کد خبر: 494002
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۹ ۰۹:۳۱:۰۰
| |

هوشنگ پوربابایی، وکیل دادگستری:

انتخابات 1400| خطوط قرمز برای نامزدها مشخص شود / جرائم انتخاباتی پیش‌بینی شده در قانون مجازات اسلامی، جرم‌انگاری شده است

یک وکیل دادگستری گفت: نکته مهم این است که خطوط قرمز نظام تبیین شود که این خطوط چیست که کاندیداها اطلاع داشته باشند؛ همچنین آیا این خطوط قرمز در قوانین جرم‌انگاری شده است یا خیر؛ اگر جرم انگاری شده باید به کاندیداها در جلسات متعدد اعلام شود

انتخابات 1400| خطوط قرمز برای نامزدها مشخص شود / جرائم انتخاباتی پیش‌بینی شده در قانون مجازات اسلامی، جرم‌انگاری شده است
کد خبر: 494002
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۹ ۰۹:۳۱:۰۰

اعتمادآنلاین| هوشنگ پوربابایی، وکیل دادگستری در خصوص عناوین مجرمانه برای جرائم انتخاباتی، اظهار کرد: دادستان تهران به عنوان مدعی‌العموم مسئول حفظ نظم جامعه است و در واقع ایشان باید در راستای قانون اساسی پیشگیری‌های لازم را برای وقوع هر جرمی انجام دهد.

به گزارش ایلنا، وی افزود: ما در قانون مجازات اسلامی اصلی به نام قانونی بودن جرم و مجازات داریم مبنی بر اینکه شما زمانی می‌توانید افراد را تحت تعقیب قرار دهید که این عمل طبق قانون جرم شناخته شده باشد و قانونگذار برای آن مجازات تعیین کرده باشد.

این وکیل دادگستری بیان کرد: همچنین قانونگذار در قانون مجازات قائل به این است که عناوین مجرمانه و عبارات را به گونه‌‌ای به کار ببرد که دامنه شمول آن موضوع بسیار قابل تفسیر نباشد.

وی در خصوص اظهارات دادستان تهران نیز گفت: اساساً اینکه دادستان تهران در این مقطع بگوید که با کسی که از خطوط قرمز عبور کند، برخورد خواهد شد، قابل پیگرد نیست. دستگاه قضا مطابق قانون می‌تواند برخورد کند.

پوربابایی اضافه کرد: اساساً به لحاظ عملی دادستان منصوب رییس قوه قضاییه است و به عنوان مثال اگر آقای رییسی مطالبی را اعلام کند، باید دید دادستان توانایی برخورد با قاضی القضات را دارد؟

این حقوقدان به ترغیب یا تشویق مردم به رأی دادن یا رأی ندادن اشاره کرد و افزود: جرائمی که قانون مجازات اسلامی در راستای انتخابات پیش بینی کرده جرائمی مشخص است و همه عناوین جرم‌انگاری شده بنابراین دستگاه‌های قضایی یا دادستان محترم خارج از آن موارد عمل نخواهند کرد بنابراین نکته مهم این است که خطوط قرمز نظام تبیین شود که این خطوط چیست که کاندیداها اطلاع داشته باشند؛ همچنین آیا این خطوط قرمز در قوانین جرم‌انگاری شده است یا خیر؛ اگر جرم انگاری شده باید به کاندیداها در جلسات متعدد اعلام شود تا برای پیشگری از وقوع جرم از تکرار این موارد خودداری کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها