کد خبر: 493975
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۹ ۰۸:۵۳:۳۵
| |

مناظره باید تخصصی‌تر شود

انتظار نباید داشته باشیم که مثلاً ظرف 5 الی 10 دقیقه یا یک ساعت فردی بیاید جزییاتی از یک طرح اقتصادی مطرح کند از بورس صحبت کند درصورتی که حتی تیم اقتصادی خود را انتخاب و معرفی نکرده است.

مناظره باید تخصصی‌تر شود
کد خبر: 493975
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۹ ۰۸:۵۳:۳۵

اعتمادآنلاین| انتظار نباید داشته باشیم که مثلاً ظرف 5 الی 10 دقیقه یا یک ساعت فردی بیاید جزییاتی از یک طرح اقتصادی مطرح کند از بورس صحبت کند درصورتی که حتی تیم اقتصادی خود را انتخاب و معرفی نکرده است.


فردین آقابزرگی


به گزارش تعادل، آقای رییسی یک اشاره کوتاه کردند که ده‌ها مدیر اقتصادی را به خط می‌کنند. از نظر بنده این بهترین شکل ممکن است. علی‌رغم برخی از ادعاها نباید یک رییس‌جمهور متخصص تمامی حوزه‌ها مثل اقتصاد، فناوری و امثال آن بلکه باید یک مدیرخوب باشد تا بتواند با گروهی از بهترین‌ها تمامی این موارد را اداره کند. بنابراین چکیده‌ای از نقطه نظرات خود را گفتند و این موضوع نشان‌دهنده حساسیت این افراد نسبت به بازار سرمایه است که جای خوشبختی دارد. اما به‌طور کلی برداشت و استنباط‌ها از مناظرات و گفت‌وگو‌ها این است که آگاهی و دانش تخصصی متاسفانه نسبت به بازارسرمایه وجود ندارد. برای نمونه مطرح می‌شود که اشخاص حقوقی که طی دوماه گذشته سهام خود را در پیک قیمت به فروش رساندند پول‌ها را به صندوق تثبیت بیاورند! با این اوصاف بنده فکر می‌کنم که کاندیداها تا حدودی دغدغه بازار سرمایه دارند که این موضوع در قدم اول مطلوب است و درنهایت افراد مطالبه‌گر پیگیر این قضایا هستند اما فرافکنی در همه جای مناظره‌ها وجود داشته و دارد. علی‌رغم اینکه تک‌تک این افراد نوعی سکاندار مسائل اقتصادی و اجتماعی بودند چه آن شخصی که مستقیم مثل آقای همتی دست‌اندرکار بودند یا سایر اعضا ولی اینکه بگوییم انتقاد کنند که چرا به این شکل عمل نشد؟ چرا به این شکل عمل شد! آقای همتی بگویند که ما برای یک کسری بودجه مجبور شدیم آن کار را انجام دهیم و فلان میلیارد بیشتر ما درآمد نداریم. یعنی می‌خواهم بگویم آن هنجارها و حتی آن نکاتی که اسرار صندوق بانک مرکزی است نباید به خاطر یک مناظره برملا شود و کسی بیاید صحبت کند که چون من پول نداشتم نتوانستم کاری انجام دهم. حتی به نظر بنده از آن خطوط قرمز تا یک ابعادی گذر کردند. اما خواسته اهالی بازار سرمایه یک برنامه جامع، برنامه اکشن‌پلن قابل اجرا با ذکر جزییات است که حتی به عنوان یک مقاله یا یک کتابچه باید منتشر شود. دیدگاه ما در ابعاد اقتصادی، بازار سرمایه، به کارگیری مدیران، نحوه اجرای منابع به کارگیری شده در رابطه با این اکشن پلن است و اینها باید ذکر شود. با یک مناظره و چند صحبت که شما خوب کار نکردید من خوب کار خواهم کرد مشکلی حل نمی‌شود. با این کلیات باید بازهم درانتظار مناظره بعدی ماند که شاید میزان اصطکاک و درگیری‌های ذهن کاهش یابد و به‌طور کامل و جدی در مورد مسائل صحبت شود. دومین مناظره از نخستین مناظره تخصصی‌تر بود اما بازهم نیازمند تخصصی‌تر شدن است.

تصور بنده پیش‌تر این بود که پیک هیجانات مثبت ما در بازار سرمایه و بورس ما تا دوره پیش از انتخابات است چون همه در مورد بورس صحبت می‌کنند. متاسفانه تا ده روز بیست روز مانده به انتخابات کسی از این صحبت‌ها نکرد حالا این به چه دلایلی بود من متوجه نشدم ولی کماکان اعتقاد دارم دوره تحویل بعد از ریاست‌جمهوری به نظر من بورس دچار یک دوره ایستای جدید خواهد شد، منظور بنده رکود نیست لزوما یک دوره بلاتکلیفی است. چون اولا باید امور اجرایی را محول کرد و تمامی نهاد‌های مالی و مدیرانی که گوش به فرمان مقام بالا دست بودند تا زمانی که وزیر مربوطه رییس مربوطه نیامده کار خاصی انجام نمی‌دهند. این دوره گذار یک دوره انتقال چهار- پنج ماهه داریم از مرداد و شهریور ماه شروع می‌شود و تا سه ماه پایانی سال 1400 بنابراین هر مدیری که در همان‌جا مشغول به کار است اولین فکر آن است که هیچ کاری انجام ندهد که نکند یک خطایی از فرد سر بزند بنابراین حتی مسوولیت سازمان بورس هم به همین شکل است حتی فکر می‌کنم در خود بورس نیز بلاتکلیفی داریم، پروژه‌هایی که می‌خواهند اجرا کنند نیمه‌تمام بماند مجوز‌هایی که می‌خواستند بدهند، دستگاه‌هایی که می‌خواستند درست کنند، منابعی که تجهیز کنند از جاهای مختلف بگیرند.

دو نکته بسیار مهم در این مناظرات که اصلا صحبتی از آن نشد به‌طور کل یک موضوع استقلال بورس و بانک مرکزی، دو رکن مهم در بازار مالی ما بازار سرمایه و بازار پول ما با استقلال بانک مرکزی و استقلال سازمان بورس هیچگونه صحبتی این موارد مطرح نشد گویی کماکان ساختار فکری به این سمت است که ابزاری را به عنوان بانک مرکزی به عنوان صندوق پول یا ابزاری را به عنوان بازار سرمایه به عنوان رکن کاهنده درکسری نقدینگی و بودجه دولت می‌خواهد کماکان استفاده شود. این نطقه ضعف بسیار بزرگی است که عمدا این صحبت را می‌کنم که دوستان اگر احیانا به‌طور مختلف حتما مشاورین خدمتشان عرض می‌کنند و این نکات را هم مطرح کنند. حداقل برسیم به جایی که استقلال پیدا کند سازمان بورس و بانک مرکزی و از ابزاری بودن خارج شود دوما؛ چگونگی برقراری ارتباطات مالی الان اقتصاد ما مشخصا نیاز ضروری به این دارد که سرمایه از خارج از کشور به هر شکل ممکن تحت عنوان ارز حاصل از صادرات یا سرمایه‌گذاری مستقیم اشخاص خارجی کماکان با چین هم مقدمات امضای این قرارداد‌های اقتصادی به همین منظور در حقیقت مطرح شد اما در مورد این دوتا مساله مهم یک نحوه برطرف کردن موانع اقتصادی برای برقراری مالی و صادراتی با دنیای خارج، دوم حفظ شؤونات و استقلال دو رکن مهم بازار‌های مالی ما یعنی بانک مرکزی و سازمان بورس این دوتا مساله‌ای بود که به نظرم جا دارد در مناظره‌های بعد حتی به عنوان پرسش از دوستان این نکات را بپرسند. به هرحال از نظر بنده باید مناظره تخصصی‌تر شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها