پتروشیمی و سرمایه‌گذاری در بخش استخراج گاز و تولید انرژی‌های پاک بررسی شد.

بر اساس این بیانیه، شرکت‌های عربستانی برای بستن قراردادهای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بزرگ گاز و بهره‌برداری از گاز استخراج شده با نفت به ویژه در میدان گازی «عکاز» در استان الانبار و میدان گازی «ارطاوی» در بصره و نیز سرمایه‌گذاری در پروژه پتروشیمی «نبراس» ابراز تمایل کردند.

«عبدالعزیز بن سلمان»، وزیر انرژی عربستان، در این گفت و گوها تأکید کرد که عربستان در پی تحقق شراکت با عراق است.

وی افزود که این دیدارها و گفت و گوها موجب شتاب در اجرای تفاهم‌ نامه‌های امضا شده میان دو کشور می‌شود.

در سفر نخست وزیر عراق به عربستان سعودی در ماه آوریل گذشته، دو کشور درباره تاسیس یک صندوق مشترک بین عراق و عربستان با سرمایه تقریبی 3 میلیارد دلار به عنوان کمک عربستان به تقویت سرمایه گذاری در زمینه های اقتصادی و همکاری در زمینه انرژی و انرژی تجدیدپذیر و فعالسازی و تسریع اجرای طرح مشترک در سایه شورای هماهنگی عربستان و عراق توافق کردند.

تکمیل پروژه پیوند برق دو کشور و تقویت هماهنگی در زمینه حمایت و تقویت فرصت های سرمایه گذاری شرکت های عربستانی و دعوت از آنها برای گسترش فعالیت هایشان در عراق و در زمینه های مختلف و همچنین گسترش تلاش ها برای بازسازی عراق از دیگر تفاهم نامه های امضا شده در این سفر الکاظمی به ریاض بود.

عراق ذخیره گازی حدود یکصد و 32 میلیون فوت مکعب را دارد، اما به دلیل ناتوانی در استفاده از این ذخایر، مجبور است به خاطر استخراج نفت همراه با گاز، 700 میلیارد فوت مکعب از آن را بسوزاند.

عراق به تسریع طرحهای توسعه برای سرمایه گذاری در فرآوری گازهایی که به همراه نفت استخراج می شوند و پرداختن به مسئله آلایندگی، نیاز دارد.

این کشور علاوه بر ضرورت کاهش مشعل سوزی و آلایندگی در بزرگترین میدان نفتی خود، به تولید گاز برای کاهش وابستگی به واردات که عمده آن از ایران است، نیاز دارد.

طبق گزارش سال 2019 آژانس بین المللی انرژی، پتانسیل قابل توجهی برای گاز طبیعی در عراق وجود دارد زیرا تولید گاز به عنوان محصول فرعی استخراج نفت در یک دهه گذشته افزایش پیدا کرده است.

عراق درحال حاضر گاز مورد نیاز خود را از طریق دو خط لوله گازی و به میزان 5 میلیون متر مکعب روزانه برای تولید برق، از ایران وارد می‌کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها