کد خبر: 493946
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۹ ۰۷:۵۹:۰۰
| |

انتخابات 1400| آیا انتخابات شورای شهر تهران به نبرد اصولگرایان تبدیل شده است؟

چندی پیش حسین مقصودی چهره سیاسی اصولگرا از 8 فهرست احتمالی اصولگرایان خبر داد. البته هرچه جلو بیاییم، احتمالا تعداد این لیست‌ها کاهش می‌یابد اما اینکه اصولگرایان به فهرستی واحد برسند، بسیار است.

انتخابات 1400| آیا انتخابات شورای شهر تهران به نبرد اصولگرایان تبدیل شده است؟
کد خبر: 493946
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۹ ۰۷:۵۹:۰۰

اعتمادآنلاین| بالاخره انتظار سر رسید و فهرست اسامی 2292 کاندیدای تاییدصلاحیت‌شده انتخابات شورای اسلامی شهر تهران از سوی کمیته اطلاع‌رسانی و تبلیغات ستاد انتخابات تهران منتشر شد و حالا کاندیداها باید ظرف 24 ساعت آینده خود را برای ورود به مرحله حساس تبلیغات آماده کنند؛ مرحله‌ای که از روز 20 خردادماه آغاز و ساعت 7 صبح روز پنجشنبه 27 خردادماه به پایان خواهد رسید تا به موجب قانون 24 ساعت پس از اتمام مهلت تبلیغات، این حدود 3000 کاندیدا سرنوشت آینده خود را برای ورود به ششمین دوره شورای شهر پایتخت به رای شهروندان بسپارند.

به گزارش روزنامه اعتماد، هرچندبا توجه به آنکه رقابت در انتخابات شوراها در تهران و کلانشهرها، رویارویی فهرست‌هاست، طبیعتا آن معدود افرادی که در فهرست واحد جبهه اصلاحات و چند لیست اصولگرایان جای خواهند گرفت، رقبای اصلی‌اند.

جمعیتی که شاید حداکثر به حدود یکصد نفر برسند چراکه اگرچه قاعدتا همپوشانی میان لیست اصلاحات و چند فهرست اصولگرایان نخواهد بود اما واقعیت آن است که در چند لیست اصولگرایی که احتمالا طی روزهای پیش‌ رو منتشر می‌شوند، شاهد حضور برخی افراد به‌طور مشترک باشیم.

اصولگرایان مقابل اصولگرایان

پیش از این وقتی شورای ائتلاف به عنوان یکی از دو نهاد اجماع‌ساز در جناح راست فهرست 84 نفره خود را منتشر کرد، برخی چهره‌های اصلی شورای وحدت نیز در آن فهرست حاضر بودند. البته این همپوشانی میان دو فهرست اصلی جناح راست، احتمالا کمتر خواهد بود اما بعید نیست حتی در این دو فهرست نیز شاهد حضور افراد مشترک باشیم.

این موضوع اما احتمالا بیشتردر فهرست‌های احتمالی سوم و چهارم بروز کند. چندی پیش حسین مقصودی چهره سیاسی اصولگرا از 8 فهرست احتمالی اصولگرایان خبر داد و حدود یک ماه پیش نیز ما در«اعتماد» با تیتر «رقابت 10 طیف اصولگرا برای فتح بهشت» از نبرد درون‌جناحی اصولگرایان گفتیم.

البته هرچه جلو بیاییم، احتمالا تعداد این لیست‌ها کاهش می‌یابد اما اینکه اصولگرایان به فهرستی واحد برسند، بسیار است.

وضع «ائتلاف» و ردصلاحیت سردار «وحدت»

در این اوضاع و احوال اگرچه شورای ائتلاف از مدت‌ها پیش با اتخاذ مشی و مرامی منظم‌تر از اصولگرایان عضو شورای وحدت، سازوکاری دموکراتیک‌تر را در مسیر تدوین فهرست انتخابات شورای ششم دنبال کرده اما واقعیت آن است که آنها عملا دست به الگوبرداری از روش ابداعی اصلاح‌طلبان در تدوین فهرست انتخاباتی زده‌اند.

آن‌سوی میدان اما شورای وحدت اصولگرایان که همان مشی سنتی را بنای بستن لیست خود قرار داده، تنها مشکل تدوین فهرست انتخاباتی مبتنی بر رایزنی‌های غیررسمی و غیرشفاف نیست.

آنها حالا چنانکه اشاره شد با مشکلی جدی‌تر نیز روبه‌رو شده دیروز رسما در جریان قرار گرفتند که سردار طلایی که چندی پیش به عنوان رییس کمیته شوراهای شورای وحدت و مسوول اصلی تدوین فهرست 21نفره این نهاد بالادستی جریان اصولگرا معرفی شد و طی این یکی، دو هفته گذشته به‌دفعات درباره انتخابات شوراها و حتی گزینه‌های اصلی اصولگرایان برای تصدی شهرداری تهران صحبت کرده بود، جایی در میان این فهرست حدودا 3000 کاندیداهای تاییدصلاحیت‌شده ندارد و شایعاتی که این چند هفته‌ها درباره ردصلاحیت او شنیده می‌شد، حقیقت داشته‌اند.

اصولگرایان عضو شورای وحدت اما بدین‌ترتیب نه فقط یکی از اعضای شاخص لیست خود و نه حتی سرلیست‌شان را، بلکه عملا مهم‌ترین چهره در تدوین این لیست را از دست داده‌اند.

بماند که سردار طلایی ظاهرا اهل عقب‌نشینی نیست و دیروز در نامه‌‌ای خطاب به وزیر کشور نسبت به آنچه «قانون‌شکنی محتمل شورای مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها» خوانده شده، مجلس به عنوان نهاد ناظر بر این انتخابات را هدف قرار داده و اقدام هیات را در «عدم اعلام اسامی ده‌ها نامزد تایید صلاحیت‌شده و ردصلاحیت افراد در سراسر کشور»، «غیرقانونی» و «ظالمانه» خوانده است.

رویه‌ای به‌زعم طلایی «خطرناک» که گفته شائبه جدی را درخصوص تلاش برای مدیریت نتیجه انتخابات و کمک مستقیم به گروه و جریانی تمامیت‌خواه ایجاد می‌کند.

اصلاح‌طلبان و ردصلاحیت کیفی

ردصلاحیت اما اگر سرنوشت یک چهره سرشناس اصولگراست،برای اصلاح‌طلبان کم‌کم به عادت تبدیل می‌شود و اگر چنین نباشد، باید تعجب کرد. اصلاح‌طلبانی که در این دوره انتخابات شوراها، باتوجه به حضور اکثریت اصولگرا در مجلس و متعاقبا هیات نظارت بر انتخابات شوراها، نه‌تنها با ردصلاحیتی کم‌سابقه مواجه بودند، در مقطعی شاهد آن بودند که بعضی از گزینه‌های‌شان که تاییدصلاحیت شده بودند، هدف حملات برخی قرار گرفته و به انصراف از ادامه رقابت تهدید شدند.

جز این اما اگر حالا این تنها سردار طلایی است که می‌گوید پس از تاییدصلاحیت در مرحله نخست، حالا جایی در فهرست تاییدشدگان ندارد و ظاهرا با ردصلاحیت نابهنگام مواجه شده، وضعیت برای اصلاح‌طلبان به ‌نحوی است که تا اینجا دست‌کم حجت نظری و آرش میلادی به‌عنوان اعضای شورای فعلی به این وضع دچارند و محسن هاشمی نیز تاکید کرده که موضوع را پیگیری خواهد کرد.

همزمان اما آن‌طورکه آذر منصوری، سخنگوی جبهه اصلاحات اعلام کرده، حدود 18 نفر از اصلاح‌طلبان نیز در جمع ردصلاحیت‌شدگان قرار گرفته و این جریان سیاسی از استفاده از توان آنان در این انتخابات محرومند. چهره‌هایی که منصوری تاکید کرده ازجمله «نیروهای کیفی» بوده و اگر رد نمی‌شدند احتمالا در فهرست 21 نفره جا داشتند.

انتخابات درون‌گفتمانی در سرای اصلاحات

با این همه اما اصلاح‌طلبان از حضور رسمی در انتخابات شورای ششم سخن گفته و تاکید دارند که اگرچه در این انتخابات نیز همچون انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم یا مجلس یازدهم با ردصلاحیتی گسترده مواجه بودند اما به هر حال می‌توانند فهرستی 21 نفره را برای ورود به این رقابت انتخاباتی جمع و جور کنند.

فهرستی که البته این‌بار قرار است با سازوکاری به ‌مراتب شفاف‌تر و دموکراتیک‌تر از ادوار گذشته در سامانه‌ای موسوم به سرا و با رای‌گیری از بدنه اجتماعی احزاب عضو جبهه اصلاحات تدوین شود و حدود 100 نفر از کاندیداها در این سامانه نام‌نویسی کرده‌اند و قرار است بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان پس از نام‌نویسی دیگر کاندیداهای تاییدصلاحیت شده، با شرکت در رای‌گیری روز 20 خردادماه، نسبت به انتخاب 21 عضو فهرست جبهه اصلاحات اقدام کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها